Romanii au cheltuit anul trecut cu 69% mai mult pentru bunurile de larg consum fata de anul 2002, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piata GfK Romania.
Potrivit studiului, dintre cele mai bine vandute bunuri alimentare, cresterea cea mai mare au inregistrat-o iaurturile cu fructe cu un ritm de pana la 985%, din 1998 in 2005. Consumul de margarina a scazut insa cu 20%, in aceeasi perioada, iar ciocolata s-a vandut fara cresteri semnificative.
Cafeaua macinata a inregistrat o crestere a consumului de 39%, in 2001 fata de 1998 si apoi, o crestere de 64% in 2005, in acest timp inregistrandu-se si o modificare a ponderii cafelei preambalate, in preferintele cumparatorilor de la 20% in 1998, la 46% in 2002, ramanand in continuare cu o pondere asemanatoare, in jurul a 45%. In acest rastimp, cafeaua boabe a fost vanduta cu 36% mai putin, in 2001 fata de 1998, dupa care a inregistrat o tendinta ascendenta, astfel ca anul trecut consumul l-a depasit pe cel din 1998, cu cinci procente.
Consumul de bauturi racoritoare a inregistrat cresteri generalizate, sucurile necarbonatate confruntandu-se chiar cu o solicitare din ce in ce mai substantiala, cu pana la 292% mai mare in 2005, fata de 1998. Apa minerala a atins plusuri de 65%, in 2001 si 94%, in 2005, iar berea de numai 14%, in 2001 si de 51% in 2005.
In ceea ce priveste produsele de curatenie si ingrijire personala, dupa unele scaderi, din 1998, pana in 2001, au avut loc, ulterior, cresteri, pana in 2005, mai importante la produsele universale de curatat – 141%, apoi la produsele pentru spalat vase – 35%, detergenti – 25%, pasta de dinti – 12% si sapun, numai patru procente in volum, dar aceasta si din cauza cresterii cererii pentru sapun lichid.
Este de remarcat ca, in cazul detergentilor, a scazut ponderea din totalul cumpararilor, la detergentii in ambalaje sub 450 grame, de la 65% in 1998, pana la 27% in 2005 si aceasta in favoarea cumpararii de detergenti in ambalaje de peste 1,5 kilograme, in crestere de la 10% la 50%. Aceasta evolutie a corespuns cu cresterea vanzarilor de detergenti in marile magazine, de la 11% in 1998, pana la 58% in 2005.
GfK Romania este unul din cele mai mari institute de cercetare de piata din tara, cu o cifra de afaceri in 2005 de 2,46 milioane euro si face parte din grupul GfK, care este numarul cinci in lume, avand in anul trecut o cifra de afaceri de 935 milioane euro.
Sursa: GfK Romania, 06 iunie 2006