Controversele din jurul înființării companiei Carpatica Feroviar România
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost întrebat marți, în Parlament, despre o plângere recent depusă la Comisia Europeană de Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).
Plângerea vizează acordarea ajutorului de stat incompatibil CFR Marfă și înființarea unei noi companii, Carpatica Feroviar România, care ar putea eluda deciziile europene.
În fața presei, ministrul a explicat intențiile autorităților române în acest proces și a respins criticile aduse de patronatul feroviar.
Proiectul nu contravine reglementărilor Comisiei Europene
Sorin Grindeanu a subliniat că proiectul de înființare a Carpatica Feroviar România este conform legislației europene și nu contravine reglementărilor Comisiei Europene.
“Este normal să existe controverse și reacții negative, dar totul a fost gândit și făcut conform reglementărilor Comisiei Europene. În cadrul bugetului de stat, am prevăzut capitalizarea acestei noi companii cu două miliarde de lei”, a explicat ministrul.
Sorin Grindeanu a făcut o comparație între situația CFR Marfă și fosta companie aeriană italiană Alitalia.
În opinia sa, în cazul Alitalia, autoritățile europene au permis ca vechea companie să intre în faliment, iar apoi a fost creată una nouă, Ita, care a preluat activitatea esențială, lăsând în urmă doar partea neproductivă.
Același scenariu ar trebui aplicat și în cazul CFR Marfă, a subliniat Grindeanu.
CFR Marfă a reușit să devină profitabilă
Ministrul Sorin Grindeanu a explicat că CFR Marfă, deși se află pe pierdere istorică, a reușit să devină profitabilă operațional în ultimii doi ani, ceea ce face ca planul de restructurare să fie o opțiune viabilă.
“Chiar dacă pierderile istorice ale CFR Marfă sunt semnificative, compania a fost pe profit operațional în 2022 și 2023, iar în 2024 se preconizează același rezultat. Este clar că procesul de înființare a unei noi entități, Carpatica Feroviar România, este necesar pentru a curăța activitatea neproductivă din vechea companie”, a argumentat Grindeanu.
Pe de altă parte, OPSFPR a anunțat recent că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană, acuzând statul român de nerespectarea obligațiilor privind recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă.
Patronatul feroviar afirmă că, prin înființarea Carpatica Feroviar România, statul român ar încerca să eludeze dispozițiile europene, inclusiv prin folosirea fondurilor publice pentru achiziționarea de material rulant și alte active de la CFR Marfă, ceea ce ar putea fi considerat o manevră ilegală.
Această plângere se adaugă unui context deja tensionat, în care interesele private și ale statului se intersectează în domeniul transporturilor feroviare din România.
Pe măsură ce procesul de restructurare a CFR Marfă avansează, rămâne de văzut cum vor evolua aceste dispute legale și politice.
În acest moment, Grindeanu rămâne ferm în susținerea planului guvernamental, dar va trebui să facă față provocărilor venite din partea actorilor din piață și ale instituțiilor europene.