Mai bine mai târziu decât niciodată! Statul va scoate la privatizare CFR Marfă, cel mai probabil prin vânzarea directă a pachetului majoritar. Va reuşi compania să profite de conjunctura favorabilă a pieţei?

Demarat cu încetinitorul şi cu câteva poticneli, procesul de privatizare a CFR Marfă, de care se tot vorbeşte de zece ani, pare să fi intrat în linie dreaptă, după ce autorităţile au anunţat demararea, săptămâna trecută, a licitaţiei pentru selectarea consultantului. În paralel, „compania va iniţia în perioada următoare licitaţia pentru desemnarea evaluatorului“, spune, pentru Capital, Liviu Bobar, directorul general al companiei. Iniţial, compania urma să fie scoasă pe bursă, însă emisiunea de obligaţiuni, în valoare de 120 de milioane de euro, emisă în 2002 cu scadenţă de cinci ani, a împiedicat listarea titlurilor. „În prezent, am iniţiat cotractarea unui credit comercial pentru finanţarea emisiunii“, mai spune Bobar, care estimează totuşi că întregul proces de privatizare ar putea dura un an şi jumătate.

În aceste condiţii, poate profita CFR Marfă de momentul de creştere a pieţei europene de transport marfă? Cine ar putea fi interesat de companie şi, mai ales, câţi bani ar încasa statul de pe urma vânzării?
„În acest moment, ar fi posibile trei strategii de privatizare, depinde pe care o va alege statul“, e de părere Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIFR). „Listarea la bursă ar fi foarte bună, dar câte privatizări s-au făcut în acest fel, cu transparenţă maximă în România? Mai există varianta vânzării pachetului majoritar unui investitor strategic, care să aibă interesul să dezvolte compania sau, cum s-a mai discutat, crearea unei alianţe regionale a transportatorilor feroviari de marfă din Balcani“, adaugă Roşeanu.

O valoare de peste un miliard de euro

68-6506-17business39.jpg„Din păcate, privatizarea vine un pic cam târziu pentru CFR Marfă, mai ales că a pierdut 30% din trafic în favoarea operatorilor privaţi şi a concurenţei neloiale auto“, spune George Buruiană, directorul general al operatorului de transport privat Servtrans. „Am vrea să participăm, dar nu avem forţa financiară necesară. Într-un consorţiu însă, sigur, ne interesează“, adaugă Buruiană.

Totuşi, faptul că CFR Marfă continuă să înregistreze rezultate bune chiar şi după liberalizarea totală a pieţei poate fi un argument în favoarea companiei la negocieri. Directorul general al operatorului estimează pentru acest an valori aproximativ egale cu cele de anul trecut, atât pentru cifra de afaceri (circa 500 de milioane de euro), cât şi pentru profit (12 milioane de euro).

„Miza privatizării este una foarte mare, CFR Marfă fiind printre puţinele companii profitabile de stat, lucru rar în România“, spune Sorin Chinde, directorul general al Grup Feroviar Român, un alt operator privat. „Deocamdată, este prematur să spunem dacă vom participa sau nu. Nu ştim care sunt condiţiile în care compania va fi privatizată, din moment ce abia acum ministerul caută un consultant care să-i spună ce metodă să aleagă“.

Aflat într-un proces similar, operatorul de transport feroviar de marfă maghiar, MAV Cargo, este estimat la o valoare de piaţă, înainte de privatizare, de circa 300 de milioane de euro. „Având în vedere această valoare, dar şi faptul că emisiunea de obligaţiuni s-a făcut pe circa 10% din valoarea companiei, CFR Marfă ar putea valora de trei ori cât MAV, undeva peste un miliard de euro“, e de părere Ştefan Roşeanu. „MAV e mai mult o casă de comenzi, care nu deţine nici măcar o locomotivă, pe când CFR Marfă e un adevărat operator regional, chiar dacă Ungaria e mai bine plasată pe rutele comerciale“.

În schimb, George Buruiană crede că statul ar putea câştiga „cel puţin două miliarde de euro din privatizare, compania nu ar trebui vândută cu mai puţin de atât“.

Până la urmă însă, piaţa va fi cea care va decide cât valorează CFR Marfă şi e mai mult decât probabil ca ofertele să fie mai mici decât aşteptările. Participant la privatizarea concurentului maghiar, CFR Marfă a depus o ofertă de 183 milioane de euro, faţă de preţul de pornire de 323 de milioane de euro, şi a ieşit din cursă.

«Miza privatizării este una foarte mare, CFR Marfă fiind printre puţinele companii profitabile de stat, lucru rar în România.»
Sorin Chinde, director general Grup Feroviar Român