Cererea pentru servicii financiare majorează salariile cu până la 50%

Recrutarea în domeniul bancar a ţinut capul de afiş pe piaţa muncii în 2007. Anul acesta, profesioniştii financiar-contabili au urcat pe primul loc în topul achiziţiilor. Un bilanţ al pieţei financiar-bancare nu a fost făcut niciodată. Explicabil, dacă ne gândim la semnificaţia proverbului cu cizmarul care nu are timp să-şi facă pantofi. Acum însă, criza de pe piaţa muncii îi face pe finanţişti să regrete delăsarea din anii trecuţi. Valul expansiunii sistemului

Recrutarea în domeniul bancar a ţinut capul de afiş pe piaţa muncii în 2007. Anul acesta, profesioniştii financiar-contabili au urcat pe primul loc în topul achiziţiilor.

Un bilanţ al pieţei financiar-bancare nu a fost făcut niciodată. Explicabil, dacă ne gândim la semnificaţia proverbului cu cizmarul care nu are timp să-şi facă pantofi. Acum însă, criza de pe piaţa muncii îi face pe finanţişti să regrete delăsarea din anii trecuţi. Valul expansiunii sistemului bancar le-a dat peste cap bugetele, deoarece fluctuaţia uriaşă de personal şi achiziţiile extrem de mari de specialişti au dus la creşteri salariale, în 2007, de 30%-50%.

Pe lângă extinderea activităţii băncilor existente, mai multe grupuri străine şi-au deschis sucursale în România. În acest moment, sunt active peste 40 de instituţii de credit. Fiecare bancă are ca obiectiv deschiderea de noi sucursale. Media anuală a noilor puncte de lucru se învârte în jurul cifrei o mie. Numai Millennium Bank a avut nevoie de 500 de specialişti pentru lansarea operaţiunilor în România. În acest an, are programată deschiderea a încă 40 de unităţi, pe lângă cele 40 existente deja. Dacă în ultimii patru ani BRD a angajat 4.000 de persoane, pentru acest an lansează o ofertă de o mie de posturi în toată ţara. ProCredit Bank a angajat anul trecut 300 de persoane şi intenţionează să recruteze alte 500 pentru cele 14 sucursale ce vor fi deschise, până la sfârşitul anului, în Bucureşti şi în provincie. UniCredit Ţiriac are o mie de posturi noi şi nu ştie de unde ar putea atrage candidaţi. Bancpost, la rândul ei, deschide noi unităţi, ceea ce implică angajarea în acest an a nu mai puţin de 300 de persoane. Potrivit declaraţiilor făcute de Alpha Bank, vor fi inaugurate 75 de unităţi în toată ţara, pentru care se estimează suplimentări de personal (700 de noi posturi).

Exemple cu necesarul de specialişti în domeniul financiar-bancar pot continua în acelaşi registru. Estimările generale ale bancherilor indică o suplimentare a actualului activ al pieţei, 70.000 de specialişti, cu încă 10.000. Din cauza presiunilor care se fac pentru menţinerea bugetelor stabilite pentru salarii, angajatorii sunt acum cu ochii pe tinerii absolvenţi. Participanţii la recentul târg de locuri de muncă din sectorul bancar au lansat oferte atractive pentru această categorie de candidaţi, dar numai sub aspectul pregătirii şi dezvoltării carierei. „Vizăm, în mod special, persoane cu abilităţi pentru domeniul comercial, cu precădere nivelul de debutanţi în tainele meseriei bancare“, ne spune Adela Jansen, director executiv de resurse umane al BRD-Groupe Société Générale. „Prin oferta noastră, extrem de bogată, ne adresăm atât proaspeţilor absolvenţi, tinerilor debutanţi, cât şi candidaţilor la posturile de specialişti din toate domeniile: comercial, finanţe-flux, gestiune-riscuri sau funcţii suport, un bun exemplu fiind posturile din IT.“

Posturile urmărite de OTP Bank  acoperă o gamă largă de specializări, de la administrator bancar clienţi, ofiţer produse şi servicii bancare, administrator bancar operaţiuni, manager relaţii clienţi, analist credite, responsabil carduri, administrator credite, contabil, dealer, auditori interni, asistent director, până la operator call center. Nu au fost excluse nici posturile din domeniul IT, precum analist de sistem, auditor IT, help desk officer etc. Manuela Sfirschi, directoarea de resurse umane de la această bancă, recunoaşte însă că „majoritatea candidaţilor se situează în opţiunile noastre pe entry level sau junior“.

