Numai că subvenţiile pentru combustibil îi ajută mai mult pe cei bogaţi (care deţin autovehicule), decât pe cei săraci. Spre exemplu, Fondul Monetar Internaţional estimează că 65 la sută din subvenţiile pentru combustibili din Africa ajută cele mai înstărite 40% dintre gospodării. Doar 8% din subvenţiile guvernamentale mondiale pentru combustibil, estimate la 410 miliarde de dolari, au mers la cei mai săraci 20% din populaţie, conform estimărilor Agenţiei Internaţionale pentru Energie citate de The Christian Science Monitor.
Compania britanică de asigurări Staveley Head a publicat cea mai recentă listă a preţurilor la benzină din lume. Iată mai jos topul celor 10 ţări în care se găseşte cel mai ieftin combustibil.
10. Algeria – 1,04 lei pe litrul de benzină (0,32 dolari)
Membră OPEC, Algeria se află pe al treilea loc în Africa în ceea ce priveşte rezervele de petrol, după Libia şi Nigeria. Uniunea Europeană se bazează pe ţara africană că va respecta restricţiile de mediu, întrucât petrolul algerian are un conţinut scăzut de sulf. Mai bine de jumătate (60%) din veniturile guvernului algerian se bazează pe industria petrolieră.
Spre deosebire de Arabia Saudită, Algeria nu va creşte exportul de ţiţei ca urmare a intensificării tensiunilor în legătură cu programul nuclear iranian.
9. Oman – 1,04 lei pe litrul de benzină (0,32 dolari)
Oman dispune de cele mai mari rezerve de petrol dintre toate ţările din Orientul Mijlociu din afara OPEC: 5,5 miliarde de barili. Din 2007, producţia a crescut cu 20%, atingând 860.000 de barili pe zi în 2010. Exporturile de ţiţei şi gaze naturale reprezentau 47% din PIB în 2010, principalele destinaţii fiind în Asia.
8. Egipt – 97 bani pe litrul de benzină (0,30 dolari)
Egiptul este un important producător de ţiţei şi are cel mai dezvoltat sector de rafinare din Africa. Însă, ca urmare a creşterii cererii pe piaţa internă, Egiptul este nevoit să importe unele produse petroliere. Producția a scăzut, modest, la 736.000 de barili pe zi în 2010. Gazele naturale vor deveni, însă, o mai importantă sursă de venituri guvernamentale datorită creșterii explorărilor.
În cadrul comentariilor sale asupra impactului economic al Primăverii arabe, Catherine Hunter, analist la IHS Global Insight, a declarat că „dacă analizăm felul în care au decăzut celelalte sectoare economice, investițiile în petrol și gaze naturale precum și veniturile rezultate din utilizarea Canalului Suez au rămas principalii stâlpi ai economiei egiptene în timpul turbulențelor”. Apache Corporation, o firmă americană de explorări de țiței și gaze naturale, a declarat că va investi 1 miliard de dolari în Egipt în următorii doi ani.
7. Qatar – 78 bani pe litrul de benzină (0,24 dolari)
Pe lângă faptul că este cel mai mare exportator de gaze naturale lichefiate, Qatar este membru OPEC, iar în 2009 a fost cel de-al 16-lea mare exportator de ţiţei din lume. Consumul intern de ţiţei al Qatarului s-a triplat din 2000 încoace, ca urmare a creşterii economice şisubvenţiilor generoase ale preţului la benzină.
Ţara din Golful Persic are al doilea cel mai mare PIB pe cap de locuitor din lume, estimat la 102.700 dolari în 2011. Rezervele de ţiţei ale Qatarului sunt de 25,4 miliarde de barili, iar veniturile din exploatarea petrolului şi gazului natural reprezintă 50% din PIB-ul ţării.
