Patria de origine a whisky-ului este Scoția. De acolo, popularitatea acestei băuturi s-a extins în întreaga lume, iar astăzi fie că vorbim despre rye, bourbon sau scotch, vorbim de fapt tot despre whisky, adică o băutură distilată din cereale.
Scoțienii au ținut să-și protejeze tradiția și au patentat termenul de scotch. O băutură care poate fi distilată și maturată doar în Scoția, dar care este vândută astăzi în peste 200 de țări. Exporturile anuale de scotch depășesc patru miliarde de euro, aproape un sfert din exporturile Scoției. Cele mai mari piețe sunt Statele Unite și Franța, urmate îndeaproape de Brazilia și de China, unde consumul a crescut vertiginos în ultimii ani. Un pic peste 70% dintre scotchuri sunt amestecuri din diferite distilerii, regiuni sau loturi, iar restul sunt single malțuri. Doar 20% dintre producătorii de scotch sunt din Scoția. Diageo, care deține aproape 40% din piața mondială de scotch își are cartierul general la Londra, iar firma franceză Pernod Ricard este cel de-al doilea mare producător, cu 20% din piață.
Iată care sunt cele mai vândute 10 scotchuri din lume, conform cifrelor furnizate de cei mai mari producători prestigioasei reviste Drinks International anul trecut.
1. Johnnie Walker – Regele necontestat al vânzărilor de whisky din ultimii ani a reușit să atingă, în 2013, cifra de 180 de milioane de litri, luându-și o distanță confortabilă față de competitori. În condițiile în care, în același an, consumul total de scotch al chinezilor a scăzut cu 30%.
2. Ballantine’s – Cu „numai“ 60 de milioane de litri vânduți, cel de-al doilea clasat reușește să își păstreze cota de piață din ultimii ani. Malțurile folosite în blendul acestui scotch provin din cele patru centre importante de distilare ale Scoției: Speyside, Highlands, Islay și Lowlands. Malturile predominante, din totalul celor 50 folosite, sunt Glenburgie și Miltonduff. Ambele sunt niște whisky-uri tipice pentru Speyside, cu puternice note florale și nuanțe discrete de fum și de turbă.
3. Chivas – Imaginea de podium al ultimilor ani este întregită de Chivas, care continuă să vândă cu aproape 10 milioane de litri mai puțin decât Ballantine’s, celălalt best-seller produs de Pernod Ricard. Spre deosebire de Ballantine’s, Chivas pare să se bucure în schimb de vânzări mai bune în Europa.
4. Grant’s – Cu peste 40 de milioane de litri vânduți, Grant’s îi suflă în ceafă rivalului Chivas. Acest scotch poartă numele lui William Grant, cel care a construit în secolul XIX mai multe distilerii în Scoția și care a fondat o companie de succes deținută și astăzi de unul dintre stră-strănepoții săi.
5. J&B – Un blend creat din 42 malțuri diferite, preferat în special de tinerii între 18-28 ani. A crescut constant în ultimii ani, iar în 2013 a reușit să atingă pragul de 40 de milioane de litri.
6. Dewar’s – Este brandul care poartă numele celei mai importante companii de băuturi din Scoția secolului al 19-lea și totodată numele fondatorului său, John Dewar. De-a lungul vremii, familia Dewar a cumpărat câteva dintre cele mai importante distilerii din Scoția (printre care Aberfeldy și Macduff). Astăzi, Dewar’s este proprietatea companiei Bacardi, care se poate mândri cu cei 30 de milioane de litri vânduți sub acest brand, într-un singur an.
7. Famous Grouse – Cu o etichetă inconfundabilă reprezentând o potârniche scoțiană, Famous Grouse este un scotch blenduit din trei single malțuri de bază: Glenrothes, Highland Park și Macallan. Pe meleagurile sale natale, acest whisky este atât de popular, încât o vorbă spune că în Scoția se beau trei pahare de Famous Grouse în fiecare secundă. O vorbă probabil adevărată dacă ținem cont de faptul că și acest scotch a atins de curând pragul de 30 de milioane de litri vânduți.
8. William Lawson’s – Un blend care poartă numele autorului său din 1849 încoace. Este ușor de recunoscut de către degustătorii pasionați pentru gustul său dulce, cu un finnish ușor picant. Lansarea sa oficială în câteva noi piețe (printre care și Rusia) din ultimii ani i-a asigurat un loc în acest top, cu peste 20 de milioane de litri vânduți.
9. Bell’s – Un brand cu tradiție, care vinde aproape 20 de milioane de litri pe an. Fiecare malț din Bell‘s a stat la învechit cel puțin 8 ani în butoaie de sherry și bourbon. La baza acestui blend este malțul Blair Athol, care-i conferă un gust bogat, foarte fructat. Malț-urile insulare precum Talisker îi adaugă nota de fum care te însoțește până final.
10. Teacher’s – Un brand extrem de popular în anii ’90, care a cunoscut un ușor declin în ultima perioadă, dar a rămas totuși în top zece scotchuri cu aproape 19 milioane de litri vândute.