 

Nevoia de financial controllers, în creştere cu 70%

Dar de finanţişti cu experienţă, mai mare sau mai mică, au nevoie toate companiile. Foarte multe firme au început să angajeze specialişti pentru a ţine în frâu bugetele date peste cap anul trecut din cauza majorării salariilor. Recrutorii cred că, anul acesta, bătălia pe talente se va duce în sectorul serviciilor de consultanţă financiar-bancară. „Solicitările pentru posturile de financial controller au crescut cu 70% faţă de 2007. S-a revenit la dinamica din anii 2003-2004. Cauza o reprezintă nevoia companiilor de a-şi analiza mai atent dezvoltarea financiară şi de a ţine sub control costurile“, declară, pentru Capital, Daniela Necefor, director general la firma de consultanţă în resurse umane Total Business Solutions.

Anual, 20.000 de finanţişti se mută în altă ţară

Dincolo de pericolul dezechilibrelor financiare din interior, companiile se află în faţa unei mari probleme pentru care puţine sunt pregătite să facă faţă pe termen lung: globalizarea pieţei muncii. Studiul efectuat de Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) arată că 40% din profesioniştii financiari se aşteaptă la o dezvoltare a carierei lor în afara domeniului financiar. „Va exista o şi mai mare mobilitate a acestora în afara graniţelor ţării din care provin“, atenţionează Andreia Manea, manager ACCA România, Bulgaria şi Moldova. Menţinerea profesioniştilor financiari va fi o provocare pe care organizaţiile trebuie să o gestioneze altfel decât până acum, dat fiind contextul unei pieţe internaţionale aflate, ea însăşi, în creştere. Andreia Manea spune că 20.000 de studenţi şi membri ACCA se mută în altă ţară în fiecare an. Conducerea generală a acestei asociaţii priveşte viitorul cu optimism. „Este puţin probabil să se înregistreze o lipsă de profesionişti financiar-contabili pe termen lung“, se raliază punctului de vedere comun ACCA şi Andreia Manea. „Scăderea ratei demografice în ţările dezvoltate va fi echilibrată probabil de mobilitatea geografică crescută, în special cea venită din partea economiilor în dezvoltare, şi de o reducere, pe ansamblu, a numărului personalului calificat solicitat, determinată de polarizarea rolului, off shoring şi inovaţie tehnologică“. Specialiştii ACCA prognozează că, pe termen mediu spre lung, oportunităţile educaţionale crescute în domeniul financiar vor echilibra cererea şi oferta.

Criza de specialişti financiar-bancari ar putea fi depăşită prin adoptarea unor practici de angajare mai flexibile, inclusiv prin sprijinirea profesioniştilor în extinderea carierei dincolo de vârsta de pensionare.

Calificarea internationala ofera perspectiva

România este cea de-a treia ţară din Europa ca număr de studenţi şi membri ACCA, depăşită doar de Rusia (pe primul loc) şi de Polonia, cu o diferenţă de numai 1%. Creşterea numărului studenţilor ACCA în România, mai rapid decât în celelalte ţări din Europa, a fost posibilă datorită climatului economic favorabil. Dezvoltarea economiei şi intrarea companiilor mari pe piaţă au depăşit ca ritm formarea profesională a contabililor în sistemul tradiţional. „Penuria“ de contabili este suplimentată acum cu succes prin pregătirea oferită de ACCA.

