Importatorii chinezi de gaze naturale lichefiate (GNL) vor sta departe de piața spot în această iarnă, în condițiile în care creșterea cererii a ajuns la cel mai scăzut nivel din 2002 încoace, ceea ce înseamnă că principalul importator mondial de combustibil va evita probabil să concureze pentru aprovizionare cu Europa afectată de criză.
Această cerere redusă înseamnă că, în acest an, China ar trebui să cedeze titlul de principal importator Japoniei, ceea ce ar reduce presiunea pe piața mondială și ar oferi o ușurare atât de necesară Europei, care este în căutare de furnizori după ce Rusia, principalul furnizor, a redus fluxurile de gaze naturale prin gazoducte pe fondul crizei din Ucraina.
Importurile Chinei, primul declin din 2006
Se așteaptă ca importurile totale de GNL ale Chinei să înregistreze primul declin anual major din 2006 încoace, estimările companiilor de consultanță JLC, ICIS și Rystad Energy variind între 65 și 67 de milioane de tone. Această cifră ar reprezenta o scădere de la un nivel record de 78,9 milioane de tone în 2021, potrivit datelor Administrației Generale a Vămilor din China.
Livrările din al patrulea trimestru ar putea scădea cu o cincime față de anul precedent, la 22,4 miliarde de metri cubi, sau 16,4 milioane de tone, potrivit estimărilor analistului Ricki Wang de la JLC.
Distribuitorii independenți de gaze ENN Group și JOVO Energy intenționează să își reducă importurile de GNL, au declarat surse din cadrul companiei. ENN și compania de stat Sinochem sunt așteptate să continue să devieze încărcături la termen către Europa sau alți cumpărători din nordul Asiei, potrivit a patru traderi care participă pe piață.
„Practic, decizia Chinei de a înceta să mai liciteze pentru spot este grozav, deoarece (există) mai puțină lume care să se lupte pentru încărcătură”, a declarat Alex Siow, analist principal pentru gaz și GNL în Asia la ICIS.
Reducerea cererii sale de gaze înseamnă că China este supracontractată pentru GNL, „iar aceasta este o veste mare pentru piață, deoarece faptul că este supracontractată înseamnă că, în esență, China mărește volumul spot”, a spus el, adăugând că aceasta este o veste bună pentru Europa, deoarece „Europa, practic, merge doar pentru spot în acest moment”.
Consumul Chinei de gaze ar putea scădea în 2022
Analiștii de la JLC, SIA Energy și Rystad Energy se așteaptă ca în acest an consumul global de gaze al Chinei să se mențină constant sau chiar să scadă cu 2%, până la aproximativ 370 de miliarde de metri cubi, ceea ce reprezintă mai mică creștere din 2002 și până în prezent.
Importurile de GNL au scăzut, de asemenea, după ce prețurile spot din Asia au urcat în această vară, atingând în cele din urmă un nivel record de 70 de dolari pe milion de unități termice britanice (mmBtu), în timp ce Europa a atras încărcături din regiune pentru a-și reface stocurile în urma întreruperilor din Rusia.
În condițiile în care prețurile angro chinezești au fost plafonate la aproximativ 20 de dolari pe mmBtu, acest lucru ar însemna pierderi de peste 100 de milioane de dolari pe încărcătură.
De asemenea, China pompează mai mult gaz pe plan intern și primește mai mult din Rusia, atât prin conducte, cât și sub formă de transporturi de GNL.
JOVO Energy se așteaptă să reducă importurile cu 20% în această iarnă față de anul trecut, a declarat pentru Reuters un trader senior al companiei.
„Nu facem nicio achiziție la vedere în această iarnă, ci ne concentrăm mai degrabă pe expedierea de încărcături pe termen scurt semnate anul trecut și pe încărcături la termen”, a spus acesta.
Încărcături redirecționate către Europa
Cumpărătorii chinezi de GNL au redirecționat numeroase încărcături de GNL către Europa, ca urmare a cererii interne reduse.
Începând din iulie, ENN Group și-a redirecționat transporturile de GNL din SUA contractate la sfârșitul anului 2021 către Europa și Asia de Nord-Est, iar compania privată Guanghui Energy și-a redirecționat, de asemenea, încărcăturile la termen, au declarat comercianții.
„Vânzările noastre de gaze pe piața internă au fost dezamăgitoare, dar ne descurcăm bine pe piața externă”, a declarat un trader ENN.
Având în vedere că firmele independente se feresc să cumpere la vedere, ar depinde de marile companii energetice naționale precum PetroChina și Sinopec, care au de obicei o bază de aprovizionare mai largă, să continue importurile la vedere pentru a umple golurile de aprovizionare, au spus comercianții.
PetroChina, cel mai mare producător de gaze naturale din țară și principalul client al gazului prin conducte din Rusia și Asia Centrală, este considerat în general ca fiind cel mai activ trader chinez care optimizează încărcăturile.
„Firmele naționale vor continua să expedieze încărcături spot scumpe dacă este necesar, dar vor schimba adesea încărcături la termen cu prețuri mai mici pentru un profit pe piața internațională pentru optimizare”, a declarat un trader de stat cu sediul la Beijing.
Tendința ar putea să se păstreze cel puțin doi ani
Mai mulți comercianți cu sediul în Europa se așteaptă ca tendința Chinei de redirecționare a încărcăturilor către Europa să dureze cel puțin în următorii doi ani, mai ales având în vedere economiile care pot fi realizate la costurile de transport pentru încărcăturile redirecționate din Statele Unite.
GNL-ul expediat în următoarele 12 luni de la uzina Sabine Pass din Louisiana a exportatorului american Cheniere Energy va fi mult mai profitabil navigând spre nord-vestul Europei decât spre Asia, a declarat Henry Bennett, șeful departamentului de stabilire a prețurilor la agenția de stabilire a prețurilor de transport de GNL Spark Commodities.
„Pentru o încărcătură din decembrie de pe Coasta Golfului din SUA, vorbim de aproape 4 dolari (pe) mmBtu în costuri suplimentare de transport pentru a trimite în Asia față de Europa de Nord-Vest”, a spus el.