CFR Marfă pregătește tranziția către noua companie Carpatica Feroviar

CFR Marfă, operatorul național de transport feroviar de marfă, va fi lichidat și își va înceta activitatea după finalizarea procesului de operaționalizare și capitalizare a Carpatica Feroviar, o nouă companie destinată să preia o parte din rolurile și resursele acestuia.

Conform declarațiilor directorului general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, termenul stabilit pentru această tranziție este 1 martie 2024, moment în care CFR Marfă își va declara lichidarea, iar noua companie va începe activitatea comercială de transport feroviar de marfă.

„Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar.

Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră”, a afirmat Apostolache.

Operaționalizarea Carpatica Feroviar și scopul strategic

Noua companie, Carpatica Feroviar, va fi considerabil mai mică decât CFR Marfă, cu o capacitate de doar 20% din aceasta. Aceasta va achiziționa de la CFR Marfă aproximativ 200 de locomotive și 6.500 de vagoane, selectând doar cinci secții de reparații pentru vagoane și șase pentru locomotive.

Carpatica Feroviar va avea un rol strategic, fiind aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), și va deservi industrii importante, cum ar fi apărarea națională, petrolieră, de cereale și cărbuni.

„Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale”, a subliniat Apostolache.

 

Înființarea companiei Carpatica Feroviar a urmat modelul Alitalia, o practică europeană destinată să evite acumularea de datorii și să stabilească o structură de afaceri mai fiabilă și sustenabilă.

„Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene.

Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România”, a adăugat el.

Vânzarea activelor CFR Marfă și gestionarea personalului

În cadrul procesului de lichidare, CFR Marfă își va valorifica o parte din active, incluzând aproximativ 450 de locomotive și mii de vagoane. Licitațiile pentru aceste bunuri se desfășoară prin agențiile teritoriale ANAF, iar anunțurile pentru valorificarea activelor sunt disponibile pe site-ul CFR Marfă.

Directorul general a subliniat că se va evita vânzarea activelor la prețuri scăzute, insistând pe obținerea unui preț evaluat corect pentru a asigura rambursarea datoriilor către Ministerul de Finanțe și Ministerul Transporturilor.

„În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare.

Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF”, a susţinut şeful CFR Marfă.

Personalul CFR Marfă nu va fi transferat automat la Carpatica Feroviar, dar cei interesați vor putea aplica pentru poziții în noua companie.

Carpatica Feroviar va trebui să obțină toate autorizările necesare pentru a funcționa legal ca operator feroviar de marfă. Procesul de autorizare va dura aproximativ șase luni, timp în care CFR Marfă va continua să funcționeze până la data limită de 1 martie 2024, când concordatul preventiv al CFR Marfă va expira.