Angajati Un studiu al PricewaterhouseCoopers releva faptul ca multinationalele au cele mai ridicate costuri de personal

V-ati intrebat vreodata cum puteti masura cat mai exact costurile departamentului de resurse umane? Sau daca aceste cheltuieli se incadreaza in limitele “normale” ale domeniului de activitate? Un studiu al PwC arata ca, in medie, o companie din vestul Europei are un responsabil de resurse umane la fiecare 87 de angajati, iar in Europa Centrala si de Est, unul la fiecare 91 de angajati.




Ruxandra Stoian, director Human Resources Services la PricewaterhouseCoopers (PwC), spune ca, in general, costurile departamentului HR reprezinta aproximativ 0,3% din cheltuielile totale ale firmei, iar cele legate de capitalul uman se situeaza, in general, intre 20 si 50%, in functie de sectorul de activitate.
Pentru masurarea costurilor si a impactului departamentului HR in cadrul organizatiei exista o serie de indicatori, precum numarul de angajati cu norma intreaga din total organizatie raportat la numarul de angajati cu norma intreaga din departamentul HR. De asemenea, se iau in calcul costurile departamentului de resurse umane, ponderea cheltuielilor acestuia in totalul celor inregistrate de organizatie, precum si rata outsourcing-ului activitatilor de resurse umane.


Studiul PwC arata ca sectorul telecom si cel bancar, care au si cel mai mare numar de angajati in HR, au si cele mai mari costuri. Astfel, bancile au in medie un responsabil de resurse umane la fiecare 80 de angajati, iar sectorul de telecomunicatii, unul la fiecare 77 de angajati. Astfel, costurile legate de departamentul de resurse umane ajung in telecomunicatii la 1.236 de euro per angajat cu norma intreaga intr-un an. Ar fi de asteptat ca outsourcing-ul sa genereze costuri mai mici pentru aceste industrii. Surprinzator insa, sectorul telecomunicatiilor si cel bancar se afla si in fruntea acestui top, cu cele mai mari costuri venite din externalizarea acestor servicii. “Explicatia este ca angajatii din HR din aceste sectoare se concentreaza mai putin asupra sarcinilor administrative si mai mult asupra celor cu valoare adaugata”, spune Oana Munteanu, consultant la PwC. Studiul demonstreaza, deci, ca fiind falsa afirmatia mult mediatizata conform careia outsourcing-ul este un factor de reducere a costurilor.


Concret, in rentabilizarea departamentului de resurse umane printre factorii ce trebuie luati in considerare sunt costurile si eficienta recrutarii, costul demisiilor, trainingul si pastrarea talentelor.
Costul recrutarilor este usor de calculat daca procesul este externalizat. Cand insa aceasta optiune nu este agreata, calculul devine foarte dificil, nu din cauza angajatilor departamentului de resurse umane, care sunt responsabili cu acest lucru, ci al timpului pe care il petrec cei din top management in acest proces si care este aproape imposibil de masurat. Un alt aspect care trebuie luat in calcul este rata de refuzare a ofertelor, dupa parcurgerea mai multor etape ale procesului de recrutare, dar si durata procesului de recrutare.


Ruxandra Stoian spune ca mai special este costul demisiilor, care inglobeaza costul recrutarii unei persoane potential ocupante a functiei vacante, dar si un cost, mai dificil de estimat, de acoperire a sarcinilor postului vacant pe durata procesului de recrutare, deoarece, de cele mai multe ori, angajatul pleaca inainte ca inlocuitorul sau sa fie angajat. “Din pacate, tinem o evidenta mai clara a oamenilor care pleaca decat a eficientei procesului nostru de recrutare. Ne bazam pe “exit interviews” mult prea tarziu”, explica ea.


Cum dovedim ca o crestere a profitului companiei are legatura cu trainingul? Din asocierea cu anii trecuti a investitiilor in traininguri si a profitului obtinut. Cum se masoara atragerea si pastrarea talentelor? In principiu, ar trebui ca, anual, in topul celor mai performanti angajati sa regasim talentele identificate anterior.
De ce sa masuram insa capitalul uman? Specialistii spun ca acesta este singurul bun care se apreciaza, nu se depreciaza. Intr-o companie cu o cifra de afaceri de zece miliarde de euro, care activeaza in domeniul serviciilor, totalul cheltuielilor cu capitalul uman se ridica la trei miliarde de euro, restul costurilor fiind de sase miliarde si profitul de un miliard.


“Noi credem ca a privi capitalul uman ca resursa cea mai dinamica este o cale castigatoare, insa masuram aceasta resursa cu mult mai putina rigoare si energie decat celelalte cheltuieli din buget”, conchide Stoian.

Costurile departamentului de resurse umane

La nivel regional, costurile cele mai mari se intalnesc in Europa de Vest (774
de euro per angajat cu norma intreaga in decursul unui an).
La fiecare 1.000 de angajati, o companie din domeniul telecomunicatiilor cheltuieste 1.236.000 de euro cu departamentul de HR.