Într-o discuție onestă despre modurile în care companiile românești reușesc să fie performante, Cristian Mureșan, Director General, URS Certificări, a declarat:
Sunt multe exemple de succes, printre companiile românești din diferite domenii de activitate. Este ușor de remarcat un fel de tablou al momentului, chiar dacă n-ar fi realizate și promovate diverse topuri, în general după cifra de afaceri. Pentru cei care, prin natura profesiei, văd businessurile mai în profunzime, tabloul poate fi diferit. În sensul că unele modele de afaceri foarte apreciate de public, prin serviciile sau produsele cool oferite, printr-o comunicare atractivă sau prin influencerii care susțin un brand, nu sunt neapărat sănătoase, viabile pe termen mediu sau lung.
Ce vedeți voi și nu văd oamenii obișnuiți?
Un auditor ISO este ca un detectiv în mediul de business. E antrenat să urmărească anumite conexiuni între activitățile unei companii, fluxuri de informații, un fel de sistem nervos monitorizat prin indicatori calitativi și cantitativi. Nu e vorba despre o perspectivă rigidă, acest mit trebuie demontat. Nu vine nici consultantul care sprijină compania în demersul de certificare, nici auditorul, cu un șablon predefinit, cu dosarul de proceduri și zice: de acum așa trebuie să faci. Un specialist bun va ajuta compania să înțeleagă logica, principiile din standardele ISO și să își creeze sistemul de management potrivit.
Certificarea ISO nu e tocmai un subiect popular. De ce?
Departe de a fi un subiect fierbinte în discuțiile actuale pe teme de business, în care sunt vehiculate diverse instrumente și metode pentru creșterea performanței companiilor, certificarea ISO este o soluție eficientă, matură, pe termen lung pentru managementul calității într-o organizație.
Părerile pe piață sunt împărțite. Pentru unii, certificatul ISO, care atestă conformitatea cu specificațiile standardelor internaționale în privința managementului calității, al mediului, siguranța alimentelor, a lanțului logistic, a muncii sau a informațiilor, este un trofeu, obținut după eforturi substanțiale de a organiza, documenta și verifica procesele interne și, mai ales, de a determina întreaga echipă să le aplice în mod consecvent.
Pentru alții, din păcate chiar pentru colegi din branșă, certificarea ISO este un bilet de intrare la licitații sau în diferite procese de achiziție. E o hârtie care deschide uși, însă, dincolo de acel moment, contează ce poate face compania respectivă. Se întâmplă destul de des ca acea companie să nu reușească să îndeplinească așteptările partenerilor de business, în ciuda eforturilor depuse, dacă managementul calității, de exemplu, este doar simulat, pe logica – cel mai ieftin certificat ISO sau certificat ISO pentru acces la licitații. Consecințele sunt pierderi, de timp și de bani pentru ambele părți (achizitorul și potențialul furnizor, de exemplu), frustrări și, ca ecou pentru noi, o consolidare a opiniei că certificarea ISO nu ar fi un instrument util.
Cum se poate face diferența între un certificat ISO real, cu bază, și unul care doar simulează îndeplinirea cerințelor?
În primul rând contează cine acordă acel certificat și ce instituție îl validează. Ca să fac o paralelă, e precum la asigurări, că tot se vorbește despre City, unde companiile trebuie să fie la rândul lor asigurate de un reasigurator. În ceea ce privește certificarea ISO, acreditarea are mai multe niveluri: național, organismul de acreditare din România fiind RENAR, sau internațional, atunci când organismele de certificare sunt recunoscute de EA-MLA (European Accreditation Multilateral Agreement), IAF-MLA (International Accreditation Forum Multilateral Recognition Arrangement) sau ILAC-MRA (International Laboratory Accreditation Cooperation – Mutual Recognition Arrangement).
Piața serviciilor de certificare ISO este una matură. Cum credeți că va evolua?
Maturitatea poate fi văzută în mai multe feluri. Putem vorbi despre experiență și capacitatea de a livra rezultate, dar putem vorbi și despre anchilozare, pierderea agilității și ieșirea din trend. Oricare dintre cele două fațete poate deveni definitorie. Produsele și serviciile au un ciclu de viață, unde maturitatea e urmată de declin, însă, când produsele se reinventează, pot fi plasate din nou într-o zonă mult mai atractivă. Opinia mea, interacționând cu mulți auditori, clienți și consultanți, este că domeniul certificării ISO se adaptează la cerințele noi ale pieței, în materie de flexibilitate, digitalizare, posibilități de a adapta cât mai bine sistemul de management la specificul fiecărui business. Ceea ce trebuie să rămână neschimbat, totuși, este rigoarea.
URS CERTIFICĂRI SRL reprezintă în România, de 13 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie și birouri în peste 40 de țări, unul din cele mai mari organisme de certificare din lume. Principalele produse și servicii sunt: certificare ISO și TRUSTMARK, cursuri de calificare autorizate, sisteme de monitorizare a satisfacției clienților.