Potrivit lui Maxim Rodrigo, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), aproximativ 500 de mecanici de locomotivă au participat luni la un miting de protest organizat în fața Ministerului Transporturilor. Printre principalele revendicări ale acestora s-au numărat aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale CFR Călători și CFR Infrastructură, precum și punerea în aplicare a statutului personalului feroviar.
„Astăzi am avut o întâlnire cu secretarul de stat Ionuţ Săvoiu, cu preşedintele Autorităţii de Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, cu preşedintele Direcţiei Transporturi, cu directorul general al CFR Călători. Le-am explicat toate aceste probleme. Toată lumea a zis că ne susţine. Susţin şi aplicarea Legii 195/2020, dar, fără aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, nu pot să o facă. Noi le-am explicat că la 1 iulie vom ieşi doar cu locomotivele pe drum, pentru că efectele sunt şi la locomotive şi la vagoane, dar şi la salariaţii CFR Călători şi, bineînţeles, CFR Infrastructură. În consecinţă, ni s-a promis că la 1 iulie 2023 se va face rectificarea bugetară şi repede şi negocierea – şi se va aplica şi salarizarea”, a menţionat Maxim Rodrigo.
Ceferiștii vor protesta și pe 26 iunie
Liderul de sindicat a subliniat că aceștia vor continua protestul planificat pentru 26 iunie pentru a se asigura că guvernul rămâne la curent cu cererile lor.
Potrivit liderului de sindicat, dacă s-ar aplica o creștere salarială de 16%, echivalentă cu rata inflației, ar rezulta o creștere de 25% a fondului de salarii la CFR Călători.
„Creşterea va fi puţin mai mare pentru că trebuie să cuprindă şi reîntregirea, adică acei 16% care s-au dat în anul anterior ca şi creştere a salariilor cu rata inflaţiei în septembrie şi decembrie 2022, care nici pe aceea Guvernul României nu vrea să o recunoască. Va trebui să se facă mai întâi acea reîntregire şi aplicat acel coeficient de 25% ca şi creştere a fondului de salariu. Noi le-am spus că la 1 iulie vom face ce am spus şi vom aştepta până se face rectificarea bugetară. Dacă acea rectificare bugetară nu se face la 1 iulie şi se facem mai târziu, vom opri lucrul. Practic, oprim că vrem, nu vrem, că n-avem cu ce să circulăm. Aşteptăm şi aplicarea Legii 195/2020 cu creşterea salarială, pentru că legea este în vigoare de la 1 ianuarie 2023, cu aplicare de la 1 iulie 2023 şi orice lege trebuie respectată şi de Guvernul României, cum o respectă şi ceferiştii”, a susţinut acesta.
Abordarea cu întârziere a bugetului de venituri
Maxim Rodrigo a mai declarat că una dintre solicitări este de a aborda problema aprobării cu întârziere a bugetului de venituri și cheltuieli pentru CFR Călători și CFR Infrastructură. În lipsa aprobării la timp, fondurile necesare pentru întreținerea materialului rulant, reparațiile infrastructurii feroviare și investițiile în aceste domenii nu sunt disponibile.
„Avem un contract de servicii publice pe zece ani, aprobat prin Hotărâre de Guvern. Ăsta este primul an, dar lipsa bugetului îl face practic ineficient. Ceferiştii, în special mecanicii de locomotivă, sunt hotărâţi să nu mai iasă cu locomotivele, decât cele apte, pentru a le demonstra guvernanţilor şi Ministerului Transportului că mai multe locomotive se defectează decât se repară, pentru că nu sunt bani, şi situaţia va ajunge critică la 1 iulie 2023 din această cauză”, a adăugat liderul sindical.
Riscul lipsei de trenuri în plin sezon este real
El și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că, în lipsa unei finanțări adecvate, există un risc potențial de insuficiență a trenurilor de călători în timpul sezonului de vârf de vară.
„Ceferiştii s-au săturat să fie înjuraţi, apostrofaţi, bătuţi de călători pentru că nu le oferă confortul necesar şi nu le asigură mobilitatea necesară pentru că nu au trenuri suficiente ca să-i transporte unde vor. Călătorii au perfectă dreptate, dar trebuie să înţeleagă că nu noi, salariaţii CFR Călători şi CFR Infrastructură, suntem de vină, ci Guvernul României, care refuză să le aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 – şi la fel face an de an. Suntem la jumătatea anului şi nu le-a aprobat”, a adăugat el.
Salariul unui mecanic de locomotivă debutant este insuficient
În ceea ce privește salariile, acesta a subliniat că un mecanic de locomotivă fără experiență primește o plată brută de 3.300 de lei, pe care a descris-o ca fiind o remunerație inadecvată pentru un post atât de calificat.
„Întotdeauna mecanicul de locomotivă a fost unul dintre cei mai bine plătiţi în calea ferată, iar acum s-a ajuns ca un mecanic de locomotivă debutant să primească salariul minim pe economie, în condiţiile în care în toată Uniunea Europeană un mecanic de locomotivă are între 3.000 şi 5.000 de euro salariul lunar, adică de şapte-opt ori mai mare decât în România, în condiţiile în care preţurile sunt aceleaşi în toată Uniunea Europeană şi în România, deci practic avem aceleaşi preţuri, dar salariile sunt de şapte-opt ori mai mici. Practic, ne luptăm să ieşim din subzistenţă, pentru că un salariu minim brut pe economie nu face altceva decât să te ţină la subzistenţă, ţinând cont că un coş minim pentru un salariat, conform studiului CES (Consiliului Economic şi Social), este de 4.053 lei net. Salariul minim brut pe economie de 3.000 lei înseamnă 1.815 lei net, deci nu poţi să-ţi asiguri nici măcar coşul minim”, a atras atenţia Maxim Rodrigo.