6. Kuwait – 71 bani pe litrul de benzină (0,22 dolari)
Kuwait este a şasea ţară din lume după rezervele de ţiţei deţinute şi este unul din principalii producători şi exportatori OPEC. Exporturile de țiței reprezintă 50% din PIB-ul țării și constituie 95% din veniturile acesteia. Kuwait Petroleum Corporation are în plan creşterea producţiei la 4 milioane de barili pe zi până în 2020. Țara consumă doar o mică parte din producția de țiței: anul trecut, 87% din țițeiul extras în Kuwait a fost exportat.
Subvențiile produselor petroliere sunt cele mai mari pe cap de locuitor, acestea ridicându-se la 2.800 de dolari pe persoană, conform Earth Policy Institute. Emiratele Arabe Unite și Qatar urmau în acest top, fiecare alocând aproape 2.500 de dolari pe persoană.
5. Bahrain – 68 bani pe litrul de benzină (0,21 dolari)
Rezervele de petrol ale Bahrainului sunt mici faţă de cele deţinute de vecinii săi, dar a devenit centrul financiar al regiunii Golfului Persic și a investit enorm în sectorul vânzărilor cu amănuntul și în turism. Bahrain a semnat un acord de liber schimb cu Statele Unite în 2005 și este considerată drept cea mai prosperă economie din lumea arabă.
4. Turkmenistan – 62 bani pe litrul de benzină (0,19 dolari)
Realegerea președintelui Gurbanguly Berdymukhammedov pentru un nou mandat de cinci ani presupune că posesorii de automobile din Turkmenistan vor beneficia în continuare de 120 de litri de benzină gratuiți pe lună și de prețul infim de 0,19 dolari pe litru. Guvernul a promis subvenții pentru multe tipuri de carburanți până în 2030. Cu toate acestea, cum rezervele petroliere sunt destul de mici, capacitatea guvernului de a-și respecta promisiunea este pusă la îndoială.
3. Libia – 45 bani pe litrul de benzină (0,14 dolari)
Infrastructura petrolieră a Libiei a fost graf afectată în timpul revoltelor de anul trecut împotriva regimului Gaddafi. Multe câmpuri petroilere au fost minate, porturile au fost teatrul unor lupte sângeroase între rebeli și forțele loiale regimului iar principala rafinărie a țării a fost închisă.
Ministrul libian al Petrolului a declarat că administrația sa se așteaptă să atingă nivelul de producție dinainte de conflict, de 1,6 milioane de barili pe zi, în vara lui 2012. În prezent, Libia produce 1,265 milioane de barili zilnic. Creșterea producției, împreună cu stabilizarea politică a țării, ar putea stăvili creșterea prețului petrolului pe plan mondial.
2. Arabia Saudită – 42 bani pe litrul de benzină (0,13 dolari)
OPEC a anunțat recent că rezervele de țiței ale Arabiei Saudite sunt depășite doar de cele ale Venezuelei. Cu toate acestea, statul din America de Sud este mult mai puțin atractiv pentru investitori, fapt care va menține Arabia Saudită pe primul loc în topul exportatorilor de țiței pentru mulți ani de-acum înainte.
Însă, potrivit dezvăluirilor Wikileaks, care citează oficiali saudiți, rezervele de țiței ale țării ar putea fi supraestimate, chiar și cu 40%. Mai mult, pe măsură ce tensiunile pe seama programului nuclear iranian cresc, Arabia Saudită se va confrunta și cu o altă problemă: cât timp va putea să exporte 9 milioane de barili pe zi, față de 7,5 milioane de barili în ianuarie, pentru a controla creșterea prețului petrolului?
Arabia Saudită alocă 13,3 miliarde de dolari pe an pentru a subvenționa benzina și motorina.
1. Venezuela – 16 bani pe litrul de benzină (0,05 dolari)
Pregătindu-se pentru alegerile din octombrie 2012, Hugo Chavez, președintele Venezuelei știe este conştient că o creștere a preţului la carburanți se va dovedi o mişcare riscantă din punct de vedere politic. Ultima oară când guvernul a încercat să majorez preţul la carburanţi, în 1989, au urmat proteste în urma cărora sute de oameni şi-au pierdut viaţa.