România reușește să bată orice record negativ în materie de infrastructură și transport feroviar. CFR Călători se zbate cu un material rulant vechi de zeci de ani aflat la limita siguranţei de circulaţie. În ultimii 13 ani, compania a avut investiții zero pentru achiziția de locomotive, vagoane, rame electrice și automotoare. Deficitul de material rulant și de specialiști se reflectă în cozi uriașe la casele de bilete generate de trenuri formate din unul sau două vagoane.
În ultimii ani, CFR Călători a ajuns „Cenușăreasa“ Ministerului Tran-sporturilor. Cu rame și automotoare fabricate în perioada 1932-1944, CFR Călători speră să facă față concurenței anul viitor când, odată cu liberalizarea transportului feroviar, pe piaţa românească vor intra operatori externi. Mai mult, viteza medie s-a redus cu 20 km/oră faţă de acum 25 de ani. Situaţia s-a înrăutățit în ultimii cinci ani, când peste 150 de trenuri care au asigurat legături importante cu liniile secundare au fost anulate de foștii directori ai CFR Călători. Lipsa investițiilor în material rulant a însemnat degradarea locomotivelor, vagoanelor și automotoarelor din flota CFR Călători. Starea parcului de vagoane și locomotive, lipsa calității serviciilor şi a planurilor de achiziţii înseamnă faliment pentru compania națională de transport feroviar de călători.
Astăzi, cine vrea să călătorească cu CFR Călători, trebuie să aibă grijă să-și fac rezervare cu aproape 10 zile înainte pentru că biletele sunt greu de găsit din cauza lipsei vagoanelor. În ultimii 17 ani, dintre cele peste 6.000 de vagoane ale CFR Călători, 4.000 au fost tăiate la fier vechi, iar societatea de reparat locomotive şi automotoare, care deţine subunităţi în toată ţara, a intrat în insolvenţă. Din datele EUROSTAT rezultă că România este singura țară din Uniunea Europeană care nu a făcut investiții în locomotive, vagoane sau automotoare în perioada 2005-2015. State precum Ungaria, Austria, Spania sau Italia au investit peste 10 miliarde euro, fiecare, în material rulant.
Necesitatea achiziționării de automotoare și rame electrice noi pentru CFR Călători, precum și a modernizării întregului parc de material rulant deținut de companie provine din starea tehnică a acestuia, dar și din vârsta atinsă la nivelul anului 2018.
Automotoare bătrâne de 86 de ani
În prezent, conform datelor Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari (FSTR), CFR Călători mai are un efectiv de aproape 1.100 mijloace de tracțiune, respectiv 792 de locomotive, 120 automotoare DESIRO, 144 automotoare, 34 rame electrice și 2 vagoane utilizate pentru producerea aburului. Dintre cele 120 de automotoare Desiro („Săgeţi Albastre“), doar aproximativ 80 sunt folosite. Chiar dacă parcul este tot mai restrâns, cheltuielile cresc. În ciuda lipsei automotoarelor şi a ramelor electrice, CFR Călători cheltuiește anual zeci de milioane de euro pentru motorină. Conform Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari necesarul de automotoare și rame electrice pentru remorcarea trenurilor CFR Călători din anul 2018 este de cel puțin 400, în prezent fiind în exploatare sub 200 de automotoare și doar jumătate din numărul vagoanelor necesare pentru asigurarea prestației.
„Managementul privat a distrus CFR Călători“
Președintele FSTR, Maxim Rodrigo Gabriel, trage un semnal de alarmă privind situația societății CFR Călători. „Managementul privat a distrus CFR Călători. Nu se cumpără sau nu se închiriază rame și automotoare pentru a se cheltuii banii pe motorină. Sunt pierderi foarte mari. O locomotivă diesel, care trage două vagoane, consumă 1.000 litri de motorină, între Bucureti și Constanța. Un automotor, cu acelaşi număr de scaune comparativ cu două vagoane consumă 100 litri de motorină. Federația a cerut de cinci ani un proces de achiziție de automotoare și rame electrice, însă deficitul de finanțare este de peste 500 milioane euro. Societatea CFR Călători este condamnată să cumpere rame și autmotoare pentru a rezista pe piața feroviară de transport de călători“, a declarat pentru Capital Maxim Rodrigo Gabriel.
Din datele privind proiectele de achiziție a materialului rulat de pasageri în Europa, în perioada 2017-2030, rezultă că pentru România nu este o prioritate dezvoltarea transportului feroviar de călători. „Dacă s-ar achiziţiona rame cheltuiala cu motorina ar fi redusă cu aproximativ 50%. Austria cheltuiește peste 2,5 miliarde euro pentru achiziția de locomotive și automotoare. Bulgaria cumpără 45 de automotoare noi, Ungaria investește peste 350 milioane euro în achiziția de locomotive, vagoane și automotoare. Polonia alocă aproape 1 miliard euro pentru 105 automotoare noi“, a menționat președintele FSRT.
Ministrul Lucian Șova anunță achiziții
Luna trecută, ministrul Tansporturilor, Lucian Șova, anunța achiziția a 100 de automotoare tip Săgeată Albastră – Desiro. „Compania are în vedere – şi s-a început o procedură de licitaţie – un acord pentru achiziţionarea a 100 de automotoare tip Săgeată albastră Desiro, însă niciunul dintre acestea nu va veni pentru sezonul estival. Aşteptăm să le avem din septembrie – octombrie. Se repară, se fac eforturi să se gestioneze traficul cu un pic mai mult de 2/3 din totalul parcului pe care compania ar fi putut să îl exploateze. CFR Călători poate să se străduiască să optimizeze, să aducă vagoane, dar o treime din parc lipsă înseamnă foarte mult. Va fi aglomerat în această vară în gări şi la casele de bilete, din păcate”, declara Lucian Șova.