Cele nouă vieți ale telefoanelor mobile

Principalii operatori telecom oferă utilizatorilor posibilitatea de a-şi schimba vechile terminale cu unele noi, prin intermediul serviciilor de buy-back. Ce nu se ştie este că telefoanele predate sunt recondiţionate, şi apoi revândute tot în România.

Românii îşi schimbau telefonul mobil, înainte de criză, o dată la 18 luni. În prezent, această perioadă a crescut la 24 de luni, iar unii nu renunţă la telefon decât atunci când se strică iremediabil. Pentru a-i încuraja pe utilizatori să renunţe la vechile terminale, principalii operatori de telefonie mobilă au lansat așa-numitele servicii de buy-back.

Orange România  a fost primul operator de telecomunicaţii care a lansat un astfel de serviciu în România, în urmă cu un an şi jumătate, iar recent și Cosmote a pornit o campanie similară.

„Recesiunea a provocat o modificare în obiceiurile consumatorilor. Perioada de utilizare a unui telefon mobil a crescut de la 18 luni, în medie, înainte de recesiune, la aproape doi ani, în prezent. Dacă luăm în calcul faptul că în ultimii ani au fost comercializate în ţara noastră milioane de terminale, putem spune că prin această campanie de buy-back adresăm o piaţă potenţială de multe milioane de aparate“, a declarat Mihai Bărbuţ, sales and customer care division director Cosmote România.

De la lansarea serviciului de buy-back şi până în prezent, Orange a colectat 54.000 de terminale. „Obiectivul Orange România pentru 2011 este să atingem o rată de colectare de 10% din totalul telefoanelor trimise în piaţă de-a lungul anului, iar la nivelul grupului France Telecom – Orange, obiectivul este ca, până în 2015, să se atingă o rată de colectare de 50%; (rata de colectare = raportul dintre telefoanele introduse pe piaţă faţă de cele colectate – n.red.)“, a declarat, pentru Capital, Sorin Blideran, senior product manager Orange România.

Care este traseul mobilelor

Telefoanele mobile colectate de către Orange, aflate încă în stare de funcţionare, sunt predate pentru recomercializare către compania B2X. Aparatele în stare gravă de deterioare şi care nu mai pot fi folosite sunt predate spre reciclare către partenerul CCR Logistic. Terminalele preluate de B2X trec printr-o etapă de recondiţionare, după care sunt recomercializate pe mai multe pieţe.

Potrivit lui Stavros Karydas, regional manager B2X, telefoanele mobile sunt reparate în centrele speciale ale companiei, şi apoi sunt revândute în ţări din Europa de Est, inclusiv în România. În ceea ce priveşte centrele de reparaţie, compania germană B2X lucrează şi cu companii din România, precum Germanos, Cordon Electronics şi Regenersis.

Trebuie menţionat că Regenersis este o companie britanică ce a mai activat în ţara noastră. În anul 2005, britanicii au cumpărat o firmă locală şi au pus bazele Fonebak Servicii SRL. Firma, care se ocupa cu producţia de telefoane mobile din componente reciclate şi revânzarea lor în ţări din Africa, și-a încetat activitatea după doi ani. Regenersis a deschis un nou birou în România în 2008.

Partenerul Cosmote în cadrul campaniei de buy-back este Canai (SE Europe) SRL. „Firma este omologul la nivel naţional al companiei-mamă din Grecia, Corpcom, care garantează pentru respectarea condiţiilor contractuale de către Canai. Partenerul Canai stabileşte unde sunt trimise telefoanele mobile“, potrivit lui Mihai Bărbuţ.

Minimum 10 euro per telefon

Atât Orange, cât şi Cosmote oferă utilizatorilor minimum 10 euro pentru un telefon mobil. „Dacă iniţial se oferea un cupon de reducere numai pentru telefoanele încă în stare de funcţionare, începând cu octombrie 2010 se acordă un astfel de cupon şi pentru terminalele aflate într-o stare avansată de degradare, singura condiţie fiind ca telefonul să se aprindă şi să se stingă“, explică Sorin Blideran, de la Orange România.

Pentru telefoanele aflate într-o stare mai bună de funcţionare, clienţii au posibilitatea de a face o evaluare direct pe site-ul Orange. La Cosmote, pentru a fi eligibile în programul de buy-back, telefoanele mobile trebuie să includă bateria, să fie funcţionale, să aibă tastatura completă şi ecranul fără crăpături. Pentru un astfel de telefon vechi predat, la contractarea sau reînnoirea serviciilor de voce Cosmote, cumpărătorul primeşte un cupon electronic în valoare minimă de 10 euro, respectiv 15 euro pentru servicii de internet mobil.

Consumatorul poate folosi maximum trei cupoane valorice pentru achiziţia unui produs/serviciu şi poate efectua maximum două astfel de tranzacţii pe lună în cazul achiziţiei de abonamente de servicii de voce şi date, fie ca ofertă de retenţie, fie ca nou abonat Cosmote.

Perioada de utilizare a unui telefon mobil a crescut de la 18 luni, în medie, înainte de recesiune, la aproape doi ani, în prezent. Mihai Bărbuţ, Cosmote România.

54.000

de terminale a colectat Orangede la lansarea serviciului de buy-back şi până în prezent.