Ar trebui fie să le aplicăm taxe, fie să le interzicem

China produce vehicule electrice ieftine. Arvind Srinivasan, care a cumpărat recent un vehicul electric cu prețul sub 25.000 de dolari, se simte frustrat.

”Ca și consumator, aș cumpăra un vehicul electric chinezesc, fără doar și poate”, spune el. „Dar, ca persoană căreia îi pasă de țară, din această perspectivă, simt că nu ar trebui să cumpărăm mașini chinezești. Ar trebui fie să le aplicăm taxe, fie să le interzicem”, spune el.

Tarifele mai mari și interdicțiile totale sunt posibilități reale.

Asta pentru că vehiculele electrice chinezești ieftine ar putea fi un mare deranj pentru un sector-cheie al economiei americane: producția de automobile.

În plus, strategia climatică a administrației Biden, care înseamnă vehicule electrice mai ieftine, acordă prioritate locurilor de muncă din SUA, potrivit Npr.org.

Clima, securitatea națională, locurile de muncă americane: Acesta este motivul pentru care Srinivasan are o mare dilemă, deși nu este un fan al marilor companii auto.

„La un moment dat, dacă nu sprijinim producătorii de automobile din SUA, producătorii de automobile chinezi vor intra în SUA și ne vor spulbera”, spune el. „Vom fi dependenți de China pentru vehiculele lor electrice ieftine. Și nu cred că acest lucru este durabil pentru țară, pe termen lung”, afirmă el.

Ar putea suna paradoxal, dar acum, în SUA, SUV-urile electrice de lux — considerate ”filet mignon-ul” lumii auto, se vând destul de bine. Nu și mașinile mici, mai ieftine.

Prețurile VE au scăzut cu aproximativ 10% față de anul trecut

Srinivasan, care dorea o mașină electrică mai mică pentru a economisi benzină, a găsit o opțiune. După ce a analizat cu atenție ofertele noi și second-car, a achiziționat un Chevy Bolt  cu doar 23.500 USD după un credit fiscal.

Vehiculele mai mari poartă etichete cu prețuri mai mari. Pe măsură ce companiile investesc miliarde de dolari în fabricarea de vehicule electrice, încearcă să compenseze acele cheltuieli uriașe. Așadar, deși prețurile vehiculelor electrice au scăzut cu aproximativ 10% față de anul trecut, în prezent au un preț mediu de aproximativ 54.000 de dolari.

Volvo pregătește marea lovitură

Companiile spun că lucrează la opțiuni mai ieftine. Ford are o echipă „skunkworks” care se ocupă de proiect; GM s-a angajat să aducă înapoi Bolt-ul cu o baterie nouă; Stellantis a spus că un EV profitabil de 25.000 USD este cheia. Tesla, liderul incontestabil al pieței pentru vehicule electrice, spune că va aduce pe piață un model mai ieftin până anul viitor.

Dar nu au mult timp de pierdut. Volvo, producătorul suedez de mașini deținut de o companie chineză, intenționează să vândă un vehicul electric de fabricație chinezească în SUA chiar începând cu această vară, la un preț de pornire relativ prietenos cu bugetul, de sub 35.000 de dolari.

volvo electric
SURSĂ FOTO: Dreamstime

O mașină „impresionantă” la doar 10.000 USD?

Între timp, vehiculele electrice chinezești ieftine – foarte ieftine – proliferează. BYD Seagull costă doar 10.000 de dolari în China.

Mașinile de fabricație chinezească nu erau deloc atrăgătoare. Economistul Sue Helper, care a petrecut zeci de ani urmărind globalizarea și producția de automobile, își amintește că a văzut în urmă cu câțiva ani vehicule BYD care erau „îngrozitoare”.

Dar acum a luat un Seagull despre care spune că este ”impresionant”. Mașina ar costa mai mult de 10.000 de dolari în SUA, având în vedere că ar trebui modificată pentru a îndeplini standardele de siguranță din SUA.

De fapt, prețul s-ar putea dubla prețul cu taxa de 27,5%.

De ce nu se vând VE chinezești ieftine în SUA?

Preocupările de securitate națională și protecționismul de modă veche au ținut aceste mașini departe de SUA. Cel puțin până acum.

Când președintele, Donald Trump a impus un tarif mai mare pentru vehiculele de fabricație chineză, administrația Biden l-a extins și ar putea crește.

Anul acesta, Departamentul de Comerț al SUA a lansat o investigație pentru a stabili dacă funcțiile de navigare și comunicație ale vehiculelor din China ar putea spiona americanii.

Ancheta departamentului ar putea duce la interzicerea anumitor vehicule de fabricație chinezească. Senatorul Josh Hawley a propus majorarea tarifelor pentru vehiculele chinezești, în timp ce senatorul Sherrod Brown a propus o interdicție totală.