CFR Marfă este în declin de mai bine de 20 de ani, la toate capitolele. Compania de stat avea  32.000 de angajați în 1998, 17.000 de angajați în 2009, a ajuns la sub 9.000 în 2013 și are mai puțin de 5.000 de oameni în prezent. Cifrele sunt vehiculate la nivelul conducerii companiei, fără a fi confirmate într-un plan de reorganizare care să fie prezentat (încă) în Consiliul de Administrație.

Săriți sindicatele!

„Este o discuție, în care noi sindicatele, părem a fi scoase din ecuația aceasta. La început credeam că era vorba de 1400-1500 de salariați. Și 1800 de locuri de muncă”, a declarat Iulian Mântescu, liderul Alianței Federatiilor Feroviare, din CFR. Deja, doar în ultimul an, compania a pierdut 1.300 de angajați. Dacă bugetul pe 2019 prevedea 5.800 de angajați, în prezent mai sunt 4.500. Oferta de concordat preventiv elaborată în urmă cu doar un an, la început de pandemie, prevedea faptul că CFR Marfă are creanțe neîncasate în valoare de 400 de milioane lei, din care grosul, adică 75% sunt creanțe neîncasate, deținute împotriva companiilor de stat. Planul de concordat realizat mai prevedea  și „eficientizarea posturilor din cadrul companiei și reașezarea personalului în vederea creșterii productivității”.

Administratorul concordatar era îndreptățit să recurgă la „redimensionarea structurii de personal”. Planul menționa necesitatea de reducere a soldului de ore suplimentare neefectuate și a orelor neproductive (regie, așteptare) la 16,5% la mecanici și 21% la ajutorii de mecanici la orele efectiv lucrate, către o medie de 14% la ambele categorii.

Planurile de reorganizare sunt cerute insistent

”Conducerea Ministerului Transporturilor, prin vocea minstrului Drulă  a cerut recent companiilor din subordine, printre care și nouă din domeniul feroviar sau transport urban subteran, să prezinte câte un „plan de reorganizare, restructurare și redresare financiară” aprobat de către organele de conducere ale operatorului economic. Dar, când am precizat că, cel puțin acum acest minister se conduce după anumite regulamente… pe care noi, ceferiștii le numim ”cartea roșie” și ”cartea albastră” și ministrul a dat larg din umeri a mai adăugat liderul sindical, Mântescu. Dar, pentru a fi corecți cu realitatea, mai reamintim  și faptul că, în februarie 2020, Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil, în valoare de cel puțin 570 de milioane euro din partea României, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente.

Ce se spunea în programul de guvernare despre CFR Marfă

Sub presiunea dificultății financiare tot mai pronunțate și a executărilor silite care amenințau S.N.T..F.M. C.F.R. MARFĂ S.A., au fost identificate modalitățile pentru a obține redresarea financiară, prin continuarea activității operaționale a societății și fără a afecta poziția acesteia pe piață și relația cu partenerii comerciali. Decizia Comisiei Europene, transmisă în luna februarie 2020, conform căreia C.F.R. Marfă trebuie să restituie ajutorul de stat nelegal acordat în anul 2013, în valoare de 400 de milioane de euro, care în viziunea multora se îndrepta spre faliment. Pentru salvarea companiei, soluția optimă identificată a fost recurgerea la procedura de concordat preventiv, care, spre deosebire de orice alte modalități reglementate, asigură un set de avantaje, precum: suspendarea executărilor silite în desfășurare la momentul omologării (12.03.2020), posibilitatea negocierii modalității de stingere a datoriilor cu creditorii; menținerea societății pe piață și continuarea activității comerciale; durata redusă a procedurii – 24 luni (spre deosebire de procedura insolvenței/executare silită). Ținând cont de rolul strategic pe care SNTFM CFR MARFĂ SA îl are în piață și pentru siguranța națională, este necesar ca procesul de rambursare a ajutorului de stat să asigure, deopotrivă:

⦁ rambursarea integrală a ajutorului de stat;
⦁ continuitatea transportatorului feroviar strategic de marfă.

Obiectivul principal pentru un orizont de timp scurt și mediu îl reprezintă implementarea unei strategii de rambursare a ajutorului de stat, astfel încât C.F.R. Marfă să depășească această situație critică, prin demararea unui proces amplu de restructurare, care să-i permită continuarea activităţii, este punctual de vedere official al ministeriabililor usr-iști.

În doi ani, CFR Marfă va trage heblul!

Iulian Mântescu, omul care a reușit din poziția sa de sindicalist, dar și de director comercial al CFR Marfă să salveze societatea de la atâtea situații critice crede că: ”în activitatea mea am crezut că le-am văzut pe toate, dar cei de azi, de la conducerea ministerului mi-au demonstrat contrariul. Cred că dacă ceva în dialogul minister- sindicat nu se va schimba vom ajunge cu toții, într-un punct critic. Uitați, chiar și disponibilizările care ar trebui să-nceapă din iulie și să se termine în octombrie nu țin cont de realitățile imediate. Am tot mai mult senzația că, din toate părțile se dorește ca România să dispară de pe harta feroviară a Europei, ca entitate econpmică, ca partener!”

”Uitați, în 2023 suntem presați a liberaliza  atribuirea tronsonului de remorcare, și care ce să vezi… la o simplă licitație… CFR Marfă, sau oricare altă societate a CFR va participa la licitații, va pleca din start cu un handicap economic. La care, dacă mai adaug și faptul că, după umilele mele cunoștințe, încă acest tronson este pe linia căilor de acces strategic ale României mă-ntreb jocurile cui face actuala conducere din minister: celor românești… sau de aiurea?Eu unul cred că, dacă se va continua așa, cam în doi ani, cel mult, CFR Marfă va trage heblul… și stinge lumina” a concluzionat unul dintre cei mai longevivi lideri sindicali, din istoria post-decembristă a CFR.

În loc de epilog

“Este vital pentru societate să fie închise „robinetele” prin care se pierdeau banii şi să îşi consolideze poziţia pe piaţă. Din păcate, din cauza deciziilor greşite din anii precedenţi, conducerea societăţii a fost nevoită să ia şi măsuri precum disponibilizarea de personal. Este o măsură radicală, dar necesară şi vrem ca în parteneriat cu organizaţiile sindicale să derulăm acest proces într-un mod transparent, cu criterii clare şi cu respectarea prevederilor referitoare la protecţia socială”, a răspuns ministrul Drulă, referitor la această problemă.

Oficialul a adăugat că, în urma discuţiilor purtate la Bruxelles pe tema CFR Marfă, „am fost bucuros să aflu că oficialii de la Comisia Europeană au înţeles situaţia reală în care se află această companie şi au apreciat planurile de restructurare şi returnare a ajutorului de stat, pe care le-am prezentat”.