Marile orașe europe­ne pregătesc res­tricții pentru vehi­culele echipate cu motoare care fun­cționează cu combustibili fosili și încurajează automobilele hibride și electrice, cu scopul de a reduce gradul de poluare. Dacă autoritățile de la Paris au dat tonul restricționării mașinilor diesel, la scurt timp, exemplul Capitalei franceze a fost urmat de orașe precum Madrid, Atena, Londra, Amsterdam, Hamburg sau Munchen. Cert e că producătorii auto tradiționali se adaptează schimbărilor și la rândul lor anunță că vor adapta noi tehnologii și vor produce, în viitor, doar mașini hibride sau electrice. 

Infrastructura, încă deficitară 

Nici orașele din România nu sunt ocolite de problemele cu care se confruntă acut marile capitale europene. Însă trecerea de la autovehiculele tradiționale la cele ­„verzi“ va fi mai lentă. Asta și pentru că prețurile autovehiculelor electrice se mențin destul de ridicate, chiar dacă autoritățile desfășoară programe de bonusare (10.000 de euro la achiziția unui autovehicul electric). 

Conform unui studiu realizat în acest an de Grupul CEZ în România, o bună parte dintre români și-ar dori ca următorul automobil pe care îl achiziționează să fie unul hibrid (3 din 10) sau electric (2 din 10, la egalitate cu cei care au optat pentru propulsia pe benzină și cea pe motorină). 

Jumătate dintre respondenți cred că întreținerea unui autovehicul electric este mai puțin costisitoare decât întreținerea unui autovehicul cu motor termic, iar cei mai mulți realizează că numărul mașinilor electrice va crește, datorită interesului din ce în ce mai ridicat pentru modalități de transport care nu poluează. Astfel, 7 din 10 români consideră că o metodă eficientă de reducere a poluării în orașele mari din România ar fi introducerea autobuzelor electrice. În plus față de avantajele pentru mediul înconjurător, mai puțin de jumătate dintre respondenți știau, la acel moment, că statul oferă un bonus de 10.000 de euro şoferilor care achiziționează un automobil electric prin programul Rabla Plus. Cu toate acestea, cei mai mulți cred că prețul de achiziție al unui vehicul electric constituie un obstacol semnificativ pentru cumpărarea unui automobil electric.  

 

Doar 60 de stații în toată România

Referitor la viitorul industriei auto, 7 din 10 români consideră că motorul electric și bateriile performante vor avea un impact major, iar 4 din 10 cred că mașinile autonome (care se conduc singure) vor produce schimbări importante. Însă, tot 7 din 10 respondenți declară că orașele mari din România nu dispun de suficiente stații de încărcare pentru a menține autonomia autovehiculelor electrice din România și nu se declară optimiști cu privire la intențiile de renunțare la automobilele pe bază de carburanți fosili (benzină, motorină) la nivel macro. 

În prezent, la nivelul întregii țări există doar 60 de stații de încărcare pentru mașinile electrice, din care jumătate sunt amplasate în București, însă autoritățile anunță că numărul acestora va crește sem­nificativ în anii următori. Deja municipalitatea Capitalei a anunțat că în 2018 rețeaua va fi extinsă cu încă 40 de stații. Și Grupul CEZ are planuri legate de extinderea rețelei de stații de încărcare, iar în toamna anului trecut a depus o cerere de finanțare cu 650.000 de lei din partea Autorității Fondului de Mediu pentru un proiect privind extinderea rețelei de stații. 

Ziua E-mobilității, sărbătorită de Grupul CEZ 

 

Grupul CEZ, prezent pe piața românească din 2005, este cel mai mare producător de energie regenerabilă de pe piața locală, cu parcul eolian de 600 MW, în funcțiune de aproape cinci ani. Martin Zmelik, CEO-ul Grupului CEZ în Romania, și prezentatorul tv Cabral Ibacka au lansat, pe 26 iulie, „Ziua E-Mobilității“ în cadrul CEZ, un proiect care ilustrează preocuparea companiei pentru soluțiile de mobilitate electrică. Prin acest proiect compania încearcă să educe publicul față de teme precum mobilitatea electrică, mijloacele alternative ecologice de transport în mediul urban, vehiculele conectate sau noile tehnologii „on-board“.

Dacă anul trecut, o experiență similară a celor doi protagoniști a avut loc la bordul unui vehicul electric, anul acesta, Martin Zmelik și Cabral au testat și două e-biciclete prototip. „Experimentul nostru de anul trecut și turul electric urban din 2017 se înscriu în strategia companiei de a dezvolta infrastructura pentru mijloace de mobilitate electrică. Pe lânga stațiile de încărcare montate lângă sediile CEZ din Craiova și Pitești la care au acces gratuit toți clienții noștri posesori de vehicule electrice, ne încurajam angajații să utilizeze mașinile electrice și hibrid din parcul propriu“, a declarat Martin Zmelik.