Cele mai plăcute experiențe de călătorie pe care le-a avut Ovidiu Andrei (36 de ani), de profesie programator, au fost Beijing (China) și Tokyo (Japonia). Aceste destinații figurau pe lista lui încă din anii studenției, iar ideea de a face un credit special pentru vacanțe nu i s-a părut „una exagerată“: fiecare a necesitat un buget de aproximativ 2.500 de euro. Vacanțele în cele două țări nu sunt foarte accesate astăzi de către turiștii români. Însă, cei care ajung acolo spun întotdeauna că se vor întoarce. „China și Japonia au devenit destinații din ce în ce mai căutate. Aproximativ o sută de grupuri de români vizitează anual China și 12-15 grupuri merg în Japonia, atrași de cultură, istorie și obiceiuri, de stilul arhitectural și gastronomie. Este destul de anevoioasă obținerea vizelor pentru turiștii români, în condițiile în care Ambasada Chinei îi cheamă personal pentru această procedură și mulți dintre ei nu sunt din București“, spune Alin Burcea, președintele ANAT. Pentru Japonia, românii nu au nevoie de viză, ci de un pașaport valabil cu cel puțin șase luni înainte de momentul întoarcerii în țară.
China, una dintre cele mai vechi civilizații
Sfat. Cel mai bine este să descoperi China primăvara și toamna. „China este o țară mare, iar climatul diferă foarte mult. În zilele în care Beijingul se congelează la minus 30 de grade Celsius, în Yunnan, Guangdong sau Hong Kong pot fi și 25 de grade Celsius“, punctează Dragoș Horhocea, director general al Agetur. Și încă un amănunt: „să nu călătorești în timpul sărbătorilor naționale“, punctează Daniela Shah, coproprietar Eturia.
Buget. Între 2.000 și 3.000 de euro. Sau chiar mai mult, în funcție de dorințele fiecărui turist. „China s-a modernizat rapid, reușind să atragă din ce în ce mai mulți turiști. Orașul Interzis, Marele Zid Chinezesc, luptătorii din teracotă din Xi’an și magnificul Munte Kailas, sunt doar o parte din minunile pe care le are de oferit lumii. O călătorie de 16 zile în China, cu grup organizat, poate ajunge la aproximativ 2.000 euro“, punctează Dragoș Horhocea, director general al Agetur. În acest preț sunt incluse biletele de avion, cazarea, două mese pe zi, însoțitor român din partea agenției, ghid local vorbitor de limba romană. Dacă suma acoperă toate intrările la obiective, un turist ar trebui să aibă la el, în plus, între 500 și 700 de euro pentru o serie de alte cheltuieli care ar putea să apară. Cu o paranteză: biletul de intrare la Muzeul Palatului (Orașul Interzis), de exemplu, costă aproximativ 60 yuani (9 dolari).
Moneda națională este yuanul, numit și „renminbi“ – adică, „banii poporului“, o denumire provenind din vremea Revoluțiilor lui Mao. „Există bancomate peste tot, însă dacă turiștii doresc să vină cu cash, de preferat este să fie dolari. Se pot schimba și euro, dar, de obicei, la rate nefavorabile“, explică Dragoș Horhocea.
Extracosturi. Masa la un restaurant de clasă medie este în jur de 25 yuani (4 dolari), în timp ce la un restaurant tradițional de lux poate ajunge și la câteva sute de dolari de persoană. „Transportul public este compus din trenuri urbane, rețele de autobuz locale, servicii de taximetrie. Tarifele încep de la 3 yuani și pot ajunge la 300-500 yuani pe zi pentru plimbările cu taxiul“, mai spune Horhocea.
Japonia, între cele mai populate destinații turistice
Sfat. Cele mai bune perioade pentru vacanță sunt martie-aprilie și septembrie-octombrie deoarece, începând cu sfârșitul lunii mai și sfârșind cu jumătatea lunii iulie, sezonul ploios lovește Japonia.
Buget. O călătorie în Japonia, cu un grup organizat, ajunge, ca și în cazul unei destinații din China, în jurul sumei de 2.000 – 3.000 euro (bilete de avion, cazare, două mese pe zi, însoțitor român din partea agenției, ghid local vorbitor de limba romană), foarte solicitate fiind cele care au câteva zile în Tokyo, cel mai mare oraș, cu circa 29,5 milioane de locuitori. Yenul este moneda națională a Japoniei. În această țară, cardurile străine nu funcționează decât la filialele băncilor străine, la poștă sau la magazinele 7 Eleven. Casele de schimb valutar sunt foarte rare, majoritatea fiind în aeroporturi și nu în orașe. Cei care vor să aibă și bani cash, este de preferat să fie dolari.
Extracosturi. O masă la un restaurant în Japonia costă aproximativ 15 dolari pe zi. Toate restaurantele oferă „din partea casei“, apă sau ceai verde cu gheaţă, multe dintre ele făcând acest lucru şi cu orezul, nelipsit de la orice masă. Şi încă un lucru, deloc de ignorat: în Japonia nu există noţiunea de bacşiş, aşa ceva este socotit o insultă gravă. „Odată cu felurile de mâncare comandate, chelnerul îţi aşază pe masă şi nota de plată, pe care o achiţi la plecare la casă, unde primeşti restul până la ultimul yen. Daca nu-ți permiți să mănânci zilnic la restaurant, poți cumpăra din orice supermaket un «benten box» (500 yeni), o cutie ce conține un prânz decent gata preparat“, detaliază Dragoș Horhocea.
În Japonia, cel mai frecvent mod de a călători este cu trenul, JR (Japan Railways) reprezentând o rețea complexă de cale ferată. „JR Pass“ este un bilet de tren destinat vizitatorilor străini, care nu se vinde în Japonia și trebuie neapărat achiziționat din străinătate. De fapt, se achiziționează în România un Exchange Order, care este valabil trei luni de la data achiziționării. Prețul pentru un abonament de șapte zile este de 37.800 yeni (360 de dolari).
Cât de mult vor crește solicitările pentru aceste țări, rămâne de văzut. Un lucru este clar, însă: în timp ce unele agenții au avut de trei ori mai multe solicitări pentru Japonia, de exemplu (cum este cazul Eturia), altele iau în calcul creșteri importante pentru anul viitor.
Maria Goicea, director de marketing Cocktail Holidays: ”Turiștii care merg în astfel de excursii sunt oameni cu venituri peste medie. Pentru cheltuieli suplimentare, este destul de complicat să fac o recomandare. Totuși, pentru cineva care vrea să facă shopping la destinație, probabil că un buget de 1.000 de euro este potrivit. Astăzi, există o cerere constantă pentru aceste destinații. De asemenea, pentru cei care preferă o vacanță organizată, marele avantaj al excursiilor de grup îl reprezintă prețul, care poate să fie cu aproximativ 500 euro mai mic față de o excursie individuală. Totodată, ca turist individual, există riscul să îți pierzi vremea rătăcind în căutarea obiectivelor turistice”.