Sâmbătă, oficiali de rang înalt din China și Uniunea Europeană au anunțat că au convenit să demareze discuțiile privind planurile de a impune tarife suplimentare asupra vehiculelor electrice (EV) produse în China, care sunt importate pe piața europeană.
China și UE discută despre mașinile electrice
Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a comunicat că a fost informat de către comisarul UE Valdis Dombrovskis despre planurile de inițiere a negocierilor concrete privind tarifele cu China.
Această confirmare vine în urma declarației Ministerului chinez al Comerțului, conform căreia Wang Wentao, ministrul său, și vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, au convenit să înceapă consultări cu privire la investigația antidumping a UE asupra vehiculelor electrice chineze.
”Acest lucru este nou şi surprinzător, deoarece nu a fost posibil să se intre într-un calendar concret de negocieri în ultimele săptămâni”, a declarat Habeck la Shanghai.
Acesta a spus că este un prim pas şi că vor fi necesare multe altele: ”Suntem departe de final, dar cel puţin, este un prim pas care nu era posibil înainte.”
Ministrul a precizat că uşa Uniunii Europene este deschisă pentru discuţii cu privire la tarifele UE aplicate exporturilor chineze.
”Ceea ce le-am sugerat astăzi partenerilor mei chinezi este că uşile sunt deschise pentru discuţii şi sper că acest mesaj a fost auzit”, a spus el în prima sa declaraţie la Shanghai, după întâlnirile cu oficialii chinezi la Beijing.
Taxe mari asupra importurilor de vehicule electrice (EV) produse în China
Vizita lui Habeck marchează prima întâlnire a unui oficial european de rang înalt în China de la propunerea Bruxelles-ului de impunere a unor tarife semnificative asupra importurilor de vehicule electrice (EV) produse în China, în scopul contracarării subvențiilor considerate excesive de către UE.
Habeck a subliniat importanța unui dialog între UE și China în privința aspectelor tarifare, înainte ca aceste taxe să intre în vigoare în noiembrie, exprimând convingerea sa în favorul piețelor deschise, dar cu condiții de concurență echitabile.
„Nu putem accepta subvenții care sunt dovedite că amplifică avantajele de export ale companiilor,” a declarat ministrul.
O altă sursă de tensiune între Beijing și Berlin o constituie sprijinul Chinei pentru Rusia în conflictul din Ucraina.
Habeck a remarcat că comerțul chinez cu Rusia a înregistrat o creștere de peste 40% anul trecut și a transmis oficialilor chinezi că aceasta afectează relația economică bilaterală.
”Eludarea sancţiunilor impuse Rusiei nu este acceptabilă”, a spus el, adăugând că bunurile tehnice produse în Europa nu ar trebui să ajungă pe câmpul de luptă prin alte ţări.
Tarifele se vor aplica din 4 iulie
UE va aplica tarife provizorii, cu o valoare de până la 38,1%, pentru vehiculele electrice chinezești importate începând cu 4 iulie. Investigarea va continua până pe 2 noiembrie, dată la care ar putea fi introduse taxe definitive, de obicei valabile pentru o perioadă de cinci ani.
”Acest lucru deschide o fază în care negocierile sunt posibile, discuţiile sunt importante şi este nevoie de dialog”, a spus Habeck.
Habeck le-a explicat oficialilor chinezi la Beijing că tarifele propuse de UE pentru mărfurile chineze nu sunt o „pedeapsă”.
”Este important să înţelegem că acestea nu sunt tarife punitive”, a spus el în prima sesiune plenară a unui dialog privind schimbările climatice.
El a menționat că țări precum SUA, Brazilia și Turcia au aplicat tarife punitive, dar nu și UE: ”Europa face lucrurile diferit.”.
Ce spune Zheng Shanjie, preşedintele Comisiei Naţionale de Dezvoltare şi Reformă din China
Habeck a explicat că Comisia Europeană a efectuat o analiză detaliată timp de nouă luni pentru a determina dacă companiile chineze au beneficiat în mod inechitabil de subvenții. El a subliniat că orice măsură de taxă compensatorie rezultată din ancheta UE nu este o pedeapsă, ci are rolul de a compensa avantajele acordate companiilor chineze de către Beijing.
În replică, Zheng Shanjie, președintele Comisiei Naționale de Dezvoltare și Reformă din China, a afirmat că vor face tot posibilul pentru a proteja companiile chineze. El a adăugat că taxele propuse de UE pentru vehiculele electrice fabricate în China ar afecta ambele părți. Zheng i-a transmis lui Habeck că speră ca Germania să dea tonul în UE și să adopte măsurile adecvate. De asemenea, el a respins acuzațiile de subvenții neloiale, susținând că dezvoltarea industriei energetice a Chinei a fost rezultatul competiției intense în tehnologie, piață și lanțuri de aprovizionare.
„Creșterea industriei este rezultatul competiției, nu al subvențiilor, cu atât mai puțin al competiției neloiale,” a explicat Zheng în timpul întâlnirii.
După întrevederea cu Zheng, Habeck a discutat despre tarife cu ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, într-o conferință video sâmbătă seara, în care au participat și comisarul UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis.