China a decis să facă un pas decisiv și să dezvolte primul avion de pasageri chinez destinat curselor pe distanţe medii. Acest proiect a fost salutat de preşedintele Xi Jinping, ca o concretizare a eforturilor ţării către autosuficienţă, aprobarea de siguranţă fiind acordată, joi, unui avion care îşi propune să concureze marii constructori occidentali de aeronave.
Prima aeronavă C919, concepută pentru a concura cu modelele populare cu o singură punte produse de Airbus şi Boeing, va fi livrată până la sfârşitul anului, a relatat agenţia de ştiri Xinhua. Vestea a venit la o zi după ce pe reţelele de socializare au fost postate fotografiile de la o ceremonie de certificare a siguranţei pentru avion.
Xi a spus că proiectul emblematic ”va accelera construcţia unei centru major de producţie”, subliniind în acelaşi timp că China va pune siguranţa pe primul loc, a scris Xinhua, conform Reuters.
China va putea concura în viitor duopolul actual Boeing-Airbus
Xi s-a întâlnit cu o delegaţie a dezvoltatorilor avionului în Sala Mare a Poporului, iar Xinhua l-a citat spunându-le că sunt pilonii şi eroii poporului.
Rămâne neclar când va putea fi certificat avionul de către Statele Unite sau Europa, deschizând calea vânzărilor pe majoritatea pieţelor străine, dar analiştii din industrie spun că va dura până la un deceniu până când China va putea concura serios duopolul actual Boeing-Airbus.
Totuşi, prima certificare a unui avion cu reacţie non-occidental, în epoca modernă, stabileşte ferm China ca principalul viitor concurent al celor doi producători occidentali.
Aeronava C919 are 168 de locuri
Analiştii au privit eforturile Chinei de a-şi dezvolta propria industrie de avioane comerciale ca o reflectare a obiectivelor pe termen mai lung în dezvoltarea autosuficienţei în tehnologie şi ca un efort de a stârni patriotismul în conformitate cu ”Visul Chinei” al lui Xi.
Declaraţiile lui Xi vineri au venit cu o zi înainte de Ziua Naţională a Chinei şi au reprezentat o oportunitate de a deplasa atenţia de la o economie care încetineşte, o scădere a yuanului chinez şi nemulţumirea publicp faţă de restricţiile Chinei privind Covid-19.
Dezvoltat de Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), aeronava C919, cu 168 de locuri, îşi propune să concureze pe cel mai aglomerat segment al pieţei avioanelor, cu Airbus A320neo şi Boeing 737 MAX.
Companiile aeriene chineze reprezintă aproximativ un sfert din piaţă. Iniţial, avionul chinez trebuia să intre în exploatare în 2016, dar a fost afectat de o serie de întârzieri de dezvoltare.
Airbus şi Boeing au transmis felicitări pe reţelele de socializare.
Companie aeriană care va primi aeronava va fi China Eastern
Un material video transmis de agenţia Xinhua a arătat o cabină funcţională, cu şiruri de şase locuri, separate de un singur culoar în două grupuri de câte trei, replicând aspectul unui Airbus A320 sau Boeing 737: categoria în care C919 îşi propune să concureze.
Reporterul TV al agenţiei a spus că se simte ”spaţios şi luminos”.
Prima companie aeriană care va primi aeronava va fi China Eastern, a informat presa de stat.
O încercare anterioară de a imita Boeing 707 cu Shanghai Y-10 a eşuat în anii 1970, din cauza unui design învechit, şi nu a depăşit niciodată stadiul de prototip.
Cel mai recent avion regional al Chinei, ARJ21, a înregistrat o creştere lentă a producţiei şi nu a fost certificat în afara Chinei. Deşi C919 este asamblat în China, se bazează în mare măsură pe componente occidentale, inclusiv motoare şi avionică, de la companii precum GE, Safran şi Honeywell International.