Piaţa de e-commerce din China ar urma să treacă în faţa celei din SUA în acest an, pentru a deveni cea mai mare din lume, în funcţie de cheltuielile totale ale consumatorilor, potrivit unui raport al firmei de consultanţă Bain & Company, dat, miercuri, publicităţii.
Această modificare a obiceiurilor de cumpărare vine într-un moment în care aproape jumătate din populaţia de 1,3 miliarde de locuitori a Chinei are acces direct la Internet, iar din acest număr aproape 80% deţin smartphone-uri sau tablete.
Potrivit raportului Bain & Company, piaţa de e-commerce din China a înregistrat un ritm mediu de creştere de 71% între 2009 şi 2012, faţă de 13%, în SUA, iar mărimea totală a pieţei de e-commerce din China ar urma să ajungă în 2015 la 3.300 de miliarde de yuani (539,07 miliarde de dolari). Raportul adaugă că, în 2012, cheltuielile online ale consumatorilor chinezi s-au cifrat la 212,4 miliarde de dolari, comparativ cu 228,7 miliarde de dolari în SUA.
Companiile chineze cu puncte de distribuţie cu amănuntul au fost nevoite să-şi modifice strategiile de vânzări pentru a putea concura cu rivalii online care ameninţă să-i devanseze pe o piaţă din ce în ce mai competitivă, dominată de firme de e-commerce, precum Alibaba Group şi 360Buy Jingdong.
"Este o modificare masivă. Înseamnă că trebuie să fii pe web, indiferent dacă îţi place sau nu", a declarat Serge Hoffmann, unul dintre autorii raportului.
Deşi vânzările online sunt responsabile pentru o parte mică din veniturile totale ale companiilor, ritmul de creştere a vânzărilor online este mult mai mare decât cel înregistrat de vânzările offline. De exemplu, veniturile înregistrate în primul semestru de firma Haier Electronics Group de pe urma vânzărilor online au crescut cu 500%, în timp ce veniturile totale ale firmei au crescut cu 10,2%.
În scurt timp, companiile de retail ar putea fi nevoite să ia o decizie în a-şi închide magazinele fizice, pentru a reduce costurile, în speranţa că clienţii se vor îndrepta spre magazinele online, a apreciat Nicholas Studholme-Wilson, analist la Sun Hung Kai Financial.
"Proliferarea dispozitivelor inteligente înseamnă că toată lumea este conectată tot timpul şi acesta este unul din factorii care stau la baza creşterii", a declarat Studholme-Wilson.
"O altă problemă este că, în China, comerţul cu amănuntul este scump, din cauza costurilor cu terenul şi cu mâna de lucru, în timp ce este foarte uşor să înfiinţezi un magazin online şi să-ţi reduci costurile", a adăugat Studholme – Wilson.
Firma Alibaba, al cărei website se situează pe locul 10 la nivel mondial în topul celor mai vizitate pagini de Internet, prognozează că în 10 ani e-commerce-ul va fi responsabil pentru jumătate din totalul vânzărilor cu amănuntul din China, faţă de 6% în prezent.
Cu toate acestea, un obstacol major care stă în calea dezvoltării pieţei de e-commerce din China este logistica. În prezent, firma Alibaba lucrează cu o serie de firme chineze de logistică pentru a îmbunătăţi infrastructura şi reţeaua de livrare.
Sursa: Agerpres