consultanta gratuita tinerilor intreprinzatori, inclusiv in conceperea unui plan de afaceri. Iata in cele ce urmeaza ce diferentiaza un plan bun de niste hartii de aruncat la cos. Majoritatea analistilor de credit prefera un plan bine structurat, care sa poata fi inteles rapid si cu usurinta: nu mai mult de 10-12 pagini, lasand detaliile pentru anexe. Ca o exceptie, unii finantatori solicita prezentarea detaliata a unor capitole ale planului de afaceri. De aceea este utila informarea in prealabil despre cerintele finantatorilor si conceperea planului in functie de preferintele acestora.Descrierea afacerii e primul pas in conceperea planului. Pe langa punctele standard care trebuie atinse (exemplu: cadrul legal, tipul afacerii etc.) se va pune accentul pe scopul si obiectivele afacerii (daca business-ul este un start-up) sau pe istoria si performantele ei (daca afacerea deja exista). Importanta este evidentierea unicitatii afacerii, modul in care sunt atrasi consumatorii. Analistul de credit este interesat de beneficiile aduse consumatorului, si nu de caracteristicile tehnice ale produsului, asa ca produsul sau serviciul oferit va fi descris din perspectiva consumatorului, nu a furnizorului.Un studiu de piata va va ajuta sa definiti piata pe care veti activa. Rezultatele studiului indica potentialii clienti ai afacerii, tendintele actuale ale pietei si cererea pentru produsele/serviciile oferite. Evident, va trebui sa aratati cum veti face fata concurentei. Veti face referire la primii cinci concurenti, faza in care se afla afacerile lor (declin, crestere) si veti arata care sunt atuurile dumneavoastra.
De la marketing la management
Pentru a convinge creditorul ca obiectivele propuse pot fi atinse, trebuie sa ii spuneti ce strategie aveti, ce metode veti folosi. Aveti ocazia prin planul de marketing. Faceti-va cunoscuta politica produsului si a distributiei. Explicati decizia stabilirii pretului si cum intentionati sa patrundeti pe piata. Veti face singur toate acestea? Daca nu, trebuie sa existe un coordonator, un manager. Creditorul trebuie sa afle cum este organizata si condusa afacerea, care sunt cunostintele, abilitatile managerului, cine intra in echipa de executie. Prezentati experienta, cunostintele, aptitudinile profesionale ale angajatilor si identificati nevoile lor de dezvoltare profesionala. In acest moment pe creditor il va interesa cum motivati resursele umane, ce conditii de munca oferiti.Daca pana acum ati incercat sa-l convingeti pe creditor ca afacerea este profitabila, acum e momentul sa o demonstrati. Creditorii (in special bancile) acorda o mare atentie acestui aspect. Pentru o afacere noua, prezentati – pe langa bugetul operational necesar derularii activitatii – costurile de start. Previzionati veniturile care vor fi obtinute, astfel incat sa puteti sustine acoperirea costurilor si obtinerea profitului. De regula, analistii de credit vor sa citeasca pe un grafic care va fi evolutia afacerii si sa le fie prezentat algoritmul de calcul al indicatorilor financiari. Respectarea acestei preferinte va conferi un aspect profesionist planului de management financiar. Precizati de cati bani aveti nevoie, insa nu inainte de a face cunoscut capitalul propriu pe care il veti investi. Explicati modul de utilizare a banilor (capital de lucru sau de investitii).Capitolele planului de afaceri concentreaza cele mai importante aspecte ale afacerii. Detaliile sunt destinate anexelor. Puteti anexa documente oficiale, date de identificare, fotografii etc., insa analistul planului de afaceri va vrea sa-si faca rapid o impresie despre planul dumneavoastra. Deci aveti nevoie de un rezumat. Acesta (maximum doua pagini) va fi prima parte a planului de afaceri si va puncta: necesitatile consumatorilor; solutia la aceasta problema; motivul pentru care sunteti calificat sa oferiti solutia; marimea pietei pe care veti actiona; necesarul de finantare si cum vor fi folositi banii. Desigur, nu veti uita sa precizati cum ii veti returna creditorului.

La 24 de ani, Razvan Duicu are propriul service auto. Debutul in afaceri a fost greu, insa cu un plan de afaceri bun a reusit.
Capital: Care a fost principalul obstacol in deschiderea afacerii?
Razvan Duicu: La inceput ma speria birocratia, dar obtinerea unei finantari a fost principalul obstacol. Toate bancile din Romania carora m-am adresat au respins solicitarea mea.
Capital: Din ce cauza?
Razvan Duicu: Desi aveam un plan de afaceri reusit, lipsa unor garantii si a girantilor a fost motivul pentru care nu puteam obtine un credit.
Capital: Cum ati reusit sa puneti afacerea pe picioare?
Razvan Duicu: In urma unor contacte cu un furnizor extern de piese auto, am obtinut un credit furnizor fara garantii sau giranti. Singura garantie era planul meu de afaceri, cu care am impresionat partenerul de afaceri.

ce trebuie sa contina un plan de afaceri
· Rezumat
· Descrierea afacerii
· Descrierea produsului/serviciului
· Definirea pietei
· Planul de marketing
· Management si organizare
· Previziuni financiare
· Indicatori financiari
· Cerinte financiare
· Anexe

Sectiunile rezumatului:
· Oportunitatea afacerii
· Solutia dvs. la aceasta oportunitate
· Experienta, abilitatile, aptitudinile echipei dvs. la solutia propusa
· Dimensiunea pietei si segmentul care poate fi ocupat
· Necesitatile financiare si strategia de returnare a investitiei

decalogul planului de afaceri
Asa da:
1. Sa fie concis, concret, la obiect
2. Structura sa satisfaca preferintele creditorilor
3. Comunicarea sa se faca la persoana intai plural (exemplu noi), nu la persoana a treia (exemplu firma)
4. Sa accentueze atuurile dvs. fata de concurenta
5. Sa puna accent pe experienta, abilitatile si aptitudinile profesionale ale echipei dvs.
6. Sa foloseasca proiectii grafice si indicatori financiari
7. Cereti parerea unui om de afaceri experimentat inainte de a-l trimite finantatorilor.

Asa nu:
8. Cu excese de superlative
9. Cu tiparituri color, hartie de lux sau coperte pretentioase
10. Cu abuz de limbaj tehnic.