Raportul calitate/cost al muncii intelectuale prestate de specialistii romani este rezonabil pentru angajatorii straini. Acesta este motivul pentru care compania israeliana Alvarion a deschis, in Romania, singurul centru de cercetare/dezvoltare din afara tarii de origine. Aproximativ 20 de cercetatori romani realizeaza proiecte de echipamente de acces radio care sunt vandute cu profit operatorilor de date sau companiilor de telecomunicatii. In 2001, cifra de afaceri a companiei a fost de 1,2 mil
Raportul calitate/cost al muncii intelectuale prestate de specialistii romani este rezonabil pentru angajatorii straini. Acesta este motivul pentru care compania israeliana Alvarion a deschis, in Romania, singurul centru de cercetare/dezvoltare din afara tarii de origine. Aproximativ 20 de cercetatori romani realizeaza proiecte de echipamente de acces radio care sunt vandute cu profit operatorilor de date sau companiilor de telecomunicatii. In 2001, cifra de afaceri a companiei a fost de 1,2 milioane USD, iar profitul de 337.000 USD. „In prezent vindem proiecte aproape exclusiv pentru strainatate”, explica Viorel Chirascu, director general Alvarion. Compania lucreaza insa si pentru operatori romani, precum MobiFon (Xnet), Equant, AccessNet sau RDS si Astral.
Pentru AccessNet, Alvarion a proiectat un echipament de acces radio in banda de 5,7 GHz, iar pentru MobiFon (Xnet) un echipament OFDM, rolul acestuia fiind marirea capacitatii de comunicatii. Cele mai bine vandute proiecte sunt cele pentru comunicatii radio fixe. Pe langa furnizorii de servicii si operatorii de telefonie, o alta categorie de clienti ai Alvarion sunt si utilizatorii finali-corporatii. De la inceputul acestei veri, Alvarion Romania si-a deschis si un birou propriu de vanzari care va coordona activitatea partenerilor Omnilogic si ICG, ocupandu-se totodata de clientii mari.
Grupul Alcatel este un exemplu de companie multinationala care a dezvoltat in Romania un important departament de cercetare si dezvoltare. Aproape jumatate din cei peste 1.000 de angajati ai Alcatel Romania lucreaza in acest departament, care realizeaza 25% din cifra de afaceri a companiei si peste 50% din profit. „Aceasta se explica prin faptul ca cercetarea si dezvoltarea reprezinta activitati, care, facute corect, sunt foarte profitabile”, spune Emil Visloguzov, director comercial Alcatel. In 2001, cifra de afaceri a grupului Alcatel a fost de 25,5 miliarde euro. In 2000, Alcatel Romania a avut o cifra de afaceri de 33,8 milioane USD si un profit de noua milioane USD.
Toata activitatea de cercetare si dezvoltare a Alcatel Romania este exportata si inglobata in produsele pe care Alcatel le vinde in toata lumea. De exemplu, un departament de cercetatori romani se ocupa de dezvoltarea de soft pentru telefoanele de ultima generatie, 3G/UMTS, in colaborare cu specialisti din Franta, Germania, China si Japonia.
La Alcatel, cercetarea se desfasoara pe patru directii principale. Primul domeniu in care compania a inceput sa faca cercetare, inca din 1992, este telefonia fixa, inginerii romani dezvoltand soft pentru centralele digitale. Alte doua subdepartamente de cercetare, infiintate in urma cu aproximativ trei ani, se ocupa de transmisiunile de date prin fibra optica si infrastructura GSM, GPRS sau UMTS. Cel mai nou domeniu in care inginerii de la Alcatel fac cercetare este cel al sistemelor feroviare de siguranta pentru controlul traficului.
Din cercetare nu scot bani doar multinationalele. Un exemplu este compania romaneasca Softwin. Tehnologiile rezultate din activitatea de cercetare si dezvoltare realizeaza 30% din totalul vanzarilor companiei. Totodata, 40% din venituri sunt investite in aceasta activitate. In 2000, cifra de afaceri a Softwin a fost de opt milioane USD, pentru 2001 prognozandu-se o crestere cu 50%.
Cercetarea celor de la Softwin a avut ca rezultate niste premiere absolute, cum ar fi gestiunea protectiei antivirus in retea prin protocoale de tip WAP, sistem prin care un administrator de sistem poate dezinfecta o retea din orice loc, prin intermediul unui simplu telefon mobil. Inovatiile companiei au aplicabilitate in domenii diverse, precum cel financiar-bancar, retail, distributie, telecomunicatii, publicitate, educatie. Aceste solutii sunt vandute catre companii romanesti, precum McCann Ericsson, RTC sau clienti din Uniunea Europeana si SUA: Jouve, Macmillian, Gemstar, Encyclopedia Univesralis etc.
Pe de alta parte, exista si importanti producatori de echipamente IT care, momentan, nu detin un departament propriu de cercetare. Este cazul multinationalei Solectron Timisoara.