Potrivit acestuia, testele pentru existenţa semnalului necesar pentru localizarea aparatului prin GPS s-au făcut pe majoritatea secţiilor de circulaţie, dar sunt probleme din cauza reliefului. 

"Testele s-au făcut pe majoritatea secţiilor de circulaţie. Cu această ocazie, am testat inclusiv existenţa semnalului oferit pentru localizarea aparatului prin GPS. Sunt anumite probleme, pentru că relieful din România nu seamănă cu cel din alte ţări, deci vom avea nevoie probabil de un mix de soluţii. Am solicitat – şi chiar suntem bucuroşi că ANCOM a răspuns la solicitare şi dânşii vor să facă o determinare a nivelului semnalului de telefonie şi de transmitere date pe toată reţeaua. În acest scop, le-am pus la dispoziţie infrastructura noastră şi vom beneficia de rezultatul acestora şi vom vedea ce ar mai fi de făcut, astfel încât, în maximum o lună şi jumătate, adică la începutul lunii iulie, să dăm drumul la licitaţii, dacă totul decurge normal", a spus Szentes. 

Şeful CFR Călători, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES în luna ianuarie, că astfel de dispozitive sunt folosite peste tot în Europa. 

"Până acum, specificul nostru în privinţa vânzărilor erau vânzările de legitimaţii de călătorie prin case de bilete. Vânzătorii de bilete au cam dispărut în ultimii cinci ani. Au rămas casele de bilete şi agenţiile de voiaj. În schimb, lumea parcurge o schimbare în ceea ce priveşte evenimentele, viteza cu care trăim face ca mulţi preferă să nu stea la coadă la casele de bilete. În acest context, noi le-am oferit posibilitatea de a cumpăra bilete de călătorie online, prin aparatele noastre fixe, prin terminale automate, dar, chiar şi aşa sunt unii care preferă să le achiziţioneze de la şeful de tren. În acest sens, pentru a le crea şi această posibilitate, pe lângă biletele-foi care trebuie completate de mână, am considerat că soluţia cea mai bună ar fi dotarea personalului de pe tren, inclusiv a însoţitorilor de vagon de dormit şi cuşete, cu astfel de aparate care să aibă exact acelaşi soft de emitere pentru legitimaţiile de călătorie pe care îl avem şi la casele de bilete, poate chiar un pic simplificat – pentru că nu dăm cu anticipaţie, ştiu eu, bilete decât pentru trenul respectiv, eventual pentru legăturile dintr-o anumită staţie cu alt tren", a spus, atunci, Szentes. 

Practic, fiecare conductor de tren va fi dotat cu o tabletă sau cu un telefon smart şi cu o imprimantă proprie, legate prin sistem de transmitere bluetooth, cu un grad de libertate mare. Se doreşte ca acest echipament să aibă acces la toate reţelele 4G, pentru că, din cauza reliefului, sunt anumite porţiuni unde unii operatori de telefonie mobilă nu au acoperire. Aceste aparate vor fi dotate şi cu cartelă de telefonie mobilă pentru transmitere date. În orice moment, prin folosirea acestui aparat, se va cunoaşte poziţia trenului, unde este conductorul. 
"Deja avem harta feroviară GIS în proprietate, cumpărată, astfel încât să avem o dezvoltare la nivel de dispecerate a urmăririi trenurilor noastre care sunt dotate cu astfel de instalaţii", a precizat el. 

În afară de posibilitatea emiterii de legitimaţii de călătorie, aceste aparate vor asigura şi verificarea legitimaţiilor de călătorie. Astfel, dacă un bilet se află în afara valabilităţii sau un abonament a expirat, aceste situaţii se vor putea depista cu ajutorul acestui aparat. 

De asemenea, din punct de vedere statistic, vor putea fi obţinute permanent informaţii legate de obiceiurile de călătorie. 
"Bineînţeles, vor trebui traduse aceste informaţii pe care le înmagazinăm şi vor trebui interpretate, dar ne vor ajuta foarte mult în continuare la stabilirea numărului necesar de trenuri, de vagoane, de compunere, de opriri – dacă vom avea aceste date statistice preliminare sau chiar în timp real", a adăugat Szentes. 

Numărul necesar de astfel de echipamente a fost estimat la 2.500, iar preţul unui echipament, care va fi personalizat, se pare că va depăşi 1.500 de euro. 

CFR Călători a a cumpărat deocamdată 18 astfel de aparate, care au un soft dezvoltat de Informatica Feroviară, şi care oferă posibilitatea obţinerii unor informaţii legate de utilizare.

"Important este ca la un control ce îi vizează pe şefii de tren şi pe conductori, la citirea biletelor, să apară pe aparatul respectiv cine a controlat ultima dată, astfel încât să ne ajute să avem informaţii privind gradul de încărcare al salariaţilor noştri care au obligaţia de a face acest lucru – deci conductori/şefi de tren – şi, dacă apar pauze lungi, de ore, între două citiri, atunci ştim cum să intervenim", a mai spus Iosif Szentes. 

 AGERPRES