De aproape un secol, Marina SUA îi învață pe aviatorii începători cum să aterizeze pe un mic aerodrom plutitor într-o noapte întunecată în mijlocul oceanului, scrie NationalInterest.
În schimb, pentru Marina Chinei, lucrurile stau complet diferit. Aeronavele Forțelor Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare au fost aproape o forță terestră. Și asta pentru că primul portavion ajuns în China, în urmă cu doar câțiva ani, era un model sovietic depășit.
Dar cel de-al doilea portavion din China, unul produs intern, tocmai s-a alăturat flotei, iar alte câteva sunt pe drum. Asta înseamnă că e nevoie de mai mulți aviatori antrenați și de aeronave potrivite pentru a-i pregăti.
Potrivit presei chineze, avionul de antrenament JL-9 Mountain Eagle va fi modificat pentru a opera în portavioane.
JL-9 supersonic, cu două locuri, a fost folosit de forțele aeriene din 2014 pentru a instrui piloți pentru operarea avioanelor avansate, cum ar fi avioanele de luptă Su-27, Su-30MKK și J-10. Descinde din JJ-7, el însuși descendent din sovieticul MiG-21. JL-9 este, de asemenea, exportat ca avion de atac ușor FTC-200G.
„După ce a fost deja livrat Marinei chineze, versiunea navală a JL-9 pregătește acum piloți de portavioane pe aerodromuri terestre, dar China încă nu are un avion de antrenament care să poată decola și ateriza pe un transportator real”, scrie Global Times.
În timp ce avioanele terestre și de luptă sunt oarecum similare, motiv pentru care Forțele Aeriene și Marina SUA pot zbura pe versiuni personalizate ale aeronavei F-35, – avioanele de transport au cerințe specifice, cum ar fi trenul de aterizare mai robust. JL-9 Mountain Eagle ar putea necesita modificări substanțiale ale cadrului și motorului său, a menționat presa chineză.
Mass-media mai spune că JL-9 ar putea avea concurență pentru pregătirea transportatorilor. „Un competitor puternic al JL-9 Mountain Eagle cu un singur motor este JL-10 Falcon bimotor, care are un sistem avionic mai avansat și performanțe aerodinamice mai bune”.
Un singur portavion, așa cum are Rusia, este o noutate. Dar China poate construi patru sau mai multe portavioane, care vor necesita infrastructură și echipamente, cum ar fi avioane de antrenament pentru transportatori.