Cele mai «verzi» mărci de pe piaţa auto europeană sunt Fiat şi Toyota

Apetenţa clienţilor pentru vehicule de mici dimensiuni a favorizat scăderea emisiilor de dioxid de carbon ale maşinilor noi comercializate în UE anul trecut, în medie, cu 7,9% faţă de 2008. Curentul „verde“ care dă fiori marilor producători auto pentru că se traduce în zeci de milioane de euro investite în cercetare şi, în curând, în alte zeci sau sute de milioane plătite pentru penalităţi impuse de autorităţi, pare să fi prins destul de bine la clienţii eur

Apetenţa clienţilor pentru vehicule de mici dimensiuni a favorizat scăderea emisiilor de dioxid de carbon ale maşinilor noi comercializate în UE anul trecut, în medie, cu 7,9% faţă de 2008.

Curentul „verde“ care dă fiori marilor producători auto pentru că se traduce în zeci de milioane de euro investite în cercetare şi, în curând, în alte zeci sau sute de milioane plătite pentru penalităţi impuse de autorităţi, pare să fi prins destul de bine la clienţii europeni.

 Un studiu realizat de JATO Dynamics arată că tot mai mulţi cli­­­enţi pre­feră maşinile ale că­ror motoare emit sub 140 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Mai exact, dacă în 1995 doar 3% din totalul vânzărilor de autoturisme noi emiteau între 121 gCo2/km şi 140 gCo2/km, iar maşinile cu emisii mai mici de atât erau inexistente, în 2009, peste 50% din piaţă a aparţinut modelelor cu emisii de Co2 sub 141 g/km. Mai mult chiar, în 2010, ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile) estimează că partea din vânzări a maşinilor cu emisii sub 141gCo2/km ar putea ajunge foarte aproape de 60%.

Pe lângă grija pentru mediu, roluri extrem de importante în schimbarea obiceiurilor de consum ale clienţilor europeni de autoturisme par să le fi avut criza economică şi subvenţiile oferite de diferite state pentru achiziţia de maşini cu emisii poluante reduse. 

 „Reducerea emisiilor medii ale autoturismelor noi vândute este consecinţa  schimbării obiceiurilor de achiziţie şi, în particular, a tendinţei de «downsizing» generată de subvenţii şi de recesiune“, spune David di Girolamo, şeful JATO Consult. Oficialul consideră şi că producătorii au o ofertă tot mai bogată de vehicule dotate cu tehnologii de reducere a poluării.

Ca efect, scăderea medie a emisiilor raportată la volumul vânzărilor a fost de 7,9 gCo2/km în 2009 faţă de 2008, mai accentuată decât reducerea din 2008, de numai 5,4 gCO2/km. Astfel, cota de piaţă a maşinilor care emit între 101 gCo2/km şi 120 gCo2/km a crescut de la 16,7%, în 2008, la 25,6%, în 2009. În 2010, este estimată atingerea unei cote de 30%.

Evoluţie surprinzătoare

Extrem de interesant, şi surprinzător totodată, este faptul că reducerile emisiilor raportate la nivelul vânzărilor scot la iveală un lider greu de anticipat: Ferrari. Analiştii JATO au calculat că această marcă şi-a redus emisiile, în medie, cu 53,6 gCO2/km numai în ultimul an. Pe locul doi din acest punct de vedere se află, incredibil, Porsche, cu o reducere de 27,5 gCO2/km. Din nefericre însă, raportul dat publicităţii de JATO Dynamics nu arată şi care sunt exact emisiile actuale ale acestor branduri.

În clasamentul pe mărci, cele mai mici emisii din 2009 le-a avut gama Fiat, cu o medie de 127,8 gCO2/km la 1,009 milioane de autoturisme comercializate. Pe locul doi se află Toyota, cu o medie de 130 gCO2/km la 702.048 maşini, iar pe trei se clasează Peugeot, cu 133,6 gCO2/km la 986.584 de unităţi. În top 10 se mai află, în ordine, Renault, Citroën, Ford, Opel, Volkswagen, Audi şi Mercedes. Surprinzător pentru mulţi, Audi a înlocuit BMW în acest clasament.

Această modificare a apărut, conform celor de la JATO, din cauza vânzărilor bune ale modelului Audi A3 în detrimentul altor modele mai poluante ale producătorului german. Dacă este scos din calcul volumul vânzărilor, în clasament ar putea fi incluse, chiar pe podium, şi mărcile Smart şi Mini. Ambele au o medie mai mică de 130 gCO2/km. În topul emisiilor reduse realizat la nivel de grup auto, lider este tot Fiat (131 gCO2/km), urmat de Toyota (132,2 gCO2/km), PSA (135,6 gCO2/km), Renault (139 gCO2/km) şi Hyundai (141,6 gCO2/km).

Nu trebuie uitat faptul că acestea sunt emisii medii ale întregii game de produse a unui constructor, brandurile care au în portofoliu mai multe modele de dimensiuni mari fiind astfel dezavantajate.

Şoferii francezi, atenţi la mediu

Un alt studiu realizat de JATO Dynamics la jumătatea anului trecut arată că, la nivel de achiziţii de maşini noi, cei mai atenţi la emisiile poluante sunt francezii. Astfel, media emisiilor celor 1,13 milioane de autoturisme înmatriculate în primul semestru al anului trecut a fost de 134,5 gCO2/km. Pe locul doi din acest punct de vedere se află portughezii (135,5 gCO2/km), iar pe trei, italienii (138,4 gCo2/km).

Din păcate, în România, nimeni nu realizează astfel de studii care ar putea arăta impactul taxelor şi subvenţiilor având la bază emisiile de CO2 provenite de la autovehicule. Asta, în ciuda faptului că avem zeci, poate sute, de asociaţii de protecţia mediului şi un guvern care, cel puţin la nivel declarativ, stimulează achiziţia de maşini noi şi mai puţin poluante prin programul de casare şi prin taxe la înmatriculare majorate progresiv în funcţie de cantitatea de CO2 emisă de un vehicul.

50% din piaţa autoturismelor noi din Europa este deţinută de vehicule care emit mai puţin de 140g Co2/km

Înverzire
În ultimii ani, europenii au optat tot mai des pentru maşini cu emisii sub 120gCo2/km. În acest an, este de aşteptat acestea să atingă 30% din piaţă