Acum, chinezii au început să investească masiv exact în inima celei mai bogate țări arabe: Emiratele Arabe Unite. Mai precis, Dubai.
Astfel, un titlu din presa locală de limbă engleză arată că rolul cheie al recuperării economice din Dubai este deținut de China.
De ce? Păi să vedem…
Când nivelul investițiilor din Dubai a scăzut, China investește tot mai mult în Dubai, de la turism la imobiliare din segmentul high-end.
Dacă firmele din America sau Marea Britanie preferă să închirieze spațiile de birouri pentru reprezentanțele din Dubai, firmele chinezești nu stau la discuții: cumpără spațiile, deși prețurile nu sunt mici. Și nu este vorba de spații izolate. Chinezii cumpără etaje întregi sau chiar clădirea cu totul.
Motivul pentru care chinezii se instalează în Dubai este unul cât se poate de simplu: din clădirile înalte din Dubai, Africa se vede mai bine.
Și acum, o cifră care să vă descrețească un pic frunțile: în ziua de 14 februarie, când e Anul Nou chinezesc, 80% din Burj al Arab, cel mai de lux hotel din lume, era ocupat de chinezi.
Chinezii, stăpâni la greci
Compania de stat chineză COSCO a semnat un acord pe 35 de ani pentru închirierea facilităților celui mai mare port european de pasageri, Pireu. Promisiunea chinezilor? Până în 2015, portul va putea prelua 3,7 milioane de containere anual, față de 800.000 în prezent. În plus, băncile chineze au pus la dispoziția companiilor maritime elene 267,8 milioane USD pentru achiziționarea de noi nave. Cu o condiție: vapoarele să fie fabricate în China. Premierul Wen Jiabao a promis și un fond de cinci miliarde de dolari, destinat companiilor din Grecia, pentru investiții.
Frate cu Beijingul, până trecem criza
Departe de a fi doar ajutoare dezinteresate, investițiile chineze în statele europene sunt menite să sprijine intrarea produselor chineze în Europa, dar și să asigure autorităților de la Beijing un sprijin în cadrul conferințelor mondiale care au pe agendă politici de mediu, economice sau militare. Conform Newsweek, și alte state tânjesc după ajutorul chinez: Belgia a tras nădejde că Geely va cumpăra fabrica Opel din Antwerp, după cum reprezentanți români, polonezi, unguri, sârbi și bulgari bat tot mai des la porțile guvernului chinez solicitând investiții. Deși Germania și Franța nu văd cu ochi buni implicarea Chinei în soluționarea crizei din Europa, echilibrul temporar pe care banii „noului bancher european“ l-ar putea asigura monedei euro, după modelul american, fac ca guvernele acestor state să accepte tacit ajutorul Chinei.
…și la unguri
China ar putea să construiască o bază aeriană la unguri în valoare de 100 de miliarde de forinți, echivalentul a 372,5 milioane de euro. Asta pe lângă împrumut de un miliard de euro, prin cumpărarea de obligațiuni emise de guvernul de la Budapesta.
Chinezii sunt foarte interesați de aeroport, care va fi realizat pe bazele unui fost aeroport militar din Vestul Ungariei (lângă localitățile Vát și Porpác). Aerportul este unul dintre proiectele strategice ale Chinei din zona noastră, însă nu a fost semnat deocamdată niciun acord.
Chinezul împrumută mai mult decât Banca Mondială
Două bănci de stat chineze, China Development Bank şi China Export-Import Bank, au acordat credite de 110 miliarde de dolari unor ţări în curs de dezvoltare în 2009 şi 2010, potrivit calculelor publicaţiei.
La rândul său, Banca Mondială a finanţat proiecte în valoare de 100,3 miliarde de dolari între jumătatea lui 2008 şi jumătatea lui 2010, o sumă neobişnuit de mare pentru această instituţie, acordată datorită dorinţei sale de a contrabalansa efectele crizei financiare.
În condiţiile în care băncile din ţările dezvoltate sufereau din cauza lipsei lichidităţilor, China a semnat acorduri cu ţări producătoare pentru a finanţa exploatarea petrolului sau a altor resurse naturale.
Acum citiți și Investiţii chineze cu sos dulce-acrişor