Bogdan Chirițoiu despre dispariția CFR Marfă

Bogdan Chirițoiu a declarat joi că, deși concurenții doresc, probabil, dispariția CFR Marfă, se așteaptă ca înființarea companiei Carpatica Feroviar să aibă loc în acest an. El a precizat că există o scrisoare de confort din partea Comisiei Europene, care nu identifică probleme legate de această capitalizare, iar fondurile necesare pentru înființarea noii companii sunt deja prevăzute în buget.

„Eu speram ca Guvernul să fi făcut operaţiunea în decembrie, aşa discutasem cu Comisia, ne-am şi grăbit să scoatem scrisoarea în ultima zi de mandat a comisarului Margrethe Vestager. (…) Toţi ne-am străduit – şi noi, şi ei – să fie pe Comisia veche, că am zis ‘vine alt comisar, până învaţă dosarul, pierdem vremea’.

Deci, ne-am străduit să scoatem scrisoarea aia şi, din păcate, nu s-a operat până la urmă. La noi în Guvern s-a blocat subiectul. Bun, domnul Grindeanu mi-a spus că se va rezolva acum, banii sunt prinşi în buget, deci sper că se întâmplă”, a declarat acesta într-o conferință de presă.

Președintele Consiliului Concurenței a precizat că toate măsurile de ajutor de stat incluse în Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) au fost aprobate, inclusiv proiectul privind înființarea noii companii naționale de transport feroviar de marfă.

„Pe partea de ajutor de stat se lucrează mult, e mai puţin strălucitoare, se discută mai puţin despre ea, dar ca impact economic e foarte mare şi acolo stăm bine din punct de vedere al PNRR-ului.

Toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Rezilienţă au fost aprobate, fie că e vorba de măsuri naţionale aprobate de noi, fie că sunt cele aprobate de Comisia Europeană, unde trebuie să mergem la Bruxelles să obţinem aprobarea. Şi am obţinut un ok pentru crearea noii companii feroviare.

În locul lui CFR Marfă o să apară Carpatica Feroviar. Guvernul, e adevărat, nu a capitalizat Carpatica la sfârşitul anului trecut. Bănuiesc că nu au dorit să crească deficitul, dar nu ştiu, cred că undeva a fost prinsă în discuţiile legate de deficit.

Din fericire, capitalizarea pentru Carpatica e prevăzută în noul buget pentru acest an şi sper că operaţiunea, repet, va avea loc în acest an. Şi atunci, în esenţă, vedem finalizată restructurarea lui CFR Marfă prin apariţia acestei noi companii care îi preia activitatea”, a mai spus acesta.

CFR Marfă
Sursă: Inquam Photos / George Călin

Plângeri depuse de către transportatorii privați

Întrebat despre plângerea depusă la Comisia Europeană de către transportatorii de marfă privați, care încearcă să blocheze înființarea noii companii Carpatica Feroviar, Bogdan Chirițoiu a declarat că „e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta”.

„Nu e prima dată când fac plângeri transportatorii privaţi. Cel mai amuzant mi s-a părut că la un moment dat cel care făcuse plângere ajunsese între timp manager la firma de stat, deci discutam cu el despre plângerea făcută de el pe vremea când lucra la privat. Oamenii se mişcă de la stat la privat. E ok, e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta.

Cu Comisia am discutat anul trecut, ei ne-au dat o scrisoare de confort în care au spus că nu văd probleme la această capitalizare. Eu mă aştept ca, da, crearea Carpatica SA să aibă loc, deci să fie firma capitalizată. E o plângere, o să vedem cum va fi tratată de Comisie, oricum, durează ani de zile lucrurile astea, nici nu poţi să nu faci nimic că rişti să duci o companie – nu zic că CFR Marfă este o companie impecabilă, dar nici nu poţi să o laşi aşa şi să tot analizezi plângeri şi trec anii – că se duce de râpă de tot.

Deci, eu cred că statul, care e proprietarul companiei, trebuie să ia o măsură. Are nevoie să existe un operator de marfă, nu putem să eliminăm, adică nu ar fi o soluţie bună să eliminăm CFR Marfă de pe piaţă. Bun, cine vrea să se plângă… concurenţii probabil că şi-ar dori să dispară CFR Marfă, dar nu cred că ar fi bine pentru funcţionarea pieţei în România să dispară un operator mare, cum e CFR Marfa.

Deci e mai bine că e restructurat, e mai mic. Sperăm că o să fie eficient, că nu va avea pierderi cum a avut istoric CFR Marfă, dar e nevoie de un operator pe piaţă”, a subliniat Chiriţoiu.

Sorin Grindeanu a reiterat că CFR Marfă va deveni Carpatica Feroviar

La rândul său, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a reiterat că CFR Marfă va fi transformată în noua companie Carpatica Feroviar, subliniind că aceasta este o societate care „sigur că ar fi bine, pentru unii, să nu existe”.

„Eu ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România. În proiectul de buget, aşa cum bine ştiţi, avem capitalizarea acestei companii cu 2 miliarde de lei. Şi vreau să vă spun că totul este făcut după deciziile Comisiei Europene, nu intră în contradicţie. Eu, când am fost la Comisia Europeană, am spus următorul lucru: ‘Vreau să aplicăm pentru CFR Marfă acelaşi scenariu pe care Comisia l-a aplicat la fosta companie de transport aerian din Italia, Alitalia’.

A mers în faliment, au închis-o şi au făcut o nouă companie, curăţând, dacă vreţi, partea neproductivă din acea companie şi având o nouă companie de transport aerian – ITA. Acelaşi scenariu se aplică la CFR Marfă.

CFR Marfă se va transforma (…) în noua companie Carpatica, care sigur că ar fi bine pentru unii să nu existe”, a declarat acesta, după dezbaterile pe marginea proiectului de buget pe 2025 al ministerului, din comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului.

Ministrul a explicat că au existat dificultăți în procesul de înființare a noii companii, însă a subliniat că nu se va renunța la acest demers.

Sorin Grindeanu
Sorin Grindeanu; SURSA FOTO: Dreamstime

OPSFPR a anunțat depunerea unei noi plângeri la Comisia Europeană

Declarațiile lui Sorin Grindeanu vin în contextul în care Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) a anunțat depunerea unei noi plângeri la Comisia Europeană, acuzând statul român de nerespectarea obligațiilor legate de recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă și de „încercarea evidentă de eludare a dispozițiilor europene” prin înființarea companiei Carpatica Feroviar România.

„OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie CE.

Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, au transmis reprezentanţii organizaţiei într-un comunicat transmis luni Agerpres.

Conform unei decizii a Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligația de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligație nu a fost îndeplinită, ceea ce oferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, continuând astfel distorsiunile pieței și încălcând legislația europeană referitoare la ajutoarele de stat, au declarat reprezentanții organizației.