ACCA este o calificare profesională – un fel de expert contabil recunoscut la nivel mondial. Oricât de înalte ar fi standardele universităţilor, acestea pregătesc studenţii la un nivel inferior unei calificări profesionale, deoarece experienţa practică este extrem de redusă. De asemenea, un absolvent de MBA rămâne cu diploma şi un an sau doi de teorie, dar nu cu o relaţie solidă şi benefică cu universitatea, cum se întâmplă în cazul membrilor ACCA. Luând în calcul recunoaşterea internaţională a calificării ACCA, cred că perspectiva este totul.

Dinamismul pietei favorizeaza fluctuatia

Într-o piaţă a forţei de muncă extrem de concurenţială şi flexibilă, joburile de nişă, cele de top management, posturile foarte specializate, precum şi cele ce implică un nivel ridicat al experienţei sunt tot mai greu de găsit. Practic, pentru aceste poziţii, toate băncile joacă într-o piaţă restrânsă şi de multe ori închisă.

Dinamismul dezvoltării pieţei de comerţ cu amănuntul şi, implicit, a reţelei teritoriale a băncilor, lipsa candidaţilor cu experienţă şi specializări în domeniul financiar-bancar, concurenţa acerbă pe piaţa specifică de muncă şi, bineînţeles, diversitatea ofertelor şi a pachetelor de beneficii destinate angajaţilor, mixul cultural din organizaţiile bancare, precum şi aprecierea superficială şi informală a angajaţilor reprezintă principalele elemente ce fac reţinerea angajaţilor din ce în ce mai dificilă. Aşa se explică fluctuaţia mare de personal din majoritatea băncilor din România. Noi ne-am propus să reducem procentul, şi eforturile sunt vizibile deja. În luna martie, fluctuaţia s-a situat la 26%.

Specialistii se formeaza in timp si cu mult efort

Dacă înainte de 2003 discutam de şederea pe post minimum trei-patru ani pentru a atinge o maturitate profesională, astăzi întâlnim candidaţi care doresc să devină manageri în maximum un an şi jumătate de la debutul în profesie. În BRD, parcursul profesional al fiecărui salariat este bine stabilit şi cuprinde atât sesiuni de training formale, cât şi on the job, schimburi de experienţă şi, nu în ultimul rând, posibilităţi de evoluţie într-o carieră internaţională.

Consider că atât succesul unei relaţii angajator-angajat, cât şi performanţele echipei rezidă în comunicare. Prin pârghiile pe care le avem la îndemână (claritatea strategiei şi obiectivelor, stabilirea unor aşteptări realiste), am reuşit să dezvoltăm o relaţie stabilă şi de încredere. Disponibilitatea şi implicarea echipei manageriale, alături de specialiştii din resurse umane, au avut ca rezultat concret şi imediat valorizarea celor care doresc să rămână în BRD. Un indicator elocvent îl reprezintă fluctuaţia de personal relativ scăzută (13%), sub media pe sistem bancar (26%, potrivit declaraţiilor Institutului Bancar Român).

CV stralucitor, dar rezultat slab la testare

În domeniul contabilităţii este o cerere foarte mare de specialişti, la toate nivelurile. Se caută însă specialişti buni vorbitori ai limbii engleze şi cunoscători ai programului SAP. Din această cauză, în afara interviurilor consacrate în recrutare, noi facem şi testări ale cunoştinţelor de specialitate. Suntem îngroziţi de rezultatele pe care le obţinem. Candidaţi care „se vând“ în CV ca seniori contabili şi care cer pachete salariale corespunzătoare competenţelor declarate nu stăpânesc elemente de bază ale contabilităţii. Am crezut, iniţial, că problemele sunt generate de necunoaşterea limbii engleze, aşa că am făcut testarea în limba română. S-a dovedit că lipsurile nu erau cauzate de limbă, ci de slaba pregătire profesională. Persoane cu mai mulţi ani de experienţă în contabilitate nu ştiu să închidă o balanţă.

Pe de altă parte, sunt mulţi candidaţi care vin la interviuri, până în ultima fază, când obţin oferta de angajare, după care pleacă, fără niciun motiv. De fapt, profită de ofertă, pentru a-i obliga pe managerii de la locul de muncă să le mărească salariul.

 

Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008