Compania de transport feroviar va atrage un credit sindicalizat de 120 de milioane de euro. Ultimul pas necesar CFR Marfă înaintea privatizării, finanţarea emisiunii de euroobligaţiuni, va fi făcut la mijlocul lui octombrie. Compania a reuşit să găsească refinanţare în ciuda scepticismului agenţiilor de rating.
Compania Naţională de Transport Feroviar CFR Marfă va contracta la mijlocul lunii viitoare un credit sindicalizat, banii fiind necesari pentru a finanţa emisiunea de obligaţiuni în valoare de 120 de milioane de euro atrasă acum cinci ani, cu scadenţă în decembrie. „Am purtat negocieri cu mai multe bănci şi, în final, cea care va aranja creditul va fi Raiffeisen Bank. Finanţarea este în valoare de 120 de milioane de euro“, a declarat pentru Capital Liviu Bobar, directorul general al companiei. În consorţiu urmează să participe şi alte bănci, iar condiţiile de creditare vor fi făcute publice la mijlocul lunii, când va fi semnat acordul. „Vom folosi o parte din bani pentru a achita obligaţiunile, iar o altă parte pentru programul de investiţii“, a adăugat acesta.
În luna august, agenţia de rating Standard & Poor’s a pus sub supraveghere, cu perspectivă negativă, ratingul „B“ al CFR Marfă, pentru datoriile pe termen lung, ca urmare a nivelului redus de lichidităţi. Cu toate că CFR Marfă se află în discuţii pentru contractarea împrumutului, „finanţarea nu ar acoperi complet deficitul de lichidităţi“, sunt de părere analiştii agenţiei de rating.
Cheltuieli operaţionale mari şi trafic în scădere
Ratingul acordat de agenţie „reflectă poziţia sa vulnerabilă în ceea ce priveşte lichidităţile, competiţia puternică la care este supusă şi parcul de locomotive şi vagoane învechit. Dacă pentru privatizarea companiei momentul este unul favorabil din punctul de vedere al evoluţiei pieţei regionale de transport feroviar, aflată în creştere, evoluţiile pieţei financiare la nivel mondial ar putea crea probleme suplimentare pentru CFR Marfă în găsirea unei finanţări.
Totuşi, riscurile sunt atenuate de poziţia puternică pe piaţă a CFR Marfă, cu toate că şi această poziţie îşi diminuează ponderea de la an la an. „Sectorul de transport de marfă românesc se află în creştere pe fondul dezvoltării generale a economiei ţării (care a crescut cu 7,7% în 2006). Dar, în acelaşi timp, CFR Marfă se confruntă cu o puternică presiune din partea transportatorilor rutieri, ai celor fluviali şi a companiilor private de transport feroviar, care s-a soldat cu o continuă diminuare a traficului de marfă derulat de aceasta – o scădere de 7,6% în tone pe kilometru în perioada martie 2006 – martie 2007“, se arată în analiza Standard & Poor’s. Potrivit agenţiei de rating, acest fapt se traduce printr-un impact negativ asupra profitabilităţii, al fluxului de lichidităţi şi al capacităţii de plată.
Totodată, analiştii atrag atenţia asupra nivelului ridicat al costurilor operaţionale cauzate de faptul că CFR Marfă este o companie de stat puternic sindicalizată. „Reducerea impactului acestor costuri asupra profitabilităţii este dificil de operat, deoarece tarifele pentru accesul la infrastructura de transport feroviar sunt reglementate şi controlate de stat, iar evoluţia preţurilor la electricitate şi combustibili sporesc riscurile operaţionale ale companiei“, atrăgeau atenţia specialiştii Standard & Poor’s.
În plus, după aderarea României la UE, posibilităţile ca CFR Marfă să mai beneficieze de ajutoare de stat au fost eliminate aproape cu totul. „Totuşi, am luat în considerare scrisoarea de susţinere emisă de ministerele Finanţelor şi Transporturilor în legătură cu emisiunea de eurobonduri. Apreciem calitatea creditelor «stand-alone» ca fiind cu o treaptă mai scăzută decât ratingul pentru creditele corporate“, se menţionează în raportul Standard & Poor’s.
Potrivit agenţiei, la începutul lunii august, CFR Marfă avea rezerve de lichidităţi însumând 72 de milioane de euro şi are un nivel al datoriilor raportat la veniturile operaţionale de 19%.
«Am purtat negocieri cu mai multe bănci şi, în final, cea care va aranja creditul va fi Raiffeisen Bank. Finanţarea este în valoare de 120 de milioane de euro.»
Liviu Bobar, director general CFR Marfă
Sustenabil
19% Potrivit Standard & Poor’s, acesta este nivelul datoriilor companiei raportat la veniturile operaţionale