Operatorul național de transport feroviar de marfă se îndreaptă cu pași repezi spre insolvență. Iar această cale i-a fost “pregătită” de managementul defectuos și de deciziile autorităților din ultimii doi ani.
La începutul anilor 2000, CFR Marfă era singurul operator de transport de marfă pe calea ferată și avea aproape 30.000 de salariați. După cinci ani, perioadă în care au intrat pe această piață operatorii privați, compania a pierdut peste 20% din cotă, renunțând la o treime din salariați. În urmă cu doi ani, conform datelor Consiliului Concurenței, cota de piață a CFR Marfă scăzuse sub 49%, iar numărul de angajați a coborât sub 10.000.
Revenind la perioada de dinainte de criză, în anul 2007 – atunci când ministrul transporturilor de la acea vreme Ludovic Orban estima compania la un miliard de euro -, nimic nu previziona vremurile tulburi care urmau să se abată asupra companiei. De-a lungul anilor, CFR Marfă a fost căpușată atât din interior, cât și din exterior. Iar lucrurile sunt deja cunoscute: directori plecați la concurență – și nu singuri, ci cu două-trei contracte în buzunar, management defectuos și starea infrastructurii rutiere. Mai trebuie precizat faptul că toate politicile autorităților centrale au fost în avantajul transportului rutier, în detrimentul căii ferate. Ultimul exemplu în acest sens este chiar decizia Guvernului Ponta de a înapoia transportatorilor rutieri o parte din acciza la carburanți, introdusă de la 1 aprilie 2014 cu scopul „declarat“ de modernizare a infrastructurii rutiere.
De cinci ori mai puțini angajați
Conducerea companiei a anunțat zilele trecute că a demarat procedurile de disponibilizare a nu mai puțin de 2.500 de salariați, urmând ca personalul să ajungă la 6.000 de angajați. Așa cum precizam și mai sus, la începutul anului 2000, la CFR Marfă erau aproape 30.000 de salariați. În urmă cu două luni, sindicatele au ajuns la un rezultat comun cu autoritățile și conducerea companiei asupra unui program de restructurare care viza doar 1.400 de persoane. Tot ce trebuia făcut era obținerea avizului FMI. Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Mitică, ne-a declarat că „vom avea sincope majore pentru a asigura continuitatea trenurilor“. Potrivit lui, FMI a agreat la ultima întâlnire din iunie disponibilizarea a doar 1.400 de salariați ai CFR Marfă, dar a doua zi după discuția premierului cu delegația cifra a urcat din nou la 2.500. „Reducerea CAS cred că a fost făcută cu sacrificarea celor 2.500 de salariați ai CFR Marfă“, spune Mântescu, precizând că are mari temeri legate de promisiunile autorităților referitoare la plățile compensatorii. „Au aprobat un act normativ care vizează plata acestora doar pentru acest an. Din 2015 nu știm ce se va întâmpla. Există riscul pentru cei plecați de a nu-și mai primi drepturile“, susține liderul sindical. Iar deciziile proaste nu se opresc aici.
Participarea la licitația organizată de Complexul Energetic Oltenia, cu o valoare estimată la 400 mil. lei, stă ca demonstrație în căpușarea companiei. Au fost pregătite 6 plicuri cu prețuri diferite, iar oferta depusă de CFR a fost cu 1 milion de lei mai mare decât cea a asociației condusă de Grup Feroviar Român (256 mil lei la 255 mil. lei).