Gheorghe Dănulețiu, cunoscut și sub numele de Ghiță Ciobanul, are peste 500.000 de followers pe Facebook, după ce a fost protagonistul unei campanii publicitare care a ajuns virală, dar duce o viață modestă ca un păstor tradițional.
Acesta are grijă de 1.500 de oi, iar viața sa se schimbă în funcție de anotimp. Dacă primăvara abia doarme patru ore pe noapte, iarna își conduce oile în transhumanță într-o călătorie de trei până la patru săptămâni din munți și până la câmpie, scrie The Guardian.
Chiar și când temperaturile scad sub -30C, Dănulețiu doarme lângă animalele sale, sub cerul înstelat și este gata să-și protejeze turma în cazul în care este atacată de lupi.
„Am moştenit acest rol de cioban de la tatăl meu, care avea câteva sute de oi, dar îmi place pentru că iubesc animalele”, spune Dănuleţiu.
Ghiță Ciobanul: Comerțul cu oi a devenit o batjocură
Cu toate acestea, la fel ca toţi păstorii români cu turme mici şi mijlocii, Dănuleţiu duce o luptă continuă pe o piaţa dominată de câţiva exportatori de animale vii, mari fermieri şi hipermarketuri. Acesta nu are altă opţiune decât să-şi vândă animalele în centrele private de colectare cu doar 100 de lei pe cap de animal. Firmele exportatoare vând animalele la prețuri de 10 ori mai mari în Orientul Mijlociu şi în nordul Africii.
„Comerţul cu oi a devenit o batjocură”, spune el. „Vindem o oaie pentru 100 de lei. Nu-mi permit să plătesc salarii bune şi nici nu mai găsesc muncitori tineri, totul merge în jos. Am impresia că acest lucru este politic, că încearcă să distrugă acest sector”, a spus Ghiţă Ciobanul.
Exportul cu oi este vital pentru România, în 2018 vânzările totalizând 357 de milioane de euro. Acordul cu ţările din Orientul Mijlociu durează din anii ’80 şi este menţinut şi azi, mai ales că România nu are capacitatea de a procesa carnea de oaie, în ciuda finanţărilor din fonduri europene.