După 11 ani în compania Avon, timp în care a fost promovată la fiecare doi-trei ani, Angela Creţu pleacă la New York pentru a ocupa o importantă poziţie în boardul multinaţionalei.
Despre Angela Creţu s-ar putea spune că face cât trei manageri la un loc. Pentru că cele zece ţări pe care le coordona până la 1 iunie, când a fost promovată, au fost preluate de trei manageri. Însă nu-i place comparaţia, preferând un alt punct de vedere: „Eu o consider o oportunitate pentru ei, deoarece trei oameni pot beneficia de o deschidere la un alt mediu, la alte cunoştinţe. Practic, compania investeşte în a-şi crea noua generaţie de talente“, spune ea.
Şi, cu toate că cifrele arată că lasă în urma sa un business pe care mulţi alţi manageri nici măcar nu îl visează, spune că misiunea succesorilor săi nu e uşoară şi că presiunea la care va fi supus Răzvan Diratian, cel care va conduce operaţiunile din România şi Republica Moldova, nu este deloc mică.
Noua funcţie a Angelei Creţu este de vicepreşedinte business model innovation Avon la New York. Rolul său va fi acela de a transfera modelul de business aplicat în România la nivelul întregii corporaţii. Pentru că aici s-a reuşit cel mai bine modernizarea unei companii cu o tradiţie de 122 de ani.
„Avon trebuie să sufere o transformare, să se adreseze femeilor moderne, să le ofere cele mai bune servicii şi nu doar cel mai bun produs destinat frumuseţii. Asta se traduce prin acces rapid, care deja se face după cele mai noi tehnologii şi sunt umbrela inovaţiei: în România, businessul este 100% online. Mai mult, contăm foarte mult pe «social media» în a oferi accesul clientelor noastre nu numai la produse, ci şi la informaţie, la această comunitate pe care am construit-o“.
Concret, Avon îşi doreşte să livreze clientelor produsul mai repede decât retailul, din momentul apariţiei dorinţei de a cumpăra un anumit produs până la achiziţia propriu-zisă. Şi asta pentru că, spune ea, media de kilometri parcurşi la nivel naţional pentru a ajunge la un punct unde se poate face o alegere, un hipermarket, spre exemplu, este de 20 km.
Printr-un parteneriat cu Fan Courier, Avon livrează produsele, comandate prin sms, în maximum 30 de ore în orice punct din ţară. Acest lucru a contribuit semnificativ la cota de piaţă a Avon.
Inovaţia = indisciplină
„8 din 10 femei cumpără produse Avon“, spune Angela Creţu. „Este utopic să crezi că poţi creşte mai mult“, completează ea. Cu toate acestea, în primul semestru al anului, vânzările Avon au depăşit cifra bugetată în august 2008, înainte să se ştie prea multe despre criză. Cum? „A crescut numărul de tranzacţii per client. La parfumuri şi deodorante, avem o creştere mult peste nivelul anilor trecuţi. Nu am scăzut preţurile, dar am încercat să aducem cât mai multe produse noi: avem circa 20 de produse noi la fiecare trei săptămâni“.
Un semn că businessul Avon şi criza economică sunt în contratimp este şi faptul că salariile din organizaţie au crescut „peste rata inflaţiei“ fără să fie redus numărul de angajaţi, iar bugetul de advertising este nemodificat. De ce? „Tăierea acestor costuri este o politică defensivă care poate funcţiona pe termen lung. Ar funcţiona dacă era sigur că această criză ţine şase luni – un an. Or, aceasta nu este o criză care vine şi trece, este o criză care va redefini întreaga lume a afacerilor“, motivează ea.
Deşi sună poate prea abstract, spune că misiunea sa de a „duce Avon într-o nouă eră“ este măsurabilă „atât la nivel de cifră de afaceri pe următorii doi ani, cât şi ca proces, ca implementare a acestui nou model de business.“
Asul din mânecă: tinerii recrutaţi în organizaţie, pe a căror energie spune că nu ezită să mizeze. „Am primit premii de inovaţie datorită unor juniori de 22 şi 23 de ani“, argumentează ea, încurajând inovaţia, pe care, de cele mai multe ori, o asociază cu indisciplina.
Mulţi se plâng că nu găsesc talente în România. Mi se pare jenant, ca lider, să spui aşa ceva despre echipa ta. Înseamnă că îţi recunoşti propriul eşec.
Angela Creţu, vicepreşedinte business model innovation, Avon
20 de români sunt expaţi în diferite ţări Avon, ocupând poziţii de middle şi top management. „România este o pepinieră de talente”, consideră Creţu.
Avon România în cifre
9,4% este creşterea cifrei de afaceri a companiei Avon anul trecut – la 417,4 milioane de lei – profitul înregistrat fiind de 67,2 milioane de lei.
94% era notorietatea brandului Avon în România la nivelul anului trecut, faţă de 59% în anul 2000.
150.000 de reprezentanţi Avon numără acum în reţeaua companiei; aceştia sunt coordonaţi de aproape 6.000 de lideri, 5% dintre ei fiind bărbaţi.