CFR Marfă urmează să devină Carpatica Feroviar, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern publicat de Ministerul Transporturilor. Această decizie a fost luată în urma datoriilor de peste 3,5 miliarde de lei și din dorința de a veni în sprijinul Armatei.
CFR Marfă devine Carpatica Feroviar. CFR are datorii de peste 3,5 miliarde de lei
Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern dezvăluit de Ministerul Transporturilor, CFR Marfă urmează să fie redenumită și rebranduită sub numele de Carpatica Feroviar. Argumentele prezentate includ necesitatea ca statul poată avea încredere într-o companie capabilă să efectueze transportul militar și să asigure transferul de armament pentru România și partenerii săi din cadrul alianțelor militare.
Impactul conflictului armat din Ucraina, alături de datoriile financiare ale CFR Marfă, ce depășește 700 de milioane de euro (echivalentul a 3,5 miliarde de lei), a determinat Ministerul Transporturilor să decidă transformarea acestei companii de stat într-o nouă entitate juridică.
La începutul lunii februarie, Ministerul Transporturilor a făcut public un proiect de Hotărâre de Guvern care vizează înființarea Carpatica Feroviar, o nouă societate feroviară de stat.
Ministerul Transporturilor subliniază că una dintre sarcinile esențiale ale viitoarei companii este să asigure transporturile strategice ale statului român. Astfel, România își reduce riscul ca societățile private de transport să refuze efectuarea anumitor transporturi sau să fie incapabile să le preia în situații de urgență.
Practic, această nouă entitate va fi capabilă să efectueze transporturi militare, inclusiv trupe și echipament militar.
Obligațiile Carpatica Feroviar SA vor fi:
1. Contribuirea la punerea în aplicare a planului de mobilizare
2. Asigurarea infrastructurii necesare, inclusiv trenuri, în caz de mobilizare
3. Furnizarea personalului necesar în timp de război
4. Protejarea civilă a personalului propriu, a călătorilor și a bunurilor în situații speciale, inclusiv în caz de calamități.
În prezent, CFR Marfă acoperă cerințele de transport ale Armatei. Totuși, numeroase trenuri de marfă circulă cu viteză redusă. Chiar și la 15 km/oră, din cauza limitărilor de trafic. Această situație se va menține cel puțin încă doi ani.
Ben Hodges a constatat infrastructura în stare „jalnică” a României
Într-un interviu din august 2023, generalul în rezervă Ben Hodges atrăgea atenția că starea infrastructurii din România este extrem de precară.
„Este foarte greu să transporți lucruri în interiorul României. Drumurile și căile ferate nu vor ajuta forțele române sau cele NATO să se deplaseze rapid pentru a putea respinge un atac rusesc. Sau o vor face, dar cu costuri mari. E multă muncă în ceea ce privește șoselele și căile ferate pentru a permite deplasarea rapidă a vehiculelor grele”, precizat generalul american în rezervă Ben Hodges pentru Digi24, în 2023.
La jumătate de an de la acest ultim avertisment public din partea unui fost comandant militar NATO, situația rămâne neschimbată.
În cursul acestei săptămâni, un alt reprezentant militar NATO a subliniat preocuparea cu privire la infrastructura fragilă a podurilor pe care sunt nevoite să treacă vehiculele militare dislocate de către unele dintre statele membre ale alianței. Acesta a transmis dorința de a evita scenarii neplăcute precum căderea unui tanc în apă de pe un pod.
Planul de constituire a companiei Carpatica Feroviar a fost deja pus sub semnul întrebării de către Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).
Tocmai de aceea Ministerul Transporturilor intenționează să discute această inițiativă cu reprezentanții celor 11 companii private de transport feroviar din România.