Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă este o societate comercială la care statul român deţine 100% din capitalul social, care funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind cel mai mare operator de transport feroviar de marfă din România. CFR Marfă se află pe lista întreprinderilor publice monitorizate în cadrul acordului cu Fondul Monetar Internaţional.
Compania dispune de un parc de material rulant alcătuit din 39.000 de vagoane din care 23.000 de vagoane utilizate în mod curent şi 900 de locomotive. Activele companiei au fost evaluate la circa 1,3 miliarde de lei. Numărul de salariaţi este de circa 9.000.
Procesul de pregătire a privatizării ‘CFR Marfă’ a demarat în 2008, odată cu includerea companiei în programul de privatizare al Ministerului Transporturilor. Prin Hotărârea de Guvern nr. 46, din 13 februarie 2013, a fost aprobată strategia de privatizarea companiei prin vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni unui investitor strategic sau unui consorţiu format din investitori strategici şi financiari, selecţia urmând să se realizeze prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, respectiv negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, apoi licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare. Criteriul de adjudecare a licitaţiei a fost preţul oferit.
De asemenea, datoriile societăţii, a căror valoare se ridica la 2,3 miliarde de lei, urmau să fie transformate în acţiuni în cadrul procesului de privatizare, astfel încât investitorul să preia o societate ”curată’. Din totalul datoriilor, în jur de 1,5 miliarde de lei reprezentau datoriile la stat ale CFR Marfă.
Ministrul Transporturilor a declarat că procesul de privatizare a CFR Marfă va fi reluat, în paralel cu măsuri de viabilizare a companiei, inclusiv măsuri ce vizează reorganizarea şi restructurarea acesteia. În acest sens a fost elaborat memorandumul cu tema ,,Măsuri propuse pentru continuare procesului de pregătire şi realizare a privatizării CFR Marfă’, document care cuprinde activităţile necesare a fi parcurse şi o propunere de calendar în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cele mai bune practici internaţionale referitoare în principal la asigurarea unei perioada optime pentru promovare către investitori, realizarea de către potenţialii cumpărători a propriilor expertize şi audituri privind compania, întocmirea ofertelor preliminare. De asemenea, a fost înfiinţat un grup de lucru pentru delimitarea cadrului în care se va desfăşura noul proces de privatizare, iar compania CFR Marfă va fi reevaluată.
La rândul său, ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, a afirmat că privatizarea societăţii CFR Marfă va fi finalizată până la jumătatea anului 2015, după ce compania va trece printr-un proces de restructurare. Potrivit acestuia, Guvernul va elabora o nouă strategie de privatizare a societăţii CFR Marfă, care va trebui avizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării /CSAT/.
Consultantul pentru privatizarea companiei CFR Marfă ar putea fi selectat până la finele lunii februarie 2014, potrivit ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu.
Proprietarul GFR a anunţat că va participa la privatizarea CFR Marfă ‘de 100 de ori dacă va fi scoasă de 100 de ori la privatizare’.
Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri şi servicii conexe transportului feroviar. GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.
Sursa: Agerpres