Ucraina primeşte veşti bune din partea României! Este vorba despre capacitatea de transport a grânelor din ţara vecină.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a dezvăluit că ţara noastră are în plan creşterea capacităţii de transfer a grânelor din Ucraina prin România.
Cantitatea de cereale din Ucraina ce tranzitează România se va dubla
Se va ajunge de la o medie lunară de puţin peste 2 milioane de tone la 4 milioane de tone lunar. Demnitarul spune că o întâlnire-cheie în acest sens va avea loc vineri, pe 15 septembrie.
„Am chiar la sfârşitul acestei săptămâni, în 15 septembrie, adică vineri voi avea o întâlnire cu omologul ucrainean la Constanţa, împreună cu ambasada SUA în România, ambasada SUA la Kiev, cu Comisia Europeană şi cu şeful Biroului de Sancţiuni din cadrul Departamentului de Stat, James O’Brien.
Rostul acestei întâlniri este de a creşte capacitatea de transfer a grânelor din Ucraina prin România.
Nu se credea la începutul conflictului că România e capabilă să transfere… cam 25 de milioane de tone s-au transferat prin România, principala rută, restul sunt minore, chiar şi prin Polonia e minor şi prin celelalte rute au fost cantităţi mult mai mici”, a explicat Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a adăugat că, de la începutul anului şi până acum, media lunară a acestor transporturi a fost de „un pic peste 2 milioane” de tone.
„Anul acesta, de la începutul anului şi până acum, suntem un pic peste 2 milioane. Ţinta e să ajungem la 4”, a spus Grindeanu.
Cum va fi crescută, efectiv, capacitatea de transport? Se va apela inclusiv la Armată
În continuare, ministrul Transporturilor a explicat cum se va realiza, în mod concret, acest deziderat. Sorin Grindeanu a spus că va trebui dublată capacitatea de transport, în special transportul naval.
El a subliniat că singura cale navigabilă recunoscută este Canalul Sulina. A fost făcută deja o cerere către MApN pentru detaşarea de piloţi militari, care să navigheze pe acest canal.
În plus, Grindeanu a subliniat că îşi doreşte ca piloţii care vor naviga pe canalul Sulina să fie doar români. El a adus aminte de unele incidente din anii ’90.
„În primul rând vorbim de o dublare de capacitate folosind transportul naval în special. (…)
Singura cale navigabilă care este recunoscută prin tratatele internaţionale este Canalul Sulina. Punct. Lucru acceptat şi de către Comisia Europeană şi de către Statele Unite ale Americii. Adică nu există niciun fel de semn de întrebare din acest punct de vedere. (…)
La întrebarea dumneavoastră, cea legată de cum creştem, vă spun cum creştem. Pe de o parte, creştem numărul de piloţi pe canalul Sulina, şi l-am crescut aproape am ajuns la 60. Am făcut cerere la începutul săptămânii acesteia către Ministerul Apărării să detaşeze piloţi militari astfel încât să îi folosim pe acest segment de canal Sulina. (…)
Îmi doresc ca toţi piloţii care navighează pe Sulina să fie români. De ce? Am mai avut incidente în anii ‘90 când am avut situaţii în care au ajuns nave să fie puse de-a doua pe canal şi nu s-a navigat ani buni”, a spus şeful de la Ministerul Transporturilor la Prima News.
Pe Canalul Sulina se va putea naviga 24 ore din 24 din octombrie
Sorin Grindeanu a mai dezvăluit că pe Sulina se va putea naviga, în curând, la orice oră din zi şi din noapte. Această modificare va fi implementată cândva în luna octombrie.
Ministrul a mai subliniat şi importanţa folosirii reţelei feroviare în acest caz, precum şi a porturilor Galaţi şi Brăila.
„În octombrie vom termina un un proiect care va duce la navigabilitate pe canalul Sulina 24 de ore din 24, pentru că acum, pe timp de noapte nu se circulă. Vom finaliza acest proiect undeva în octombrie.
Asta va însemna mult apropo de capacitatea de transfer faţă de ce este acum.
Alte cerinţe pe care le-am transmis colegilor din Ucraina ar fi următoarele: porturile Galaţi şi Brăila, care sunt în apropierea cel puţin a portului Reni din Ucraina, noi am investit, de exemplu, în Galaţi, pe linie de cale ferată cu ecartament lat. (…)
Nu prea e folosită. Nu poţi să îi obligi pe ucraineni. Le-am dat alternative, să folosească inclusiv porturile româneşti Galaţi şi Brăila şi nu doar ele, dacă ar folosi reţeaua de infrastructură feroviară ar putea să meargă spre porturile dunărene chiar din sudul ţării la noi şi pe Dunăre să ajungă în Portul Constanţa şi de acolo să exporte. (…)
Media navelor capacităţii navelor care tranzitează Sulina este de 6 mii de tone, poate fi triplată uşor, media să fie la 15.000”, a explicat Sorin Grindeanu în emisiunea realizată de Ionuţ Cristache.