Potrivit informațiilor transmise de CFR, cuantumul compensaţiei alocate în 2024, în sumă de 1,11 miliarde de lei se află sub necesarul fundamentat, de 2,38 miliarde de lei.

CFR transmite că s-a creat un dezechilibru în bugetul de venituri şi cheltuieli

Compania a subliniat că situația actuală duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare. Potrivit CFR, s-a creat și un dezechilibru în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al companiei.

Compania amintește și de faptul că operează trenuri de călători în conformitate cu obligaţiile din contractul de servicii publice încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi companie, prin care ARF se obligă să achite compensaţia în conformitate cu termenii şi condiţiile CSP 2022 – 2032.

„Asta duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare. Astfel, s-a creat un dezechilibru în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al CFR Călători. CFR Călători operează trenuri de călători în conformitate cu obligaţiile din contractul de servicii publice încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi companie, prin care ARF se obligă să achite compensaţia în conformitate cu termenii şi condiţiile CSP 2022 – 2032”, a transmis compania.

Pierderea brută prognozată pentru anul în curs are drept cauză nealocarea compensaţiei bugetare la nivelul necesarului

Operatorul național de transport feroviar de călători subliniază și că pierderea brută prognozată pentru anul în curs, în sumă de 1,026 miliarde de lei, are drept cauză nealocarea compensaţiei bugetare la nivelul necesarului.

Potrivit comunicatului, compensația trebuie să acopere diferenţa dintre costurile de operare şi veniturile proprii ale companiei, pentru a fi respectate prevederile Regulamentului CE nr. 1370/2007.

CFR
CFR/SURSA FOTO: Dreamstime

În 2024 s-a alocat o compensaţie mai mică cu 468 milioane de lei în comparaţie cu anul 2023

De asemenea, în 2024 s-a alocat o compensaţie mai mică cu 468 milioane de lei în comparaţie cu anul 2023. Majorarea cheltuielilor totale a fost de 21% faţă de preliminatul anului anterior, determinată de creşterea cu 36%, respectiv cu suma de 475 milioane de lei, a cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestor cheltuieli pentru întreg anul 2024, ca urmare a aplicării HG nr. 900/2023 a Statutului Personalului feroviar începând cu luna iulie 2023, respectiv a aplicării în luna decembrie a Contractului Colectiv de Muncă pe anii 2023-2024.

CFR Călători preconizează în acest an și o creştere a volumului de activitate concretizată prin mărirea numărului de tren-km efectuaţi.

Majorarea salariului minim brut pe economie a generat un impact asupra cheltuielilor totale ale societăţii în anul 2024

Compania subliniază și că majorarea salariului minim brut pe economie, în octombrie 2023, cât şi perspectiva unei noi majorări în anul 2024 a determinat creşteri de tarife şi la alte servicii cu un impact asupra cheltuielilor totale ale societăţii în anul 2024.

În Mersul de Tren anual 2023/2024 este planificat un număr de 414.815 de trenuri pe 307 rute. În acest sens, CFR Călători va opera:

  • InterCity – 5.936 de trenuri pe opt rute;
  • InterRegio – 53.356 de trenuri pe 63 de rute;
  • Regio – 355.523 de trenuri pe 236 de rute.

Numărul de călători transportaţi de companie, în anul 2024, este estimat la 60 de milioane de persoane. Cifra este în creştere faţă de anul precedent, când au călătorit cu CFR Călători 57 de milioane de persoane.