Charterele majoreaza deficitul bugetar

Anul trecut, din Romania au iesit 6,9 milioane si au intrat 6,6 milioane persoane. Tot acest trafic a adus in balanta de plati un plus de 46 milioane euro pe segmentul transport, dar un minus de 28 milioane euro pe domeniul turism. Estimarile pentru acest an sunt mult mai sumbre, mai ales ca in intervalul ianuarie-iunie, in transporturi avem un minus de 146 milioane euro, iar in de turism, un plus de 36 milioane euro. Datele Institutului National de Statistica arata ca in 2004 roma



Anul trecut, din Romania au iesit 6,9 milioane si au intrat 6,6 milioane persoane. Tot acest trafic a adus in balanta de plati un plus de 46 milioane euro pe segmentul transport, dar un minus de 28 milioane euro pe domeniul turism. Estimarile pentru acest an sunt mult mai sumbre, mai ales ca in intervalul ianuarie-iunie, in transporturi avem un minus de 146 milioane euro, iar in de turism, un plus de 36 milioane euro.

Datele Institutului National de Statistica arata ca in 2004 romanii au scos din buzunare pentru calatorii de vacante, afaceri si motive profesionale 619 milioane euro, din care doar 30% pentru calatorii in strainatate.

Chiar daca soldul balantei de plati este deocamdata pozitiv, sunt mari sanse ca la sfarsitul anului sa fie pe minus, intrucat “cele mai multe calatorii in strainatate se inregistreaza in lunile august, iulie, septembrie, decembrie si octombrie. Preturile pachetelor charter au ajuns, pentru unele destinatii, mai mici decat cele din Budapesta, iar charterele pentru Egipt si Tunisia au majorat numarul turistilor din lunile de toamna-iarna”, spune Lucia Morariu, presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Numarul turistilor care opteaza pentru pachete charter ar putea depasi 100.000 de persoane. Asta pentru ca in acest sezon estival numarul curselor charter a crescut incredibil de mult fata de anul trecut, vacantele s-au ieftinit din cauza scaderii cursului euro, iar companiile low-cost si firmele de transport cu autocarul s-au inmultit ca ciupercile dupa ploaie. Asa se explica deficitul bugetar de 146 milioane euro in intervalul ianuarie-mai 2005 in sectorul de transporturi, mai cu seama ca anul trecut, in aceeasi perioada, se inregistra un sold pozitiv de 37 milioane euro. Dar cum din octombrie deja sunt anuntate noi curse, este foarte probabil ca balanta de plati la transporturi sa fie negativa. Mai ales ca in cazul operatorilor low-cost straini, toate incasarile ies din tara, iar din toamna s-ar putea sa mai intre pe piata doua noi companii.

Daca in privinta romanilor care pleaca in strainatate este greu de facut o delimitare clara intre turisti, cei ce-si viziteaza rudele, muncitori temporari, oameni de afaceri, bursieri, Institutul National de Cercetare si Dezvoltare in Turism (INCDT) estimeaza ca din cele 6,6 milioane persoane care au intrat in tara, turisti pursange sunt doar vreo 2,3 milioane.

In zonele turistice din Romania, strainii au cheltuit anul trecut doar pe cazare 48 de milioane euro, cele mai mari sume fiind castigate de catre hotelierii de la munte (17,8 milioane euro) si de pe litoral (13,7 milioane euro). Fata de 2003, litoralul a incasat anul trecut cu 40% mai mult, iar reprezentantii industriei turistice estimeaza ca numarul strainilor va creste in 2005 cu 30%, la fel cum a crescut si in 2004. In mod normal, si incasarile ar trebui sa se majoreze cel putin in aceeasi proportie, asa ca putem aprecia ca, la sfarsitul sezonului, hotelierii de la Marea Neagra vor avea in conturi aproape 18 milioane de euro.

La fondurile cheltuite de straini in tara noastra se adauga si sumele, greu de cuantificat, pe care le aduc in tara romanii care lucreaza in strainatate si care, inevitabil, isi petrec vacanta in tara natala. “In Italia, toata lumea isi ia concediu in august, si in aceasta luna vin inapoi romanii care muncesc acolo. Pe cursele spre Roma si Barcelona, toate locurile sunt vandute pana la inceputul lunii septembrie”, spune Mariana Ion, PR Manager la compania low-cost Blue-Air.

Trebuie remarcat ca, pentru prima data dupa 1989, numarul strainilor care au venit in Romania este foarte apropiat de numarul romanilor care se plimba peste granita.

Pe segmentul turism-calatorii, situatia sta invers. Anul trecut, in ianuarie-mai, deficitul era de 19 milioane euro, iar in acest an se inregistreaza un plus de 36 milioane euro.

Situatia ar putea fi mult mai buna daca problema transportului spre Romania ar fi rezolvata. Lipsa charterelor spre litoralul nostru, dar si spre alte zone cum ar fi Delta Dunarii si statiunile balneoclimaterice ii determina pe straini sa taie Romania de pe lista destinatiilor de vacanta.

Balanta de plati pe transporturi si turism

Debitul reprezinta sumele scoase din tara de romani, iar creditul, sumele cheltuite in Romania de catre straini. In ultimii doi ani, soldul a fost negativ pe segmentul turism si pozitiv pe domeniul transporturi. In acest an, situatia se va inversa.



“Numarul romanilor care vor alege o vacanta in strainatate va creste in acest an cu 30%,
in principal datorita cresterii numarului de pachete charter si reducerii pretului lor.”



Lucia Morariu,

presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism