Cheltuielile de consum din UE au crescut cu 2,6% în primul trimestru (T1) al 2011, fiind cel mai rapid ritm de ja mătatea lui 2006 şi prima accelerare într-un an de zile, potrivit unui barometru prezentat de Visa Europe. Motorul principal de creştere a cheltuielilor de consum l-a reprezentat Germania, urmată de ţările baltice.
Conform Barometrului cheltuielilor de consum în UE, gospodăriile din Germania au fost un important motor al creşterii cheltuielilor de consum în UE, comercianţii germani valorificând avantajele oferite de o solidă expansiune economică şi de creşterea nivelului ocupării forţei de muncă. Cheltuielile de consum din Europa de Est, în special din Republica Cehă, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria şi Polonia, au impulsionat creşterea generală a cheltuielilor din UE, regiunea contribuind semnificativ la creşterea prosperităţii economice din UE.
Dacă Germania a rămas în continuare un motor important al creşterii, economiile altor state membre UE mai mari nu au avut o evoluţie la fel de impresionantă. Franţa, Italia, Spania şi Marea Britanie au înregistrat rate modeste de creştere la începutul anului, în contrast evident cu situaţia din Europa de Est.
Dificultăţile s-au menţinut şi în alte regiuni, Barometrul înregistrând scăderi nete ale cheltuielilor la nivel gospodăriilor în T1 2011 în cazul Greciei, Irlandei şi Portugaliei, ţări care depun eforturi pentru a ieşi din situaţia de austeritate.
Barometrul cheltuielilor de consum din UE s-a realizat pe baza sumelor cheltuite efectiv, nu pe sentiment sau opinii, aceste date fiind ajustate ulterior astfel încât să reflecte şi emiterea cardurilor Visa, preferinţele de plată ale consumatorilor şi inflaţia. Barometrul este un indicator economic sigur deoarece oferă cea mai exactă şi mai completă imagine asupra situaţiei cheltuielilor de consum din UE. Spre deosebire de alţi indicatori sau alte studii care iau în considerare sentimentul sau opiniile din anumite sectoare, acest Barometru reflectă cu exactitate cheltuielile de consum reale de pe teritoriul UE, luând în considerare tendinţa tot mai evidentă a consumatorilor de a plăti cu cardul, dat fiind că 1 € din fiecare 8 € este cheltuit în Europa de pe un card Visa.
În T1 2011, cheltuielile neajustate pe carduri Visa au totalizat 232 miliarde €, cu 14,5% mai mult faţă de anul trecut. Valoarea medie a tranzacţiei a scăzut pentru al treilea trimestru consecutiv la 49,6 €, de la 50,1 € în T4 2010.
„Creşterea cheltuielilor de consum în UE a atins cel mai ridicat nivel în perioada de post-recesiune, în pofida dificultăţilor economice continue cu care se confruntă statele membre. Barometrul cheltuielilor de consum din UE indică faptul că, deşi creşterea nu este consecventă în rândul economiilor din UE, există tot mai multe motive să avem încredere în rolul consumatorilor şi în contribuţia lor la creşterea generală din UE. Deşi aceste cifre sunt impresionante, creşterea este posibil să revină la un ritm mai lent pe termen scurt”, a declarat Philip Symes, Director Financiar al Visa Europe.
Barometrul a fost realizat de compania Markit, incluzând şi statisticile Visa Europe. „Per total, Barometrul cheltuielilor de consum din UE indică o binevenită consolidare a creşterii cheltuielilor de consum în T1 2011, dar, dincolo de aparenţe, există dovezi clare că Europa înaintează cu două viteze diferite. Acest aspect reflectă în mod evident stadiile diferite ale revenirii din criza financiară în care se află ţările în prezent. Dacă gospodăriile din Germania şi câteva ţări din Europa de Est profită de consolidarea condiţiilor economice din propria ţară, faptul că cetăţenii din statele membre ale zonei Euro afectate de austeritate, cum ar fi Grecia, Irlanda şi Spania, înregistrează în continuare scăderi ale cheltuielilor reale nu este deloc surprinzător”, Paul Smith, Senior Economist în cadrul Markit.