Mai multe companii chineze se pregătesc să intre pe piaţa românească nu doar cu exporturi, ci şi cu investiţii pe piaţa materialelor de construcţii, în agricultură sau în lucrări de infrastructură.
Jinxia Yao, Fei Xing Feng şi Luo Youngquan sunt trei dintre oamenii de afaceri care au venit pentru prima dată în ţara noastră, în cadrul unei misiuni economice, în dorinţa de a începe un business pe meleagurile româneşti.
„Încercăm să identificăm oraşul şi partenerul alături de care putem să demarăm o investiţie de circa 60 de milioane de euro. Este vorba de construcţia unei staţii de epurare, destinată unei localităţi cu cel puţin un milion de locuitori“, ne-a spus Luo Youngquan, preşedintele unei companii din Beijing specializată în astfel de lucrări.
La rândul său, Fei Xing Feng şi-a propus ca pe lista ţărilor care importă pavelele antistatice produse de fabrica sa, România să se alăture Japoniei şi Coreei de Sud. Aceasta susţine că ar fi dispusă să construiască şi o fabrică în ţara noastră dacă afacerea merge bine. În schimb, Jinxia Yao caută doar un partener de afaceri prin care să comercializeze echipamente tehnologice.
În prezent, în ţara noastră sunt înregistrate 9.876 de companii ce au acţionari cetăţeni chinezi sau sunt societăţi mixte. „Capitalul social subscris este de numai 276 de milioane de euro deoarece cele mai multe sunt IMM-uri care activează în domeniul comerţului“, a precizat reprezentantul Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi Investiţiilor Străine, Robert Donose. Acesta a spus că unele societăţi cu capital chinezesc au în derulare investiţii importante în România, cum ar fi compania Golden Way, care a alocat 28 de milioane de euro într-o afacere în domeniul materialelor de construcţii. „Este vorba despre o investiţie în judeţul Constanţa, care va crea circa 250 de noi locuri de muncă“, a completat Donose.
O altă investiţie de 15 milioane de euro a fost făcută de Eurosport DHS la Deva, producătorul de biciclete generând astfel 250 de locuri de muncă.
Cu ochii după contracte în construcţia de autostrăzi şi lucrări portuare
„Consider că relaţiile comerciale bilaterale sunt la un nivel scăzut. Țara dvs. are foarte multe resurse naturale ce pot fi exploatate prin dezvoltarea anumitor parteneriate. De asemenea, vinurile româneşti, dar şi produsele petrochimice, pot fi exportate în China. Pe de altă parte, agricultura şi turismul sunt două sectoare care ar putea contribui la echilibrarea balanţei comerciale între cele două ţări. China ar putea investi în infrastructură, mai ales în domeniul portuar şi al construcţiei de drumuri, dar şi în producerea de energie regenerabilă“.
- Boc vrea să avem autostrăzi făcute de nemţi
Acestea sunt câteva dintre propunerile avansate de preşedintele Consiliului pentru Promovarea Comerţului Internaţional al Chinei, Wan Jifei. Oficialul de la Beijing a precizat că, în prezent, se poartă dicuţii pentru implicarea Chinei în proiecte ce vizează construcţia autostrăzii Bucureşti-Sibiu, a liniei de centură a Capitalei, dar şi dezvoltarea portului Constanţa.
17 este poziţia ocupată de Republica Populară Chineză în topul investiţiilor străine directe în România, primele locuri fiind adjudecate de Austria şi Olanda