Potrivit Codului fiscal, inchirierea de bunuri imobile este o operatiune scutita fara drept de deducere de taxa pe valoarea adaugata. Pentru aceste operatiuni insa, persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata pot opta pentru aplicarea regimului de taxare. Ceea ce se notifica organelor fiscale teritoriale este optiunea de aplicare a regimului de taxare. Aceasta notificare se face pe formularul prevazut in anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal si regimul de taxare se aplica de la data inscrisa in notificare. In situatia in care numai o parte dintr-un imobil este utilizata pentru realizarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal si se opteaza pentru taxarea acestora, in notificarea transmisa organului fiscal se va inscrie in procente partea din imobil destinata acestor operatiuni.



Persoanele neinregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, precum si cele nou-infiintate, daca opteaza pentru regimul de taxare a operatiunilor de inchiriere de bunuri imobile, trebuie sa solicite in prealabil inregistrarea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata. Dupa dobandirea calitatii de platitor de taxa pe valoarea adaugata vor notifica in scris organele fiscale competente asupra bunurilor imobile sau partilor de bunuri imobile pentru care opteaza pentru regimul de taxare.



Persoanele care au optat pentru regimul de taxare a operatiunilor de inchiriere de bunuri imobile nu mai pot aplica regimul de scutire pentru operatiunile respective timp de 5 ani. Dupa aceasta perioada, persoanele impozabile pot anula optiunea. Formularul pentru notificarea anularii optiunii se depune la organul fiscal la care persoanele impozabile sunt inregistrate ca platitori de impozite si taxe. Prin derogare de la aceste prevederi, persoanele care la data de 1 martie 2003 au optat tacit asupra taxarii acestor operatiuni pot renunta oricand la aceasta optiune in vederea aplicarii regimului de scutire, depunand la organul fiscal la care persoanele impozabile sunt inregistrate ca platitori de impozite si taxe formularul pentru notificarea anularii optiunii.



Persoanele impozabile care aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile de inchiriere de bunuri imobile au obligatia sa ajusteze taxa pe valoarea adaugata dedusa pentru bunurile imobile achizitionate, construite sau modernizate in ultimii 5 ani, proportional cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru realizarea operatiunilor scutite si proportional cu numarul de luni in care bunul va fi utilizat in regim de scutire. Ajustarea este operata intr-o perioada de 5 ani in cadrul carora bunurile imobile au fost dobandite, incepand cu data de la care fiecare bun imobil a fost dobandit.



Pentru bunurile imobile care sunt modernizate ajustarea taxei deduse aferente acestor lucrari este operata, de asemenea, intr-o perioada de 5 ani de la data finalizarii fiecarei lucrari de modernizare. Pentru ajustare, suma taxei pe valoarea adaugata pentru fiecare an reprezinta o cincime din taxa pe valoarea adaugata dedusa aferenta achizitiei, construirii sau modernizarii bunurilor imobile. Pentru determinarea ajustarii lunare se imparte fiecare cincime la 12. Suma care nu poate fi dedusa se calculeaza astfel: din perioada de 5 ani se scade numarul de luni in care bunul imobil a fost utilizat in regim de taxare, rezultatul se inmulteste cu ajustarea lunara. Fractiunile de luna se considera luna intreaga. Taxa pe valoarea adaugata nedeductibila obtinuta prin ajustare se inregistreaza din punct de vedere contabil pe cheltuieli, precum si in jurnalul pentru cumparari si se preia corespunzator in decontul de taxa pe valoarea adaugata pentru luna in care persoana impozabila incepe aplicarea regimului de scutire.



Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata care trec de la regimul de scutire la cel de taxare pentru operatiunile de inchiriere de bunuri imobile pot deduce din taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor imobile achizitionate, construite sau modernizate in ultimii 5 ani, o suma proportionala cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru aceste operatiuni si proportional cu numarul de luni in care bunul va fi utilizat in regim de taxare.



Ajustarea se realizeaza in acelasi mod ca la aliniatul precedent. Taxa pe valoarea adaugata dedusa se inregistreaza din punct de vedere contabil prin diminuarea cheltuielilor, precum si in jurnalul pentru cumparari si se preia corespunzator in decontul de taxa pe valoarea adaugata pentru perioada fiscala in care persoana impozabila incepe aplicarea regimului de taxare.



