cresterea pilozitatii faciale, sterilitate sau cancer, dar si preturile mari ale produselor comercializate in farmacii – ceea ce afecteaza in primul rand populatia cu venituri reduse – sunt aspecte colaterale care deriva, in mare parte, din aceleasi cauze. In tara noastra exista in prezent aproximativ cinci milioane de femei fertile, cu varste intre 15 si 49 de ani. Conform unui studiu privind sanatatea reproducerii, realizat de PSI Romania – firma care promoveaza prezervativele Love Plus si anticonceptionalele orale Coral 21 – in 1999, la nivelul femeilor maritate sau avand o relatie stabila, rata de utilizare a metodelor contraceptive era de 64%, cu 7% mai mare decat in anul 1993. Acest lucru denota ca exista o piata potentiala de doua milioane de femei care ar putea folosi contraceptia moderna. „Noi anticipam ca piata va creste pentru toti producatorii si pentru toate produsele segmentate pe toate nivelurile de venit. Dar este important ca producatorii sa se asigure ca femeile primesc informatii corecte referitoare la optiunile de contraceptie”, afirma Daun Fest, Executive Director la PSI Romania.Acelasi studiu PSI din 1999 a indicat ca 29% din cuplurile casatorite sau stabile continua sa foloseasca metode traditionale, care sunt mai putin eficiente. Din aceste cupluri, 79% au declarat ca se tem de reactii adverse sau secundare asupra sanatatii, 55% au invocat lipsa lor de informare, 43% au facut referiri la costul ridicat al metodelor moderne de contraceptie, 36% au acuzat accesul dificil la acestea, iar 10% au afirmat ca nu folosesc astfel de metode din motive religioase. In luna septembrie a anului trecut, compania de cercetare de piata Mercury Research a realizat un studiu referitor la contraceptie pe un esantion reprezentativ la nivel national: 451 de femei cu varsta intre 18 si 60 de ani, universul de referinta fiind gospodarii din mediul urban si rural. Sondajul a abordat mai multe aspecte: niveleluri de cunoastere si de utilizare a metodelor si produselor contraceptive, cine influenteaza decizia de a apela la o anumita metoda, locuri din care sunt achizitionate produsele. Potrivit rezultatelor, pentru populatia adulta feminina, prezervativul este cel mai cunoscut produs destinat contraceptiei (88%). Pe locul al doilea ca notorietate se afla contraceptivele orale (81%) si metoda calendarului (75%). Dupa cum era de asteptat, nivelul de cunoastere a cel putin unei metode contraceptive este mai ridicat in mediul urban (94%) decat in cel rural (85%). De asemenea, 75% din femeile de la oras au folosit vreodata cel putin o metoda contraceptiva, in comparatie cu numai 65% din femeile de la sate. In prezent, utilizarea contraceptiei este de asemenea mai mare in mediul urban (54%) decat in cel rural (36%).Cel mai scazut nivel de cunoastere se constata in Moldova (82%), in comparatie cu Oltenia, Muntenia si Dobrogea (94%) sau cu Transilvania, Banat, Crisana, Maramures (90%).Dupa cum rezulta din sondajul companiei Mercury Research, in Bucuresti, 70% din femei utilizeaza in prezent o metoda contraceptiva, in timp ce in orasele cu o populatie intre 50.000 si 200.000 de locuitori, ponderea utilizatoarelor este de numai 46%. N
Dr. Daniel Popescu, medic primar obstretica-ginecologie, directorul Policlinicii cu plata nr. 3 din Bucuresti
· Oferta produselor anticonceptionale, locale si generale, este extrem de bogata, cu toate ca ponderea cerererii este inclinata spre metodele anticonceptionale hormonale orale. Acest fapt se explica prin slaba educatie sanitara si sexuala a indivizilor si prin vechiul concept potrivit caruia femeia este cea care trebuie sa rezolve situatia planning-ului familial.
· In continuare, din pacate, armonia vietii sexuale este inca un domeniu tabu in marea majoritate a cuplurilor si in cele in care barbatul refuza sa se implice.
· Planning-ul familial in tara noastra a fost un sistem in dezvoltare, cu potential, dar reorganizarea centrelor medicale, unde se desfasura activitatea acestor cabinete, a dus la dezorganizarea retelei.
· Prin prisma activitatii din cabinet, pot spune ca interesul spre modalitatea de contraceptie orala este in crestere. La femeile multipare (care au nascut mai multi copii) exista si un interes spre modalitatea anticonceptionala reprezentata de dispozitivele intrauterine (sterilete).
· Consider ca piata locala va avea o crestere semnificativa in urmatorii ani, si pentru producatorii existenti pe piata, dar si pentru altii, in special pentru produsele contraceptive orale. Concurenta va fi in beneficiul cuplurilor. Nu trebuie uitat ca marile companii producatoare trebuie sa se implice in sprijinirea efortului de educatie sexuala a tinerei generatii.
Monica Moldovan, Senior Research Executive, Mercury Research
· Cu toate ca majoritatea femeilor din Romania (90%) stiu de existenta metodelor contraceptive, doar jumatate le utilizeaza in prezent. Dintre acestea, 73% folosesc exclusiv metodele moderne de contraceptie.
· si din experienta noastra din alte studii pe aceasta tema reiese ca pentru cele care nu folosesc nici o metoda, principalele cauze sunt lipsa de informare in legatura cu viata sexuala si contraceptia precum si faptul ca privesc cu ingaduinta posibilitatea de a avea un copil. De asemenea, avortul nu reprezinta o temere majora pentru ele. Aceasta ar putea explica de ce Romania se afla printre tarile cu cea mai ridicata rata a avorturilor din Europa.
· Persoanele care aleg varianta de contraceptie traditionala se tem de efectele secundare ale metodelor moderne, nu au suficiente informatii, considera ca este mai putin comod sa le procure (vizita la medic, resurse financiare etc.) si nu se simt confortabil sa discute cu medicul despre viata sexuala.
· Pe de alta parte, persoanele care aleg metodele contraceptive moderne sunt mai preocupate de sanatatea lor fizica si mentala si isi doresc o viata sexuala fara complicatii.