Pentru prima dată în ultimii șase ani, CFR Marfă a reușit să stopeze declinul cifrei de afaceri și să obțină o creștere a veniturilor. În 2017, conform datelor preliminare, societatea națională de transport feroviar de marfă deținută de statul român a obținut o cifră de afaceri de 728 milioane de lei, cu 7,3% mai mare decât cea raportată în anul precedent, de 678 mil. lei, cel mai mic nivel al ultimilor 10 ani. Cu toate acestea, compania nu a reușit să încheie anul pe plus, continuând șirul anilor cu rezultate negative.
Compania de stat se află într-o situație dificilă și nu reușește să se redreseze financiar nici acum, la aproape 10 ani de la declanșarea crizei financiare. Spre comparație, 2007 a fost ultimul an în care CFR Marfă a reușit să-l încheie pe plus (4,7 mil. lei), la afaceri de peste 1,8 miliarde de lei. Anul trecut, pierderile au fost reduse cu aproximativ 40% față de 2016, dar au depășit 117 milioane de lei. Pare greu de crezut că strategia Ministerului Transporturilor dă roade în aceste situații, chiar dacă personalul a fost redus de la 18.766 (număr angajați în 2007) la puțin peste 6.000 de persoane anul trecut. În 2007, autoritățile erau încrezătoare în ceea ce privește CFR Marfă și se așteptau la o privatizare de succes care să aducă în visteria statului cel puțin un miliard de euro.

Privatizare cu cântec

Doar că procesul de privatizare a fost amânat și, odată cu declanșarea crizei, compania a intrat pe o traiectorie greșită, așa cum putem observa din datele financiare raportate. După mai multe încercări eșuate, în urmă cu cinci ani, Guvernul de atunci, condus de Victor Ponta, a „îndulcit“ condiţiile de precalificare şi CFR Marfă a fost din nou scoasă la vânzare. Printre criteriile de participare modificate atunci s-au regăsit: scăderea cifrei de afaceri a participanților, de la 100 de milione de euro pe an la 30 de milioane, şi renunţarea la obligativitatea unei licenţe de transport feroviar. Pentru a face compania mai atrăgătoare pentru pețitori, Guvernul Ponta a anulat datorii de 1,7 miliarde de lei, cu promisiunea făcută Bruxelles-ului că privatizarea va fi încheiată. Procedura a eșuat însă, iar acum Comisia Europeană analizează dacă statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă datoriile anulate în 2013.

 

Cu falimentul la ușă

În situația în care oficialii Comisiei Europene vor considera ștergerea de datorii ca fiind ajutor de stat, atunci vor solicita statului român să recupereze banii de la companie. Ce se va întâmpla în această situație? „CFR Marfă intră în faliment, în trei luni de la anunţarea deciziei“, ne-a declarat Iulică Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare. El susține că mare parte din aceste datorii șterse reprezintă penalități care trebuiau achitate CFR SA, compania de stat care administrează infrastructura feroviară. Conform acestuia, statul a anunțat în 2014, după eșuarea procesului de privatizare, că va relua procedura în 2018. „Acum statul spune că privatizarea va fi reluată abia în 2020“, susține Mântescu. „Din păcate, statul falimentează CFR Marfă“, spune șeful Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare, cu mențiunea că fără investiții de urgență compania moare. „Noi am prezentat o listă cu 25 de probleme ale sistemului feroviar, printre care salarizarea precară, reducerea bugetului, materialul rulant învechit, reducerea taxei de utilizare a infrastructurii şi plata orelor supliementare“, detaliază Iulică Măntescu. Și el se aștepta ca anul trecut compania să încheie pe zero, adică fără pierderi, însă acest lucru nu a fost posibil, conform datelor preliminare comunicate către Capital.
Reprezentanții CFR Marfă ne-au transmis că execuția preliminată indică încheierea anului trecut cu un minus de 117,5 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 728 milioane de lei. „Până la finalizarea situaţiilor financiare şi încheierea bilanţului contabil, este posibil să apară venituri şi cheltuieli suplimentare care să ducă la modificarea rezultatului brut înregistrat conform primei variante a balanţei de verificare încheiată la 31 decembrie 2017“, ne-a transmis conducerea companiei. Rămâne de văzut dacă CFR Marfă a reușit cu aceste rezultate să revină în poziția de lider al sectorului feroviar. Cert este că schimbarea conducerii de trei ori în ultimul an nu a fost de bun augur.