Proiectul care prevede transportul pe calea ferată a maşinilor de mare tonaj prin România începe să capete contur. Primul tren încărcat cu tiruri a plecat, azi, din gara Bucureşti Progresu către Glogovăţ – Arad, în cadrul unui test realizat de CFR Marfă SA. Transportul experimental Ro-La (Rollenden-Landstrassen, şosea rulantă – n.r.) a plecat din Bucureşti în jurul orei 16 şi va ajunge la Arad trecând prin Roşiori – Craiova – Filiaşi - Târgu Jiu şi
Proiectul care prevede transportul pe calea ferată a maşinilor de mare tonaj prin România începe să capete contur. Primul tren încărcat cu tiruri a plecat, azi, din gara Bucureşti Progresu către Glogovăţ – Arad, în cadrul unui test realizat de CFR Marfă SA.
Transportul experimental Ro-La (Rollenden-Landstrassen, şosea rulantă – n.r.) a plecat din Bucureşti în jurul orei 16 şi va ajunge la Arad trecând prin Roşiori – Craiova – Filiaşi – Târgu Jiu şi Simeria. Transportul camioanelor cu trenul durează circa 17 ore, timpii urmând să fie reduşi la 10 ore, inclusiv prin scurtarea duratei reviziilor, potrivit lui Constantin Axinia, subsecretarul de stat în ministerul de resort, prezent la lansarea transportului.
Transport subvenţionat
„Pe durata transportului, şoferii de tir se pot odihni, deoarece trenurile vor avea cabine de dormit şi vagon restaurant, şi coboară după 9 ore de mers cu trenul”, explică Eusebiu Pistru, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
„În privinţa costurilor, chiar acum am avut o discuţie cu cei de la minister, vom încerca să subvenţionăm acest transport aşa cum este în toată Europa şi probabil costurile pentru un TIR vor ajunge la 250-280 de euro”, a mai declarat Eusebiu Pistru.
Peste 60 de vagoane pe zi
După efectuarea transportului experimental de marţi se vor mai face în continuare teste, urmând ca acest nou sistem de transport sa fie operaţional în luna septembrie a acestui an, potrivit lui Pistru.
Parcul CFR numără 160 de vagoane de tip Ro-La, iar CFR Marfă ar putea efectua zilnic trei-patru curse a câte 21 de vagoane, potrivit lui Călin Graţian, directorul general al CFR Marfă.
Sistemul Ro-La, bun pentru infrastructură şi mediu
Mai mulţi transportatori şi-au arătat îngrijorararea în privinţa siguranţei mărfii transportate. Augustin Hagiu, preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) susţine însă că „riscuri sunt şi pe şosea şi pe tren, însă noi avem asigurarea CMR (asigurarea de răspundere a transportatorului pentru mărfurile transportate – n.r.), care acoperă toate daunele”.
Şeful FORT a refuzat să discute despre costuri, afirmând că stabilirea acestora este chiar unul dintre scopurile transportului experimental: „verificăm costurile, timpul de transport, problemele generale legate de logistică de încărcare şi cea de descărcare…”.
Tehnologia de transport combinat Ro-La a apărut în ţările Uniunii Europene, pentru facilitarea traficului de marfă. Acest tip de transport este folosit în Austria, Ungaria, Elveţia şi Slovenia cu scopul de a proteja infrastructura rutieră şi mediul înconjurător.