Nokia este cel mai valoros brand european, avaluat la 35,220 de miliarde de euro, urmat de LVMH, INBEV şi Vodafone, conform unui studiu realizat de eurobrand2009.
Studiul eurobrand2009 asupra valorii brandurilor europene a fost prezentat de Institutul European pentru Branduri din Viena. Cele mai valoroase branduri din Europa sunt:
1. Nokia (EUR 35,220 miliarde)
2. LVMH (EUR 32,365 miliarde)
3. INBEV (EUR 26,927 miliarde)
4. Vodafone (EUR 23,789 miliarde)
5. Unilever (EUR 22,829 miliarde)
6. Telefonica (EUR 22,128 miliarde)
7. Mercedes (EUR 19,392 miliarde)
8. Deutsche Telekom (EUR 19,093 miliarde)
9. BMW (EUR 18,765 miliarde)
10. SAB Miller (EUR 18,349 miliarde)
Directorul Institutului European pentru Brand-uri, domnul Gerhard Hrebicek, a prezentat într-un comunicat cele trei concluzii de bază ale studiului. Atât serviciile financiare, cât şi brandurile de automobile europene sunt printre cele mai afectate de actuala criză economică. Brandurile serviciilor financiare au pierdul aproximativ 24% din valoare iar cele de automobile au pierdut 9,6%. Grupul bancar britanic RBS a pierdut 40%, grupul german Allianz 18,5% şi mărci de maşini ca Fiat Grup, Mercedes sau Porche au fost cele mai afectate.
Cele mai bine adaptate la criză au fost brandurile bunurilor de consum, valoarea crescându-le cu 5,8 procente. Campionul anului este grupul belgian Inbev, a cărui valoare a crescut cu 56% prin achiziţia mărcii americane Budweiser. Alte grupuri, ca SAB Miller (+24,5%), Carlsberg (+21,5%), Nestlé (+15%) şi Heineken (+14,4%) pot căştiga semnificativ în valoarea brand-urilor.
Germania este lider de piaţă
Studiul conţine şi o analiză a celor mai bune branduri din fiecare sector în parte din care reiese că opt din şaisprezece sectoare ale economiei sunt dominate de branduri nemţeşti. În zona auto, lider este Mercedes Benz, în servicii de afaceri SAP din Germania, în bunuri de consum Inbaev din Belgia, în servicii financiare Deutsche Bank, în gaming Ladbrokers din Londra, în industrie Siemens din Germania, în IT&Tech Nokia din Finlanda, în bunuri de lux LVMH din Franţa, din retail H&M din Suedia, în telecomunicaţii Vodafone şi în utilităţi Eon din Germania.
Bunurile de consum, telecomunicaţiile, serviciile financiare şi cele de retail reprezintă mai mult de jumătate din valoarea totală a brandurilor europene, care se ridică în 2009 la suma de 238,8 de miliarde de euro., cu cu 4,7 procente mai puţin faţă de perioada 2008-2009 .
Primul brand din Europa Centrală şi de Est care a intrat în top 50 este radarul EEC Beeline din Rusia. Primele zece brand-uri ruseşti au crescut cu 15,9% comparat cu 2008, chiar 27,6% în cazul brand-ului de top Beeline. Valoarea mărcii poloneze de top Polkomtel ar putea creşte cu până la 17,5%, iar Gorenje (Slovacia), OTP Bank (Ungaria), Loto (Romania) şi Sazka (Cehia) şi-ar putea îmbunătăţi valoarea considerabil.
eurobrand2009 analizeaza peste 3000 brand-uri din 24 de tari şi 16 sectoare ale economiei.