De la începutul anului şi până la această dată, s-au format peste 560 de dosare de conciliere în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), depăşind cele 550 de dosare formate în tot anul trecut, a anunţat, luni, instituţia, potrivit unui comunicat.
”O categorie aparte o reprezintă înţelegerile amiabile dintre consumatori şi bănci, după sesizarea CSALB. Părţile au încheiat 197 de astfel de înţelegeri până în prezent, faţă de 97 de înţelegeri în tot anul anterior”, spun reprezentanții instituției.
În 2019, până în luna octombrie, 350 de consumatori s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai mulţi faţă de situaţia de la finalul T3 2018. În aceeaşi perioadă a anului trecut, doar 252 de români au beneficiat de soluţii favorabile în urma negocierilor purtate cu instituţiile financiar-bancare. Anul acesta, în 90% din negocieri părţile au acceptat soluţia propusă de conciliatori, iar în 10% din cazuri cel puţin una dintre cele două părţi a refuzat-o.
“Rezultatele CSALB la 9 luni ne arată două lucruri importante: tot mai mulţi consumatori află de existenţa CSALB şi au încredere să depună cereri pentru a intra în negociere cu băncile şi IFN-urile. În al doilea rând vedem o deschidere mai mare a băncilor spre conciliere. Instituţiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decât în tot anul trecut, chiar dacă ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitărilor venite de la consumatori. Pe de altă parte, numărul de dosare a fost completat cu înţelegerile amiabile, de peste două ori mai multe decât în 2018”, spune Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
El a subliniat că aspectele pe care instituţia doreşte să le îmbunătăţească în perioada următoare sunt legate de activitatea de conciliere în rândul IFN-urilor şi rata de respingere a cererilor în cazul unor bănci comerciale. La finalul anului, la nivelul întregului sistem bancar, CSALB are în plan ca aproximativ 70% din cererile de conciliere să fie acceptate de bănci şi transformate în dosare de conciliere
În primele trei trimestre din 2019, consumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra în negociere cu IFN-urile. Dintre acestea doar 8 au fost transformate în dosare, dintre care numai în trei cazuri părţile s-au înţeles. Alte 24 de cereri au fost soluţionate amiabil de cele două părţi, fără a mai trece prin procedura concilierii. 90% din cererile primite se referă la creditele contractate.
Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobânzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitari. 10% din cereri se referă la probleme cu depozitele, plăţile, cardurile sau leasing. 85% dintre cei care trimit cereri către CSALB aleg modalităţile online.