Sunt asociată într-o societate comercială plătitoare de tva am auzit că în perioada aprilie 2007- decembrie 2008 nu se face plata efectivă a taxei pe valoarea adăugată la organele vamale, pentru importurile de bunuri din teritorii şi din state terţe, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care au obţinut certificat de amânare de la plată. Ne puteţi spune cum putem să obţinem un astfel de certificat?
Laura Rădulescu – Bucureşti
Potrivit art. 157 alin. 4 din Codul fiscal, prin exceptare, în perioada 15 aprilie 2007 – 31 decembrie 2008 inclusiv, nu se face plata efectivă a taxei pe valoarea adăugată la organele vamale, pentru importurile de bunuri din teritorii şi din state terţe, astfel cum sunt definite la art. 1.252 din Codul fiscal, exclusiv Bulgaria, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au obţinut certificat de amânare de la plată, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului Finanţelor Publice.
Certificatul de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată se eliberează la solicitarea persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) nu au obligaţii bugetare restante reprezentând impozite, taxe, contribuţii, inclusiv contribuţiile individuale ale salariaţilor şi orice alte venituri bugetare, cu excepţia celor eşalonate şi/sau reeşalonate la plată, precum şi a celor suspendate în condiţiile legii;
b) nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală;
c) au realizat în anul calendaristic precedent importuri din teritorii şi state terţe, exclusiv Bulgaria, a căror valoare cumulată este de cel puţin 150 milioane lei. În această valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate;
d) sunt înregistrate în scopuri de TVA cu cel puţin un an calendaristic înaintea depunerii cererii pentru eliberarea certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată;
e) nu sunt în stare de insolvenţă, nu se află în procedura de reorganizare sau lichidare judiciară şi nu figurează în evidenţa specială şi/sau în lista contribuabililor inactivi.
În vederea obţinerii certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun la Autoritatea Naţională a Vămilor următoarele documente:
a) o cerere tip;
b) copie de pe documentul care atestă calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA;
c) certificat de atestare fiscală, în original, din care să rezulte că nu au obligaţii bugetare restante reprezentând impozite, taxe, contribuţii, inclusiv contribuţiile individuale ale salariaţilor şi orice alte venituri bugetare, cu excepţia celor eşalonate şi/sau reeşalonate la plată, precum şi a celor suspendate în condiţiile legii;
d) declaraţie pe proprie răspundere privind valoarea cumulată a importurilor din teritorii şi state terţe realizate în anul calendaristic precedent celui în care se solicită eliberarea certificatului;
e) declaraţie pe proprie răspundere că nu sunt în stare de insolvenţă, că nu se află în procedura de reorganizare sau lichidare judiciară şi că nu figurează în evidenţa specială şi/sau în lista contribuabililor inactivi;
f) cazier judiciar valabil pentru reprezentantul legal.
În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute mai sus, Autoritatea Naţională a Vămilor eliberează certificatul de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată în termen de 15 zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete prevăzute mai sus de către solicitant.
Certificatul de amânare de la plată se eliberează pe perioada indicată de solicitant, care nu poate depăşi data de 31 decembrie 2008. Respingerea cererii pentru eliberarea certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată se comunică în scris solicitantului, împreună cu motivele care au condus la această decizie. Certificatul de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată se revocă în cazul în care una din condiţiile care au stat la baza eliberării nu mai este îndeplinită.
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA înscriu în declaraţia vamală suma taxei pe valoarea adăugată datorată pentru mărfurile importate şi ataşează la declaraţia vamală certificatul de amânare obţinut în condiţiile prevăzute de prezentele norme.
Biroul vamal acordă liberul de vamă pentru mărfurile importate fără a solicita plata efectivă a taxei pe valoarea adăugată şi reţine la declaraţia vamală o copie a certificatului, verificată şi vizată pe baza exemplarului original prezentat de importator.
Amânarea de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată se acordă pentru valoarea taxei calculată la baza de impozitare. Conform prevederilor art. 139 din Codul fiscal, baza de impozitare pentru importul de bunuri este valoarea în vamă a bunurilor, stabilită conform legislaţiei vamale în vigoare, la care se adaugă orice taxe, impozite, comisioane şi alte taxe datorate în afara României, precum şi cele datorate ca urmare a importului bunurilor în România, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată care urmează a fi percepută.
Baza de impozitare cuprinde cheltuielile accesorii, precum comisioanele şi cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare, care intervin până la primul loc de destinaţie a bunurilor în România, în măsura în care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse în baza de impozitare stabilită mai sus.
Primul loc de destinaţie a bunurilor îl reprezintă destinaţia indicată în documentul de transport sau în orice alt document însoţitor al bunurilor, când acestea intră în România, sau, în absenţa unor astfel de documente, primul loc de descărcare a bunurilor în România