În aceste condiții, o cincime din totalul bugetelor de sănătate la nivel global va fi alocată, până în 2030, pentru prevenție, față de 11% în 2021, reiese din raportul “Future of Health”, realizat de PwC.
În ultimii ani marcați de pandemie, sistemele de sănătate au trecut prin schimbări extraordinare, determinate de tehnologie, reglementare și factori socio-economici. Astfel, se conturează apariția așa-numitelor sisteme de sănătate LIFEcare, o convergență între wellcare (prevenție) și disease care (tratarea bolilor), care, pe lângă sectorul de sănătate, va implica și sectoarele de tehnologie și retail & consumer și în care pacienții vor primi soluții personalizate, digitale și adaptate la viața lor de zi cu zi.
Peste 75% dintre directorii din domeniul sănătății, intervievați în cadrul raportului ”Future of Health”, spun că accelerează adoptarea sistemelor LIFEcare de către state și că acestea vor ajunge să fie larg răspândite până în 2035, în special în domeniul cardiovascular, al bolilor metabolice, oncologie și neurologie, transmite Ruxandra Târlescu, PwC România.
Cum vor arăta sistemele LIFEcare și care va fi impactul?
Sistemul wellcare înseamnă monitorizare și diagnosticare continuă, promovarea unui stil de viață sănătos și prevenire predictivă. Scopul este acela de a menține sănătatea și bunăstarea oamenilor care vor avea acces la programe personalizate de nutriție și suplimente alimentare, exerciții fizice prin utilizarea aplicațiilor digitale de sănătate. Pe lângă companiile de servicii medicale și biofarmaceutice, domeniul wellcare va deveni de interes tot mai mare pentru producătorii de alimente și băuturi, companiile de tehnologie și retailerii de îmbrăcăminte și echipamente sportive.
De asemenea, viitoarele sisteme wellcare vor urmări parteneriate cu programele de sănătate dezvoltate de companii și vor ajunge la acorduri de rambursare parțială cu asigurătorii. Totuși, acest lucru ridică ștacheta pentru furnizorii de wellcare care vor trebui să documenteze impactul pozitiv al ofertelor lor asupra sănătății.
Pentru cazurile care nu pot fi prevenite și care nu sunt prevenite, sistemele de ”disease care” (tratarea bolilor) – similare cu actualele sisteme de asistență medicală – se vor concentra și mai mult pe depistarea precoce și pe o abordare mai țintită și mai personalizată a condițiilor de sănătate nefavorabile. În timp ce obiectivul de a readuce pacientul la o stare de sănătate mai bună și îmbunătățirea calității vieții acestuia rămâne constant, apar trei trei diferențe cheie.
Diferențe cheie
Prima este că îngrijirea bolilor va însemna o abordare mai integrată a asistenței medicale – valorificând o gamă mai largă de soluții de sănătate (inclusiv terapii avansate, soluții digitale și medicamente/combinații de medicamente personalizate).
Cea de-a doua este că pacienții vor juca un rol mult mai activ în definirea parcursului tratamentului cel mai potrivit pentru situația lor personală. Sprijiniți de asistenți digitali de sănătate, aceștia vor putea nu numai să-și îmbunătățească starea de bine în timpul tratamentului, dar și să-și gestioneze cu succes tratamentul printr-o implicare mai activă și supravegherea în timp real din partea medicilor.
Iar cea de-a treia este că procesul decizional în îngrijirea bolilor nu se va baza doar pe date privind asistența medicală, ci va încorpora tot mai mult date personale.
O oportunitate pentru companiile de servicii medicale
Sistemele LIFECare vor perturba semnificativ activitatea companiilor de servicii medicale, a celor biofarmaceutice sau a altor actori complementari, dar în același timp reprezintă o oportunitate de a exploata segmente cu marje mai mari – în pofida unor reglementări mai dure.
Astfel, acestea vor avea acces la date legate de stilul de viață, asistență medicală și evoluția bolilor, pentru a dezvolta produse și soluții de sănătate personalizate, inclusiv medicamente și aplicații digitale. De asemenea, ele vor trebui să-și construiască capacități de Inteligență Artificială și analiză a datelor pentru a oferi servicii individuale de îngrijire, de la diagnosticare până la control.
În prezent, niciun jucător nu poate oferi de unul singur servicii integrate de o asemenea amploare, ceea ce va duce cu siguranță la încheierea de parteneriate, în domeniul public și privat, pentru soluții și capacități complementare.