La 23 decembrie 1997, cabinetul Ciorbea adopta Ordonanta de urgenta nr. 83, conform careia cheltuielile de reclama si publicitate, efectuate pe baza de contracte scrise, sunt deductibile la calculul profitului impozabil. Dupa numai o saptamana, Guvernul emitea o alta ordonanta de urgenta, nr. 92, privind stimularea investitiilor directe. Printre facilitatile acordate investitorilor aparea, din nou, deducerea integrala din profitul impozabil a cheltuielilor cu reclama si publicitatea.
Ca repetitia este mama confuziei s-a vazut un an mai tarziu. Oamenii de afaceri au intrat in alerta in momentul in care au aflat ca proiectul Legii bugetului contine un articol prin care facilitatile fiscale din Ordonanta nr. 92/1997 sunt suspendate in anul 1999. Adica inclusiv deducerea cheltuielilor cu reclama? Textul vestitului articol 6 din proiectul de buget nu face nici o distinctie intre diferitele facilitati: „In anul 1999, facilitatile fiscale prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului privind stimularea investitiilor directe, nr. 92 din 1997, aprobata prin Legea nr. 241 din 1998, nu se aplica”. Aprobarea de catre Parlament a acestui articol, in forma mentionata, a sporit nedumerirea generala. Deopotriva manageri si analisti n-au mai stiut in ce sa creada: in prevederile Ordonantei nr. 83, ramasa in vigoare, sau in cele ale proiectului de buget, pe cale sa devina lege in forma stabilita de Executiv. La mijlocul saptamanii trecute, managerul general al companiei Philips Romania, Jeroen van Heesewijk, considera ca „situatia este inca neclara”. Reprezentantul puternicului concern olandez nu este insa singurul aflat in aceasta situatie.
La alimentarea confuziei a contribuit si lipsa oricarei reactii din partea mai marilor de la Finante. Nici ministrul Decebal Traian Remes, nici secretarii de stat si nici oficiul de presa al ministerului nu s-au obosit sa emita un comunicat prin care sa limpezeasca lucrurile.
Din punct de vedere logic lucrurile sunt clare: atat timp cat Ordonanta nr. 83 este in vigoare, cheltuielile de reclama sunt deductibile. Aceasta nu este numai parerea revistei noastre, ci si a Ministerului Finantelor, ceea ce, la urma urmei, e singurul lucru care conteaza. Este insa Romania o tara in care logica rezolva incoerentele legislative? Ne-ar placea sa fie. O bogata experienta ne invata ca atunci cand legile se bat cap in cap, fiecare intelege ce poate si face cum crede.
Chiar daca pentru Ministerul Finantelor regimul cheltuielilor de reclama si publicitate este neinterpretabil, o precizare oficiala n-ar fi decat utila. Nu de alta, dar – dupa cum au constatat si functionarii acestui minister – confuzia inca persista.