gandesc chiar sa aduca la Cluj o linie de fabricatie. Ciprian Banciu (37 ani), fost actionar la o mica agentie de publicitate a prins din zbor o idee de la un prieten din Irlanda. „Mi-a sugerat sa importam chibrituri care se aprind de orice, ca in filmele americane”, povesteste Banciu, actionar si director executiv al firmei. Nu a „percutat” imediat, din cauza cheltuielilor de transport mari, dar la un an de la propunerea amicala s-a gandit sa foloseasca cutiile de chibrituri ca suport pentru reclama. Cum avea doar 5.000 de euro, s-a mai imprumutat si a atras in afacere si un prieten ziarist – Ovidiu Popa, care a contribuit si el cu 4.000 de euro. „Lucrand in presa, am avut tangente cu publicitatea si am considerat ca este un segment neexploatat si poate avea succes”, spune Popa, care se ocupa de partea de publicitate a afacerii.Ideea era, dar furnizorul lipsea, asa ca au cautat pe Internet companiile producatoare. Asa au gasit partenerul din Cehia, satisfacator pentru reclame din punctul de vedere al calitatii policromice. In afara de calitatea tiparului (facut tot in Cehia), chibriturile importate fac parte din categoria „safety matches”: nu sunt toxice, nu lasa jar, se aprind toate, nu arunca „schije” si sunt facute dintr-un lemn special – Aspen. De aici a venit si sloganul firmei: „Noi chiar ardem”.Primul client a fost distribuitorul de componente electronice Telezimex, care a lansat o comanda de publicitate pe 400.000 de cutii de chibrituri. Un alt client important, care avea sa aduca in Match Point si cel de-al treilea actionar, a fost producatorul clujean de ambalaje Rondocarton. Dupa ce compania a ajuns client de publicitate, directorul de atunci al Rondocarton, Mircea Popescu, a fost prins de „teoria chibritului” si a capitalizat firma, devenind in acelasi timp actionar, fara a se implica efectiv in afacere. Companiile au inceput timid sa incerce noul tip de reclama. „Pot vorbi despre o inertie a pietei. Agentiile se lasa mai greu convinse, fata de mediile traditionale – TV, radio, presa”, spune Ovidiu Popa. Totusi, mica firma a reusit sa atraga peste 30 de clienti de publicitate, de la presa (Evenimentul zilei, Monitorul de Cluj) la ONG-uri (Institutul European de Sanatate a Reproducerii) si in opt luni a incasat din publicitate 20.000 de euro, iar pentru acest an estimeaza un venit de 50.000 de euro.”Avantajul publicitatii pe chibrituri este dat de vizibilitate si de costurile mici. O cutie are cam 40 de bete, ceea ce inseamna cel putin tot atatea vizualizari, iar costul la o mie de expuneri este foarte mic”, spune Ovidiu Popa. In plus, spune el, dupa televiziune si radioul public, este singurul mediu care ajunge si la sate. Tarifele se calculeaza la mia de cutii si variaza intre 5,4 euro – trei milioane de cutii tiparite si zece euro pentru 62.000 de cutii.Publicitatea pe cutiile de chibrituri are nevoie de un design mai special, dat fiind spatiul redus de expunere, astfel ca Match Point a devenit, la randul ei, client al buticului de creatie local Agentura, care concepe si adapteaza reclamele. De la cutiile clasice la chibrituri care ard opt minutePiata distributiei de chibrituri este estimata la patru-cinci milioane de euro, iar produsele sunt mult mai variate decat chibriturile cu care ne-am obisnuit. Match Point a inceput sa import chibrituri standard, care raman baza afacerii, dar acum are in portofoliu cateva produse „specializate”. Chibriturile „superlong”, de zece centimetri, sunt folosite pentru aprinderea semineului sau a lumanarilor „de atmosfera”. Chibriturile de menaj, mai mari („The Key”), sunt cunoscute de dinainte de 1989, iar Match Point este distribuitor unic in Romania. Un produs insolit sunt chibriturile „barbecue”, care ard nu mai putin de sapte-opt minute. Cutiile personalizate in forma de casute, cilindrice sau cu alte profile sunt facute dupa preferintele clientilor publicitari, iar firma clujeana se gandeste sa livreze chiar chibrituri… la borcan.Inceputa ca o afacere de publicitate, teoria chibritului a prins si la retelele de magazine: Billa, Metro, Artima sunt doar cateva din lanturile de magazine care vand chibriturile cu publicitate ale clujenilor. Match Point a angajat deja un reprezentant de vanzari si a investit in masini de transport. Mai mult, vrea sa aduca o linie de productie in Cluj. si pentru ca totul a plecat de la celebrele chibrituri americane care se aprind de orice se gandesc si la aceasta directie.
publicitatea pe chibrituri se vinde la Mia de cutii
Tipuri de chibrituri:
· Standard, cele mai folosite ca suport pentru publicitate
· Chibrituri menaj „The Key”, cu 240 de bete, mai mari decat cele obisnuite
· Superlong, cu 15 bete de 10 cm, pentru aprinderea semineului sau a lumanarilor
· Personalizate, in diverse forme (casute, cilindru, la borcan etc)
· Barbecue, care ard sapte-opt minute, folosite la gratare
Tarife de publicitate: intre 7 si 10 euro la o mie de cutii, pentru un tiraj intre 62 si 500.000 de cutii. Tarifele scad in functie de tiraj.
Principalii clienti de publicitate si numar cutii
Paloma, Espanol: 1.500.000
Vitacom: 1.500.000
Carion si Poligrupo: 1.000.000
PC Net: 500.000
Telezimex: 400.000
Mol: 300.000
Agressione: 300.000
Rondocarton: 300.000
Alti clienti: Evenimentul Zilei, Monitorul de Cluj, Napochim, Artima, Organizatii neguvernamentale
Clienti distribuitori: Metro, Billa, Artima, Unives’All, CBA, Vel Pitar, benzinarii Mol etc.
Match Point In cifre
Investitie initiala: 15.000 euro
Numar angajati: 3
Import lunar: 35.000 euro
Cifra de afaceri (2003): 145.000 euro
Profit (primele sase luni): 15.000 euro
Incasari publicitate (lunar): 2.500-3.000 euro
Incasari publicitate (estimare 2004): 40-50.000 euro
Costul unui tir de cutii de chibrituri: 25-28.000 euro