Cum a afectat pandemia piața eCommerce din România? Principalul focus al afacerilor emergente din România în acest moment este în sfera comerțului online.
Contextul actual a adus schimbări permanente în obiceiurile consumatorilor. Dacă până acum un an shopping-ul online nu era extrem de popular, în prezent acesta a devenit o necesitate pentru majoritatea românilor.
Conform unui studiu Eurostat, 45% dintre utilizatorii de internet din România au făcut cumpărături online în 2020. Numărul lor dublându-se față de anul anterior.
Pe lângă factori ca evoluția tehnologică din ultimii ani, mobilitatea dată consumatorilor de device-urile inteligente și calitatea ridicată a experienței de shopping online pe care companiile o pot oferi clienților, pandemia a reprezentat elementul catalizator pentru saltul rapid către eCommerce.
Creșterea dinamică a cumpărăturilor în mediul online a făcut mai mult loc pe piață pentru webshop-uri și aplicații mobile.
Din ce în ce mai mulți antreprenori români întrevăd oportunități noi de afaceri în acest domeniu.
Cum a afectat pandemia piața de eCommerce?
Obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor evoluează de la o zi la alta ca efect al pandemiei.
Odată cu restricțiile de mișcare impuse populației și închiderea temporară a magazinelor fizice, a fost necesar ca proprietarii afacerilor din retail să își regândească modul în care vând și să se adapteze noilor nevoi ale clienților.
Conform raportului E-Commerce pentru 2020, valoarea totală a cumpărăturilor online a fost de 5,6 miliarde de Euro, cu 30% mai mult față de anul precedent.
Deși piața din România nu a ajuns încă la același nivel de maturitate precum al altor țări europene, procentul de creștere este semnificativ mai mare și continuă să crească.
Există însă câteva diferențe legate de gradul de adopție a eCommerce-ului pentru diverse categorii de vârstă.
De exemplu, studiile arată că tinerii au cea mai mare pondere și anume, 30% din mileniali cumpără mai frecvent online, spre deosebire de 24% din Generația Z, 20% din Generația X și doar 8% din Baby Boomers.
Pandemia are impact și asupra a ceea ce consumatorii decid să cumpere. Necesitatea de a reduce cheltuielile neesentiale și achiziția en-gros a anumitor articole au dus la o regândire a strategiei de marketing.
Dacă românii erau sceptici față de cumpărăturile online în trecut, în ultimul an aceștia au căpătat mai multă încredere în a comanda produse de pe internet dar compară mai atent ofertele de pe piață înainte de a lua o decizie.
De ce este important pentru o afacere un magazin online?
Pentru orice afacere care vinde produse, un magazin online nu mai este demult un moft. A devenit ceva obligatoriu, dacă nu vrei să lași bani pe masă. Pentru a începe sa vinzi online și să iți extinzi afacerea, e clar că ai nevoie de un magazin online.
Este important să le oferi clienților tăi tot confortul de care au nevoie dacă vrei să te aleagă în defavoarea competiției.
Nevoile actuale ale clienților includ:
- Acces la informații complete și relevante despre produse
- Metode variate de comunicare și interacțiune
- Opțiuni de plată și livrare
- Asistență în timp real
- Politici de returnare
Dacă un magazin online este construit pe o platformă corespunzătoare, este ușor să îndeplinească aceste condiții minim necesare pentru a avea succes.
Magazinele mari existente pe piață investesc de mult timp în aplicații și platforme scalabile pentru a automatiza procesele și prezența online.
Companiile care nu dispun încă de un website pot avea pierderi semnificative din motiv că nu pot acționa rapid în folosul clienților și să le ofere servicii complete, iar astfel pot să piardă pasul față de competitorii lor.
Alte beneficii ale trecerii unei afaceri într-un marketplace online sunt costurile semnificativ mai mici față de întreținerea unei locații fizice și faptul că poți avea un magazin deschis 24/7 indiferent de circumstanțe.
Cât costă in medie un magazin online.
Mulți antreprenori au ales să-și creeze un magazin online anul acesta sau să migreze către o arhitectură mai modernă și mai ușor de scalat în timp.
Prețul pentru crearea unui magazin online variază foarte mult în funcție de nevoile fiecărui business. Pentru cei care sunt la început, nu e nevoie de ceva foarte complex, ci doar de câteva lucruri de bază care să îi ajute să vândă online, cum ar fi plata cu cardul, integrarea cu un serviciu de curierat, un proces simplu de checkout.
Pe de altă parte, dacă pentru a putea îndeplini obiectivele afacerii este necesar un magazin profesional, atunci și costurile vor fi considerabile.
Costurile reale pentru un magazin profesional implică mai multe variabile cum ar fi funcționalitatea custom, un design la comandă, un plan integrat de marketing pentru promovare și SEO , plus alte integrări de sisteme terțe.
Ca alternativă, antreprenorii au și posibilitatea de a opta pentru un magazin la cheie, cu costuri lunare fixe.
Nu există deci, un răspuns standard la întrebarea cât costă un magazin online. Prețurile variază între câteva mii de euro până la sute de mii de euro în funcție de platforma pe care vrei să-ți construiești magazinul și partenerul pe care îl alegi.
Există însă agenții profesionale cu experiență, specializate în eCommerce care pot oferi estimări de preț adaptate oricărui tip de afacere.
Concluzie
Epidemia de coronavirus nu doar că a accelerat trecerea către o lume digitală dar a și facilitat solidificarea nevoiei de eCommerce.
Multe dintre companiile care nici măcar nu aveau un website în 2019, au intrat brusc în comerțul electronic pentru a se adapta nevoilor clienților.
Pentru a nu pierde oportunități uriașe, în prezent orice afacere are în mod obligatoriu nevoie de o infrastructură digitală robustă pentru a face față unei creșteri a traficului, pentru a putea gestiona și livra comenzi numeroase și pentru a putea oferi clienților o experiență plăcută.
Comportamentul consumatorilor continuă să favorizeze comoditatea. Aceștia nu se limitează la a cumpăra doar articole de fashion, cosmetice sau dispozitive electronice. De la produse alimentare, articole de mobilier până la automobile, nu există limite.
Chiar dacă linia de creștere a numărului celor care adoptă comerțul online e posibil să încetinească, nu se va opri din creștere.