In cazul in care nu se opteaza pentru aplicarea regimului de taxare si veniturile obtinute din inchiriere sunt scutite fara drept de deducere, atunci acestea sunt operatiuni pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate.






Pentru o clarificare deplina in ceea ce priveste cheltuielile cu sponsorizarea, adresez rugamintea de a fi aduse precizarile necesare asupra modului cum trebuie interpretate prevederile art. 8 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, puse de acord cu cele care fac obiectul art. 21 alin. (4), lit. “p” din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest sens, este de dorit ca printr-o exemplificare practica si de contabilizare corespunzatoare sa se poata afla care este modalitatea ca prevederile art. 8 din Legea nr. 32/1994 sa poate fi aplicata in suprafata de lucru de determinare a profitului impozabil sau, altfel spus, sa se explice daca exista compatibilitate intre ceea ce stipuleaza prevederile Legii nr. 32/1994 privind reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizarilor, dar nu mai mult de 5% din baza impozabila, si prevederile art. 21 alin. (4) lit. “p” din Legea nr. 571/2003 prin care cheltuielile de sponsorizare sunt considerate ca fiind cheltuieli nedeductibile.
Andreia Kulin – Ploiesti







Este adevarat ca potrivit articolului II al Ordonantei de urgenta nr. 127/1999 privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal si imbunatatirea realizarii si colectarii veniturilor statului publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 455 din 20 septembrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 576/2001, alineatele (1), (2) si (3) ale articolului 8 din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare, se modifica si prevad reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizarilor, dar nu mai mult de 5% din baza impozabila. Aceste prevederi au fost insa abrogate prin art. 36 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit.



Mai mult, potrivit prevederilor Codului fiscal, in materie fiscala, dispozitiile acestuia prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative, in caz de conflict intre acestea aplicandu-se dispozitiile Codului fiscal. De asemenea, se mai prevede ca, la data intrarii in vigoare a acestuia, orice alte dispozitii contrare sunt abrogate.



In concluzie, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat efectuate potrivit legii sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea si ale legii bibliotecilor deduc suma respectiva din impozitul pe profit, in limita a 3 la mie din cifra de afaceri si a 20% din impozitul pe profit datorat.



Prezentam in continuare un exemplu de calcul privind scaderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor reprezentand sponsorizarea.



Un contribuabil platitor de impozit pe profit incheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, in calitate de sponsor, in valoare de 2.500 de lei. Contractul de sponsorizare se incheie in data de 5 august 2005.



La calculul profitului impozabil pentru trimestrul III 2005, contribuabilul prezinta urmatoarele date financiare:



Venituri din vanzarea marfurilor = 300.000 lei


Venituri din prestari de servicii = 6.000 lei


Total cifra de afaceri = 306.000 lei


Cheltuieli privind marfurile = 225.000 lei


Cheltuieli cu personalul = 9.000 lei


Alte cheltuieli de exploatare = 27.000 lei


din care:


2.500 lei sponsorizare si 300 lei alte cheltuieli nedeductibile


Cheltuieli cu impozitul pe profit (semestrul I) = 4.100 lei


Total cheltuieli 265.100 lei



Calculul profitului impozabil pentru trimestrul III 2005:


Profitul impozabil = 306.000 – 265.100 + 4.100 + 2.800 = 47.800 lei.


Impozitul pe profit inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea:


47.800 x 16% = 7.648 lei.



Avandu-se in vedere conditiile de deducere prevazute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, prin aplicarea limitelor, valorile sunt:



– 3% din cifra de afaceri reprezinta 918 lei;


– 20 la mie din impozitul pe profit inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare reprezinta
1.529,60 lei.


Suma de scazut din impozitul pe profit este 918 lei.


Pentru trimestrul III 2005 impozitul pe profit datorat este de:


7.648 – 4.100 – 918 = 2.630 lei.


Deci se va face inregistrarea contabila : 691 = 441 cu 2.630 lei