Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind îmbunătăţirea procedurilor fiscale şi diminuarea evaziunii fiscale prevede, printre altele, mai multe atribuţii pentru Garda Financiară şi creşterea numărului de ordine de plată pe care le întocmesc IMM-urile, de la trei la 12. Unul dintre efectele acestei prevederi este creşterea numărului de comisioane minime obligatorii către bănci. Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijloci
Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind îmbunătăţirea procedurilor fiscale şi diminuarea evaziunii fiscale prevede, printre altele, mai multe atribuţii pentru Garda Financiară şi creşterea numărului de ordine de plată pe care le întocmesc IMM-urile, de la trei la 12.
Unul dintre efectele acestei prevederi este creşterea numărului de comisioane minime obligatorii către bănci. Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), susţine că aplicarea proiectului de OUG ar creşte cu 300% costurile agenţilor economici. Costul anual ar fi cuprins între 576 de lei şi 1.440 de lei, faţă de 144–360 de lei, cât este în prezent. Astfel, după noile reglementări, cheltuielile suplimentare pe an, pentru tot mediul de afaceri, sunt cuprinse între 259 de milioane de lei şi 648 de milioane de lei.
De la 12 lei, la 120 de lei
Potrivit CNIPMMR, dacă înainte de adoptarea OUG agenţii economici plăteau pentru cele trei ordine de plată un comision bancar minim obigatoriu între 12 şi 30 de lei, după adoptare vor avea de întocmit 12 ordine de plată şi comisioane între 48 şi 120 de lei.
Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind îmbunătăţirea procedurilor fiscale şi diminuarea evaziunii fiscale cuprinde, în viziunea Consiliului pentru IMM-uri, mai multe măsuri cu impact negativ asupra mediului de afaceri: creşterea birocraţiei şi a efortului administrativ al IMM-urilor în domeniul plăţii impozitelor, taxelor, contribuţiilor, exagerări în declararea ca inactivi a contribuabililor şi abrogarea reglementărilor speciale privind facturarea electronică.
„Suprapuneri de competenţe între Gardă, ANAF şi Poliţia economică”
Ovidiu Nicolescu a mai spus că măsurile prevăzute de proiect vizează, în principal, interesele administraţiei fiscale, execuţia veniturilor bugetului general consolidat, simplificarea activităţii, cu transferul poverei administrative către contribuabili şi creşterea exagerată a atribuţiilor şi competenţelor Gărzii Financiare.
„Există suprapuneri de competenţe ale Gărzii Financiare cu ANAF şi Poliţia economică, în condiţiile în care în vederea constatării stării de fapt fiscal ar trebui efectuat un control de fond, control efectuat în prezent de reprezentanţii ANAF, dar cu o înştiinţare prealabilă a agentului economic, control care se poate desfăşura pe parcursul a maximum 3-6 luni“, susţine acesta.
Potrivit lui Nicolescu, măsuri benefice pentru IMM-uri, cum ar fi repunerea înlesnirilor la plată şi completarea conţinutului cazierului fiscal, nu apar în proiect.